Författare Ämne: Ballong för lodfoto?  (läst 8851 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ballong för lodfoto?
« skrivet: april 11, 2007, 20:59 »
Såg ett reportage från mellanöstern där man använde sig av en heliumfylld ballong för att få upp en kamera och kunna ta lodfoton. Något som någon har provat här i Sverige?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad ola

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #1 skrivet: april 11, 2007, 21:15 »
Har inte sett den metoden men väl ett litet UAV (mini-flygplan på ca 1kg) som använts med framgång i England för dokumentation.
Företaget som jobbar med tekniken heter SmartPlanes AB, de har en hemsida där man kan se mer, smartplanes.se

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #2 skrivet: april 11, 2007, 23:00 »
Har sett detta i Kina och förstått att det är en vanlig metod, framförallt vid grävningar rörande stora ytor. I regel är ballongen fastsatt i tre linor som man styr med. Bilderna blir imponerande bra.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #3 skrivet: april 12, 2007, 10:23 »
Använde inte svenska arkeologer en väderbalong för lod/flygfoto i argentina för några år sedan?
När jag var på skogsstyrelsen så använde de UAV plan för att få överblick över stormskadad skog. Bilden direktlänkades till en laptop.... Ganska fränt. Har funderat på om inte det vore något för mer yttäckande utredningsuppdrag, typ inför vägbyggen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2008, 12:42 »
De använde en ballong i svenska kvarteret i Pompeji. Visst blir bilderna snygga, men skuggorna från ballongen skulle man ju vilja vara utan...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2008, 18:42 »
Använder man överhuvudtaget "vanligt" lodfoto numera vid ugrävningar (typ:exploatering), dvs. med kameran på ett högt stativ? Och där man alltså fick klistra ihop många bilder över en stor grävyta. Tycker inte jag ser sådana bilder så ofta, däremot i publicerat material från t.ex. 60- och 70-talets grävningar.

/Mats

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2008, 08:23 »
Använder man överhuvudtaget "vanligt" lodfoto numera vid ugrävningar (typ:exploatering), dvs. med kameran på ett högt stativ?

Min erfarenhet är att lodfoto fortfarande är en vanlig dokumentationsmetod på utgrävningar. Man tar hjälp av ett fototorn eller en lång stång av något slag (ofta intresanta konstruktioner av lokala förmågor med någon anknytning till de som gräver). Men man klistrar naturligtvis inte längre utan rektifierar bilderna digitalt i olika GIS-program.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2008, 09:49 »
Använder man överhuvudtaget "vanligt" lodfoto numera vid ugrävningar (typ:exploatering), dvs. med kameran på ett högt stativ?

Skylift eller kranbil (eller heter det mobilkran?) är vanligt förekommande när man vill ha lodfoton eller än hellre översiktsbilder. Fördelen i jämförelse med fototorn mm är att man kan se genom sökaren och välja ett lämpligt utsnitt omedelbart. Med lite inmätta referenspunkter är bilderna rektifierbara.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sim_Sim

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #8 skrivet: april 27, 2008, 03:35 »
Torn av samma modell som byggare anvander (se bild) har jag funnit mycket anvandbara. Bilderna blir inte sa pjakiga heller (se bild 2, notera att denna inte togs som en del av arkivet utan bara av rent personliga skall, den ar namligen sne...). Vi ager tva stycken och hyr in flera nar vi behover. Kan byggas upp til 10 meters hojd. All personal pa projekt- och gravledarniva ar certifierade enligt gallade arbetsmiljolagstiftning och maste komma in var 5:te ar for att visa att vi fortfarande haller kompetens. Just nar det galler ratt sa komplexa grejor anvander vi tornen for rektifieringar tamligen frekvent. Kan dock saga att jag hade garna haft en ballong i Glasgow i stallet: Omradena for M74- utgravningen var enorma och det mesta var ratt sa komplext. Skugga hade inte varit nagot problem dar: Solen skiner namligen aldrig i Glasgow...
"The usual solution to most problems is to put a hole in it...."

Utloggad Aerofoto

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
    • Aerofoto Nordic
SV: Ballong för lodfoto?
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2008, 10:24 »
Läser med intresse diskussionen om ballong för foto.

Jag använder, sedan 2003, en heliumfylld zeppelinare (ballong) för att skicka upp kameran i luften. Ballongen är förankrad med lina, det är själva kameran som styrs från marken, trådlöst.
Funktionerna är vrida, tippa kameran och ta bild. Även zomm kan monteras. Max fotohöjd är ca 200 m. Fotandet sker inte i blindo då jag ser via en monitor vad kameran ser.

För att det ska bli lodbild är lite vind att föredra, annars hamnar fotografen med linan mitt i bilden, men med lite vind kanman stå bredvid det utmärkta omdådet och låta ballongen "flyga in" rakt ovanpå.
Har även en 15 meters teleskopmast, där är lodbild av förståliga skäl inte bra, men lite snedbild om masten står vid sidan lite.

Har gjort ett arbete för en av era kollegor, så nu är jag "erfaren" i ert område.

Kontakta mig gärna om ni har frågor eller vill diskutera uppdrag.

Vänligen

Attila Gál
Aerofoto Nordic
Ballongfotograf