Författare Ämne: Drömgrävning?  (läst 4937 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Drömgrävning?
« skrivet: oktober 13, 2004, 21:11 »
Om ni fick välja fritt, vad skulle ni gräva? Själv skulle jag inte tacka nej till att medverka vid en undersökning i Sigtuna eller Birkas svarta jord. Anundshögen skulle också vara intressant.  :D

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Tylluan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • http://www.lajv.org
Drömgrävning?
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2004, 21:27 »
Lödöse vore inte helt fel, enligt museet så har dom bara grävt ut 30% av gamla Lödöse *dregel*
Dessutom är det nära till mammas mat :wink:

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Drömgrävning?
« Svar #2 skrivet: november 03, 2004, 09:54 »
Min drömgrävning är klart Matchu Pitchu (vet en hur det stavas)
Eller Gotland som jag kanske skall gräva i sommar (kurs)
Skall ni inte gräva där i sommar? : :twisted:
E

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Drömgrävning?
« Svar #3 skrivet: november 04, 2004, 12:31 »
Just nu vill jag bara ut i fält så drömgrävningen kan vara var som helst... (lät ju idealistiskt och bra va?)
Nå, allvarligt talat så tycker jag att sommarens utgrävning på Fröjel ska bli grymt spännande att delta i, Gotland är fantastiskt och jag ser fram emot en ny viselse på södra Gotland (jag och en kompis från klassen bodde på Fröjelgården i somras, såg en massa fornminnen och deltog i utgrävningen på Ajvide).

Annars kan jag ju säga att drömgrävningen skulle vara att få gräva ut en gammal industri, kanske en gruva, en hytta eller ett stålverk i gamla DDR!

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Drömgrävning?
« Svar #4 skrivet: november 04, 2004, 14:13 »
Du Stefan. Vi kanske skall gräva ut det där stället med bilarna och leksakerna. Vet ni hur gammalt det området var och vilka som bodde där?

Det vore kul att gräva ut något från andra världskriget. Man har ju funnit skelett från soldater likte var som helst i Europa. :?
E

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Drömgrävning?
« Svar #5 skrivet: november 05, 2004, 11:41 »
Ja, det är ju också något som ska bli jäkligt kul, en riktigt drömgrävning i praktiken! Vi inom SHARKS styrelse har bestämt oss för att göra en liten inledande studie om platsen, vem som äger marken osv, sedan är det väl bara att sätta igång frammåt våren, kanske framförallt med inriktning på bilarna eftersom det då inte kommer att behövas så mycket tillstånd vad jag förstår.

Jag kan ana att det bodde folk på platsen fram till 50-60 talet om man tänker på bilarnas och leksakernas ålder. Sedan kan det ju kanske vara så att dessa har hamnat där senare och att husen övergavs på förslagsvis 30-talet, tänk bara på hur tjocka träden var som växte innanför grunden på boningshuset.

Andra världskriget arkeologi ja, till och med på Lovö bedrivs ju sådan, det är också en typ av drömgrävning må jag säga.

Utloggad Sara

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Drömgrävning?
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2005, 23:18 »
Citat från: "Stefan"
Andra världskriget arkeologi ja, till och med på Lovö bedrivs ju sådan, det är också en typ av drömgrävning må jag säga.


Jag har grävt WWII, på Krim. Tyvärr var det ingen där som var speciellt intresserad av andra världskriget så det mesta slängdes bort. Jättetråkigt att se. Men å andra sidan är det svårt att ta reda på allt när man har ett så enormt material. Man fick ju prioritera de antika lämningarna.

Utloggad Gambri

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Drömgrävning?
« Svar #7 skrivet: november 03, 2005, 17:11 »
Jag säger bara Egypten....vart som helst i Egypten....men något jag skulle vilja göra är att göra en GIS karta över alla katakomber i Alexandria och hitta Ptolemaioernas mauseleum och Alexander den stores mumie....:)