Såg just (inspelat) programmet den 22/4. Tack, YLE, för att ni slår vakt om den gamla hederliga nordiska tråkigheten

Detta verkligen sagt positivt, skönt att slippa ifrån det uppdrivna "road movie"-tempot i en del andra trendiga historie/arkeologi-program man sett de senaste åren.
En sak jag reagerade över var det här med "jättekyrkorna". Med svensk arkeologi skulle vi väl benämna dem fornborgar rätt och slätt. Därmed inte sagt att det förklarar vad de använts till däruppe utefter Österbottenkusten (och inte i Sverige heller för den delen). Eller att det inte är intressanta fornlämningar. Men "jättekyrkor" får det att låta lite märkvärdigare än det är. Man undrar också hur de har kunnat datera dem till stenåldern, med tanke på att våra motsvarande konstruktioner här ofta varit svårdaterbara och visat sig komma från olika tidsåldrar.
En annan sak som nämndes i programmet, och som jag läst på annat håll, tycker jag är lite spännande, att Finland hade en keramiktradition redan 5000 f. Kr., alltså c:a 1000 år innan vår tidigaste ertebölle-keramik (stämmer det?). Vilket väl visar att den östligare utvecklingstrenden för keramik spred sig snabbare norrut än den västligare. Eller kanske att sydsvenskar är ett konservativt släkte ...

/Mats