Författare Ämne: Barbarisk förstörelse  (läst 4948 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Barbarisk förstörelse
« skrivet: april 09, 2007, 19:05 »
Just nu är jag vittne till förstörelse av natural omgivning och kulturlandskap, som pågår på Saltsjöbadens Golfklubbs banor. Tyvärr, Erstaviksskogen tycks inte har varit grundligt undersökt förut och de mesta stensättningar är okända för allmänheten och myndigheterna, om det är någon kvar efter alla rationaliseringar. Så; det ser ut som raseriutbrott av några lågavlönade barbariska arbetshjon. (Outsourcing av service till vampyrer av Transsylvania!?) En meter höga trädstumpar after gamla träd, omringade med lösa gren omrörda med lera och STENBUMBLINGAR, ryckta av sina (kanske stenålderskultiska) sammanhang - det är en bedrövlig anblick.

Men ni - arkeologer, kan sova lugnt. Ni har inte fått något uppdrag från nån myndighet. Finns det inte i Sverige - ett land känd i världen för sina ombudsman, en sån som kunde starta kontrollförfarande!? När E4 ska bli omlagd, först arkeologer ska säga sitt. Hur är det med ombyggnad av golfbanor - f....n s..t. Jag har skrivit till "Mitt i Nacka" just nu. Vem ska jag vända mig till ytterligare!? Jordstrålningsinstitutet!? De vill bestämt vänta för nåt fett uppdrag från Saltsjöbadens Golfbana, som ser inte nåt problem med några bumlingar inte lämnade ifred utan förslade hit och dit på deras ägor. Vad säger Ni om denna situation!?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Barbarisk förstörelse
« Svar #1 skrivet: april 09, 2007, 19:29 »
Vem ska jag vända mig till ytterligare!? Jordstrålningsinstitutet!? De vill bestämt vänta för nåt fett uppdrag från Saltsjöbadens Golfbana, som ser inte nåt problem med några bumlingar inte lämnade ifred utan förslade hit och dit på deras ägor.
Den som har makt att besluta om fornlämningar i Sverige är de respektive Länsstyrelserna, och egentligen ingen annan. Om du anser att ett fel har begåtts skall du höra med kulturmiljöavdelningen på din länsstyrelse, så kan de besluta om åtgärder.

/Micke

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Barbarisk förstörelse
« Svar #2 skrivet: april 09, 2007, 23:30 »
Jag föreslår att du förutom länsstyrelsen kontaktar diverse tidningar men också t.ex. Stockholms länsmuseum som håller till i Nacka (se http://www.lansmuseum.a.se/) och Nacka hembygdsförening (se http://www.hembygd.se/index.asp?lev=5110 för information om kontaktpersoner m.m.) liksom Nacka kommun, t.ex. kulturchefen och Miljö- och stadsbyggnadsnämnden - för kontaktinfo se www.nacka.se.

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Barbarisk förstörelse
« Svar #3 skrivet: april 10, 2007, 08:01 »
Fornlämingar mm har man någ tyvärr aldrig satsat på ordentligt ur statlig synpunkt, det eftersom man inte finner ekonomisk vinning på det. Nu sen regerinsskiftet så är det säkert att det lilla som har satsats i medelväg kommer att falla i minimini satssning.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Barbarisk förstörelse
« Svar #4 skrivet: april 10, 2007, 08:08 »
Jag har bloggat på GKS diskussionsforum :


[2007-04-09 19:25:29]
förstörelse av landskapet
Jag är en promenadälskare, som går utmed era golfbanor och ser med bedrövelse vad som händer med landskapet. En meter höga trädstumpar omringade med lösa gren, omrörda med lera och STENBUMLINGAR - i mina ögon vittnar det om barbariska raseriet inte om skötsel av unika landskapet. Och de stenbumlingar- förslade hit och dit, blev kanske ryckta ut ur nån stenålderskultisk sammanhang!? Är det inte förståndig att fråga arkeologer först!?

Insänt av:123hopp

Inget svar i denna timme. Men var jag för fördomsfull!? Jag ska hämta fotos av platserna och ni ska se själv.