Författare Ämne: dinosaurietänder  (läst 7019 gånger)

Utloggad pillan

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
dinosaurietänder
« skrivet: april 03, 2007, 10:40 »
Jag har två dinosaurietänder som är hittade utomlands.
Är det någon som vet vart man kan vända sig om man vill sälja/donera dom? Hur mycket kan sånt vara värt?

MVH//Pillan
Pillan

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: dinosaurietänder
« Svar #1 skrivet: april 03, 2007, 13:11 »
Vill du donera dem så kanske ditt lokala naturhistoriska museum kan vara intresserat?
Kanske också evolutionsmuseet i Uppsala, de har ju en del dinsoauriematerial och andra fossil.

Vill du sälja dem beror nog priset på vilken dinosaureart tänderna kommer från, var de kommer ifrån och så vidare. Det finns ju en del fossil- och stenmässor runt om i landet.

För vetenskapens fromma är det väl bäst att donera dem till något museum.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: dinosaurietänder
« Svar #2 skrivet: april 03, 2007, 14:13 »
De dinosaurietänder jag sett till försäljning brukar betinga ett pris mellan någon hundralapp upp till omkring 50 000 kr, allt, som sagt beroende på vilken art det rör sig om.

Det vetenskapliga värdet kan möjligen finnas där om fyndlokalen är mer exakt känd (i vilket geologiskt strata den hittats, hur fyndkontexten såg ut etc.). Dinosaurietänder finns ju i museibutiker världen över, så jag vet inte hur värdefullt det skulle vara för ett museum. Men du kan ju ge den i gåva till något intresserat barn, eller till en skola. Det skulle säkert göra succé.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: dinosaurietänder
« Svar #3 skrivet: april 03, 2007, 14:47 »
Hade jag varit du så kanske jag hade behållt dem. Tänk ändå vilken känsla att ha ett par tänder som suttit i munnen på ett djur som levde för så svindlande länge sedan.

Vet du förresten vilken sorts dinsoaurie dina tänder kommer ifrån?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad pillan

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: dinosaurietänder
« Svar #4 skrivet: april 03, 2007, 19:53 »
Enligt en som studerar om sånt här så är dom från en Tyrannosaurus
, men det är ju inget säkert. Jag tror inte att dom är det för dom ser för små ut för det, även fast att dom inte är hela.

//Pillan
Pillan

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: dinosaurietänder
« Svar #5 skrivet: april 04, 2007, 08:55 »
Lite trist fråga, men kan inte T-Rex svaret ha varit för att göra dig glad?

Å andra sidan: de flesta T-Rex som någonsin levat bör, i enighet med hur det funkar i naturen, inte nått vuxen ålder så det är ju ingen omöjlighet att tänderna härrör från en ung individ.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: dinosaurietänder
« Svar #6 skrivet: april 04, 2007, 11:43 »
Vet du var tänderna är hittade? Det kan ju ge en fingervisning om det är T-Rex eller någon annan art tänderna härrör sig från. Det har ju funnits en hel del olika sorters rovdinosaurier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Theropoda

och T-Rex själv hade ju en del nära släktingar inom sin familj tyrannosauridae:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tyrannosauridae

Är du i Uppsala vid något tillfälle kan du ju kolla med någon på evolutionsmuseet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: dinosaurietänder
« Svar #7 skrivet: april 04, 2007, 21:58 »
Som (amatör)paleontolog skulle jag bestämt vilja hävda att försäljning av dinosaurietänder är  lika olyckligt som försäljning av bronshalskragar. Det vetenskapliga värdet går oundvikligen förlorat om man inte vet proveniensen för dem. Däremot är det ofta inte nödvändigt att veta exakt vilket lager de kommer från. I en och samma trakt finns ofta bara en enda "dinosaurieförande" formation.

Äkta dinosaurietänder (alltså inte avgjutningar) finns definitivt inte i museibutiker världen över. I en del länder är det till och med ett allvarligt brott att ta befattning med sådana fossil (dock inte i Sverige, så du har inte gjort något olagligt).

Om just de här tänderna har något vetenskapligt värde är omöjligt att säga utan att ha sett dem och gärna också veta var de är anträffade. Skickar du mig en bild så skall jag försöka att bestämma vad det är fråga om. Min emailadress finns i min profil.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: dinosaurietänder
« Svar #8 skrivet: april 04, 2007, 22:20 »
Äkta dinosaurietänder (alltså inte avgjutningar) finns definitivt inte i museibutiker världen över. I en del länder är det till och med ett allvarligt brott att ta befattning med sådana fossil (dock inte i Sverige, så du har inte gjort något olagligt).

Jodå, i en hel del länder ändå. Jag har sett sådant material till försäljning i USA t.ex, och i sydamerika och flera delar av asien finns också en öppen marknad och försäljningen är inte olaglig. I Europa är det däremot en annan sak.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: dinosaurietänder
« Svar #9 skrivet: april 04, 2007, 23:04 »
Jodå jag har också sett sådana till salu helt öppet i Kina och på Madagaskar, och det är ändå synnerligen olagligt i båda länderna. I USA hänger lagligheten på var de är funna.