Författare Ämne: Nya Fornvännen  (läst 13509 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Nya Fornvännen
« skrivet: april 04, 2007, 11:08 »
Läste just i Martin Rundqvists blog på nätet att nya Fornvännen kommit ut:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/04/fornvnnens_spring_issue.php

Den innehåller bl a en intressant artikel om hur integrering av sandkorn i maskars avföring kan påverka OSL-dateringen av dem.

Måste snabbt till bibban!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nya Fornvännen
« Svar #1 skrivet: april 04, 2007, 12:35 »
Den innehåller bl a en intressant artikel om hur integrering av sandkorn i maskars avföring kan påverka OSL-dateringen av dem.

och vilka 2 arkeologiforumaktiva kan det vara som skrivit den artikeln måntro  ;)

Hur som haver, det är nog första gången i någon arkeologisk tidskrift som det finns en närbild på ett anus  ;D (edit: såg i efterhand att MR nämnde det i sin blogg)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nya Fornvännen
« Svar #2 skrivet: april 04, 2007, 12:53 »
Ja, särskillt är det bilden på anuset som jag är stolt över, att det inte blev censurerat. (Jag ångrar nu att jag inte lade ner mer tid för att göra det mer glänsande.)   ;D

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya Fornvännen
« Svar #3 skrivet: april 04, 2007, 15:16 »
Synd bara att Martin stavade mitt namn fel i sin blogg... Michael Nordin, vad är det? :D

/Micke (Mikael Nordin)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya Fornvännen
« Svar #4 skrivet: april 04, 2007, 15:45 »
och vilka 2 arkeologiforumaktiva kan det vara som skrivit den artikeln måntro  ;)

Lägg speciellt märke till uttrycket "The good young doctors" i Martins blog.  :D
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nya Fornvännen
« Svar #5 skrivet: april 04, 2007, 18:01 »
Ja, särskillt är det bilden på anuset som jag är stolt över, att det inte blev censurerat. (Jag ångrar nu att jag inte lade ner mer tid för att göra det mer glänsande.)   ;D

och glans är den latinska benämningen på vilken kroppsdel?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya Fornvännen
« Svar #6 skrivet: april 04, 2007, 20:43 »
Ja, tre forumsdeltagare i samma nummer måste vara rekord.  ;D Vem är med på att försöka slå det?  8)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya Fornvännen
« Svar #7 skrivet: april 05, 2007, 06:54 »
Jag försöker mig väl på att få lite styrsel på den här tråden :).

Heimdahl, du kanske skulle kunna tänka dig att bjuda på ett referat av artikeln och resonemanget om OSL, så här i väntan på pappersvarianten.

/Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya Fornvännen
« Svar #8 skrivet: april 05, 2007, 23:54 »
Nu har jag fått fornvännen, så ett referat är inte nödvändigt för min del längre.

Jättebra artikel, herrarna Heimdahl och Häggström! Och absolut rimliga slutsattser! Från min stenåldershorisont hamnar jag dock långt från maskar och min fråga blir denna: skulle man kunna osl-datera kvartsavslag (eller åtminstonne mikrodebitage från knackning)?

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Nya Fornvännen
« Svar #9 skrivet: april 06, 2007, 10:41 »
Varför ska jag alltid få Fornvännen senare än alla andra? Nu måste jag ju vänta till efter påsk.  :'(

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nya Fornvännen
« Svar #10 skrivet: april 06, 2007, 10:59 »
Ett superkort referat: Artikeln handlar om hur klustrar med spretande OSL-dateringar i odlingsrösen kan förstås om man beaktar de biologiska markprocesser (daggmaskar i detta fall) som påverkat matreialet innan det fördes i skugga av den mänskliga aktivitet man vill datera. På grund av att många av kvartskornen som man tänker sig ha blivit solbelysta i samband med konstruktionen av röset i allmänhet sitter inkappslade i maskbajs kan man inte utgå ifrån att de blir nollställda vid konstruktionen. Många har istället, på grund av makskarnas aktivitet, blivit nollställda tidigare, vilket innebär att dateringarna av rösena kan förväntas få en "svans" av dateringar som visar perioden för daggmaskarnas aktivitet i jorden.

