Författare Ämne: Språkfrågor  (läst 3322 gånger)

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
Språkfrågor
« skrivet: mars 29, 2007, 17:08 »
Nu mina vänner ska jag vara provokativ...

Neejdå, jag läser något mycket intressant om att Ceasar när han 55 fKr stod på andra stranden och skulle invadera Brittanien (hette det så vid den tiden?) så tänkte han på hur folkstammarna på ön var enligt hans spioners rapporter. "Vildsinta, deras vana var att slåss nakna med blåmålade kroppar, deras druider...." . Han lär ha haft som mål att få tag på de pärlor som fanns på ön, allt enligt hans biografiskrivare Gaius Suetonius Tranquillus (förresten fanns det inte ett folk i skandinavien som kallades "Suetonier"?)

Jag skulle nu vilja veta om det är någon som vet hur ordet blå eller himmel, kanske rentav väster, är på Keltiska eller något annat gammalt språk på ön? Känner någon till det?

Jag har också funderingar över vad ordet blå, himmel, väster... kan heta på berberspråk, tex tuaregernas?
Tuaregerna är ju de blå krigarnas folk. De har blåfärgade kläder som lämnar färg på kroppen. Männen är beslöjade, kvinnorna poeter (som Návdi  :)).

Druiderna i Brittanien var de androgyna, det finns tecken på det? Cross-gender... Även bland samerna förekommer det, troligen. Eller epilepsi...

Kanske var det så att även göternas heliga var schamaner egentligen, snarare än präster. Oj, nu måste jag definiera orden. (någon annan gång...)

Grekiska och latinska förhållanden; termen "goes" - kommer från magos, lär betyda estatisk rituell "healer" eller gudaåkallare, liknande en schaman. Termen goes gav upphov till ordet "goetia" som senare under medeltiden förknippades med svart magi....
Drury, Nevill,2004, skrev det sista.

Allt detta med tanke på citaten från Adam av Bremen om "...amazonerna..." här i Skandinavien och min egen åsikt att cwener kommer från ordet quan, quen...queen, kvän,..."kvinnornas ö..." kanske egentligen schamanernas eller har någon hört talas om Cybelekulten? ::)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Språkfrågor
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2007, 20:55 »
Blått vet jag heter glas- eller gles- på kymriska som tillsammans med bretonskan är det keltiska språk som mest liknar fornbrittiskan.