Författare Ämne: Slutsatser vs. slutsatser...  (läst 2318 gånger)

Utloggad Vikingsyd

  • Novis
  • Antal inlägg: 12
Slutsatser vs. slutsatser...
« skrivet: april 11, 2007, 11:50 »
Ärade forum,
Jag bevittnade en gång en tibetansk begravningsceremoni, en blodig historia.
Den resulterar för mig frågor runt hur vi tolkar ”bevisen” som vi gräver upp.
Ceremonin gick ut på att ”prästen” tog ut den nakna avlidna personen på ett stenpodium (kvadratiskt röse i med en höjd på ca två meter). Där avlägsnar han allt kött från kroppen med en kniv, benen skars helt rena. Köttet offrades till fåglarna, benen krossades och klövs och märgen exponerades/skrapades ut i samma offer syfte. 

Ponera nu att vi gräver upp dessa rester x år senare och drar slutsatsen att skärmärkena på benen visar på slakt av kroppen, krossandet och klyvningen av benen visar på att man ville åt märgen. Slutsatsen vi lätt drar är genom bevisen är kannibalism.
Ponera att sista delen i en offer rit går ut på att bränna benresterna, drar vi inte då snabbare slutsatsen kannibalism, då benen också är märkta av eld?

Är inte det så att vi ibland är för snara med att dra en slutsats som blir ringa omstridd runt just fenomenet kannibalism?

Vad har ni för funderingar runt detta?
MVH Vikingsyd

Den som tänker själv låter ingen härska över sig!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Slutsatser vs. slutsatser...
« Svar #1 skrivet: april 11, 2007, 15:48 »
Själv tror jag snarare det är tvärt om. De flesta som tolkar osteologiskt material är väl medvetna om att begravningsceremonier av den här typen (”de-fleshing”) finns dokumenterade från flera håll och är därför ytterst försiktiga att tolka något som kannibalism.
Om benen anträffas tillsammans med andra djurben i avfallhögar och dylikt och har hanterats på samma sätt som djur av andra arter brukar man dock tolka det som kannibalism.
Däremot är det troligen ofta omöjligt att skilja kannibalism i rituella former från en ”begravning” av tibetansk modell, och gränsen kan nog vara flytande.
Dessutom har det ansetts som politiskt inkorrekt att över huvud taget antyda kannibalism trots att det är en väl dokumenterad och tämligen vida spridd företeelse. Det har t ex varit stora ideologiska kontroverser om huruvida kannibalism förekom inom Anasazi-kulturen i sydvästra USA. Frågan lär dock vara avgjord nu sedan man påvisat stora mängder människoprotein i intorkad mänsklig avföring som påträffades i anslutning till en fyndplats med människoben som styckats på misstänkt sätt.
För fågelskådare har de tibetanska begravningssederna för övrigt sina fördelar. Ttroligen är de en viktig orsak till att snögam och lammgam är tämligen allmäna i Tibet.