Micke: Skulle man kunna OSL-datera kvartsavslag? Ja, vad man isåfall skulle vilja datera är väll själva slagtiden? Det man daterar med OSL är ju när kvartsen sist blev utsat för solljus, så om man tror sig ha ett fynd där man kan anta att kvartsen varit uppe i solen när de insamlats och att avslagen hamnat i mörker i samband med bearbetningeen, ja, då borde det gå. Det borde t.ex. vara idealiskt att datera kvartsavslag i grottor (om man inte tror att kvartsen insamlats i själva grottan). Det går ju också att datera sista brukningstid om kvartsen suttit på något redskap som man tror hamnat i mörker i samband med att det tappats, t.ex. om det fallit ner i någon skreva eller begravts.

Får också åtgälda komplimangen och säga att även din artikel var intressant och trevligt skriven. Jag kan inte så mycket om stenåldersarkeologi så det var lämpig läsning för mig. Men, appropå detta med daggisar; som stenåldersarkeolog hamnar du ju i mitt daggisarnas rike. Hur många stenålderslämninggar finns som inte har påverkats av dessa slemma, borrande väsen (som gräver och gnager i onämnbara, fungoida, antendiluvianska och tenebreiska hålor långt under våra ovetande och prydligt sofistikerade fötter)?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya Fornvännen
« Svar #11 skrivet: april 06, 2007, 11:12 »
Frågan blir ju i såfall hur lång tid det tar, för mikrodebitag som uppkommer vi en tillfällig slagplats på en mesolitisk sandstrand, att täckas av flygsand och trampas ned i sanden. Är svaret på detta att det tar kortare tid än några hundra år så borde ju dateringarna bli  "good enough". Dessutom borde ju svansresonemanget kunna användas även här, fast omvänt. Vi vet att själva slagtillfället är det tidigast möjliga tidpunkten för nollställning. En del splitter/avslag borde hamna i sanden tämligen omgående, medan andra ligger kvar längre. Därmed borde de äldsta dateringarna hamna nära slagtillfället medan de i andra ändan ;D av svansen borde ha legat kvar och skvalpat på stranden längre... 

Får också åtgälda komplimangen och säga att även din artikel var intressant och trevligt skriven.
Tack för det!

Hur många stenålderslämninggar finns som inte har påverkats av dessa slemma, borrande väsen (som gräver och gnager i onämnbara, fungoida, antendiluvianska och tenebreiska hålor långt under våra ovetande och prydligt sofistikerade fötter)?

Det är många det. Chatal Höyük låter dessutom misstänkt lik Cthulhu.... 

/Micke

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya Fornvännen
« Svar #12 skrivet: april 06, 2007, 12:13 »
Hur många stenålderslämninggar finns som inte har påverkats av dessa slemma, borrande väsen (som gräver och gnager i onämnbara, fungoida, antendiluvianska och tenebreiska hålor långt under våra ovetande och prydligt sofistikerade fötter)?

The Terrible Horror of Bioturbation!!
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nya Fornvännen
« Svar #13 skrivet: april 06, 2007, 13:53 »
...att täckas av flygsand och trampas ned i sanden. Är svaret på detta att det tar kortare tid än några hundra år så borde ju dateringarna bli  "good enough".

Jo, det kan man tycka, men man måste nog titta på varje plats sedimentologi för att avgöra det från fall till fall. (Hur menar du föresten att något först täcks av flygsand och sedan trampas ner i marken? Jag hänger inte med riktigt. Tänker du dig att det är ett väldigt tunnt lager med flygsand så att kvartsen trampas ner ytterligare i den begravda marken under eller?) Man måste hursomhellst ha ett säkert stratigrafiskt skuggande lock utan spår av bioturbation för att kunna använda metoden.

Dessutom borde ju svansresonemanget kunna användas även här, fast omvänt. Vi vet att själva slagtillfället är det tidigast möjliga tidpunkten för nollställning.

Ja, jag håller med (...om man nu inte av blasfemiska skäl knackat sin kvarts i mörker för att skyla dess iridiserande lyster för den den avundsjuke guden Quartzhotep vars tusenögda blick från tidens botten lystet och svampaktigt irrar över själarna på oss obetydliga halvapor med illusoriskt logiska och välartade sinnen ... Iä! Iä! Kvartsavslag!).

