Författare Ämne: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie  (läst 4462 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« skrivet: april 08, 2007, 10:22 »
Studier av Jeanne d'Arcs reliker som förvarats på museum i Chinon har visat sig tillhöra en egyptisk mumie. Benen påträffades på en apotekares vind 1867. Jeanne d'Arc brändes på bål år 1431 och helgonförklarades 1920.

http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2007/04/reliker-av-jeanne-darc-visade-sig-vara.html
http://news.nationalgeographic.com/news/2007/04/070404-joan-arc.html
http://www.nature.com/news/2007/070402/full/446593a.html

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« Svar #1 skrivet: april 08, 2007, 10:28 »
oj, jag hade inte en ening enns om att man hade  ben av henne i en burk (eller troddes vara hennes).

Undrar vad man gjorde med brända häxor på den tiden? Finns säker ett "häxgrop" i ickevigd jord där hon är nerslängd bland andra brända männsikor...

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« Svar #2 skrivet: april 08, 2007, 10:47 »
Meningen går väl i sär, mellan engelsmän och fransmän, om hon är häxa eller helgon... ;)

/Micke

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« Svar #3 skrivet: april 08, 2007, 11:05 »
Meningen går väl i sär, mellan engelsmän och fransmän, om hon är häxa eller helgon... ;)

/Micke

Hihii, idag räknas hon väll som helgon men då så var det häxa enligt fransmännen vilka brände henne oxå. Och.. men samtidigt det kanske fanns en liten skara i frankrike som kanske har försökt åtminstånne skydda hennes ben från att hamna i ovigd jord.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« Svar #4 skrivet: april 09, 2007, 10:53 »
Studier av Jeanne d'Arcs reliker som förvarats på museum i Chinon har visat sig tillhöra en egyptisk mumie. /Johan

Oj, vilken miss. Undrar vilken mumie det kan vara? Och var är Jeanne d´Arcs ben?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Reliker av Jeanne d'Arc visade sig vara mumie
« Svar #5 skrivet: april 09, 2007, 15:40 »
Helgonreliker är ett verkligt spännande kapitel i vår historia. Antikvitetshandlare har det nämligen alltid funnits, både seriösa och lurendrejare. Ta bara Ursula och de 11000 jungfrurna. Enligt legenden från 900-talet var Ursula en engelsk prinsessa. På pilgrimsresa till Rom mötte hon och hennes 11 jungfrur i Köln Attila och hans hunner och de led alla martyrdöden. 1106 fann man vid befästningsgrävningar ett forntida gravfält med mängder av skelett. Man förstod då att det var fel uppgifter i helgonberättelsen. 11 jungfrur blev i stället 11000 jungfrur som alla slagits ihjäl. Försäljning av jungfruben blev faktiskt en av Kölns stora handelsvaror fram till ca 1400 då påven satte stopp för det hela. De flesta medeltidskyrkor i Sverige hade en relik från dessa masslaktade jungfrur.

Ett relikben som fanns i Skivarps kyrka i Skåne påstods vara från jungfru Marias hand. Benet har visat sig komma från en säl. Jag har för mig att ett sälben också fanns i den heliga Birgittas kista i Vadstena. Är det någon som kan bekräfta? I varje fall fanns det sex överarmsben i kistan. Även om jag personligen håller henne ytterst lågt, bl.a. för hennes påhopp på kung Magnus och hans hustru, hennes anklagan och smutskastning av att kungen var homosexuell m.m. vägrar jag tro att hon var utrustad med så många armar.