Jag anstränger mig järnet för att den här tråden ska förbli strikt seriös!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Nya Fornvännen
« Svar #14 skrivet: april 06, 2007, 14:48 »
Hur menar du föresten att något först täcks av flygsand och sedan trampas ner i marken? Jag hänger inte med riktigt.

Jag bara menade att om man knackar kvarts på en sandstrand så borde avslagen/splittret/mikrodebitaget tämligen omgående pga flera olika processer åka nedåt i sanden och skyddas från solljus. Men det är klart att risken är stor att olika onämbara slemma, borrande väsen för upp dem till ljuset igen :D. Men återigen borde den omvända svanseffekten kunna göra att det ändå gick att få en hyfsad datering.

/Micke

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya Fornvännen
« Svar #15 skrivet: maj 05, 2007, 20:30 »
Liten problematisering: i artikeln sägs att maskar lämnar sina hål när det regnar för att inte drunkna. Om det finns tydligen delade meningar. Enligt vissa biologer kan daggmaskar klara sig i vatten i flera veckor eftersom de genom huden kan ta upp syre ur vattnet. Istället använder maskarna sig av de ovanligt fuktiga förhållandena efter regn för att passa på att sprida sig eller byta miljö.

Vissa forskare säger att man överhuvudtaget inte vet varför daggmaskarna lämnar sina gångar.

Och så finns det sådana som säger att maskar faktiskt kan drunkna, ifall vattnet de befinner sig i blir alltför syrefattigt.

Många bud alltså. Forskning lär pågå i ämnet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nya Fornvännen
« Svar #16 skrivet: maj 07, 2007, 08:35 »
Liten problematisering: i artikeln sägs att maskar lämnar sina hål när det regnar för att inte drunkna.
Många bud alltså. Forskning lär pågå i ämnet.

Ja, det har du ju faktiskt rätt i. Hursomhellst: Man har observerat att maskar i stor utsträckning går upp ur jorden när det regnar. Artikelns poäng med att säga detta är egentligen bara att konstatera att maskar överhuvudtaget ibland går upp ovan jord (men framförallt att de drar upp material ovan jord). Jag blev en nivå för detaljrik när jag skrev det där och halkade in på ett fält som jag inte var helt klar över. Tack för förtydligandet!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Nya Fornvännen
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2007, 09:43 »
Myrors bioturbation


Förutom maskar så kan ju också andra djur stöka till det och flytta material mellan ljusets och mörkrets domäner. Bland annat så finns det studier av myrors bioturbation som visar att de kan flytta material från djupet upp till ytan. Detta material (kvartskorn bl a) kommer ju då att bli nollställt. Sedan kan material falla eller föras tillbaka in i boets mörker igen.
Detta borde också kunna ställa till en del problem.

Här hittade jag ett par artiklar som bl a tar upp just myrors bioturbation. Man har bland annat tittat på hur mycket material myrorna kan förflytta och omblanda:

Länk 1 till information om myror

Länk 2 till information om myror


På tal om myrbon, någon som hittat äldre rester av sådana vid någon grävning?
« Senast ändrad: maj 07, 2007, 10:09 av Micke »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Nya Fornvännen
« Svar #18 skrivet: maj 07, 2007, 10:49 »
Jag har hittat spår av övergivna ("äldre") myrbon på ett par grävningar, men hittills har det bara gått att konstatera att de varit just "övergivna". Hitills har jag inte hittat något bo som jag kunnat datera stratigrafiskt.
Tuvmyrobon som är byggda i daggmaskaktiva jordar torde förstöras innom några säsonger från övergivandet så det ska nog till någon mer omfattande gelologisk händelse om de ska bevaras.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Nya Fornvännen
« Svar #19 skrivet: maj 07, 2007, 12:18 »
Apropå myrors bioturbation så är en beprövad metod för att prospektera mikrofossil (t ex däggdjurständer) i västra USA att undersöka myrstackar, eftersom myrorna "anrikar" material av rätt storlek och hårdhet.