Författare Ämne: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag  (läst 6786 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« skrivet: mars 29, 2007, 12:18 »
Ikväll 20:30 på SVT1 kommer en ny faktaserie om svenska fältslag. Experter som medverkar är slagfältsarkeolog Bo Knarrström, professor Lars Ericson Wolke, osteolog Ebba During, historiker Anna Maria Forssberg, marinarkeolog Lars Einarsson, historiker Anna Lundberg, historiker Göran Larsson med flera.
Praktiska prov av gamla vapen och liknande utlovas också.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=44591&lid=puff_488447&lpos=lasMer

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2007, 12:47 »
Och i Kunskapskanalen 21:30 kommer ett program om DNA studier som också har koppling till slagfält:

"DNA-detektiverna. Vad hände med den unge finländske soldaten Eero? En resa till de gamla slagfälten i Ryssland och till ett DNA-labb i Helsingfors ger svaret."



Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2007, 22:23 »
Vad tyckte ni om svenska slag? Själv tyckte jag att det var småkul men en aning ostrukturerat. Skall i alla fall bli kul att se hur serien utvecklas med tiden.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2007, 22:27 »
Det var ju en klar kontrast mot t ex Hermans historia. :) Jag gillade blandningen av grafik, tester och historiaberättande men tyckte att programledaren ansträngde sig lite väl mycket för att verka "ungdomlig" (i brist på bättre ord). Den får tre musköter av fem möjliga och jag kommer att bänka mig framför tv:n nästa vecka.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2007, 08:29 »
Två musköter för mig, musiken drog ner intrycket. När man nu har en enorm källa av fin samtida barockmusik att ösa ur  :'(

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #5 skrivet: mars 31, 2007, 00:57 »
Två musköter för mig, musiken drog ner intrycket. När man nu har en enorm källa av fin samtida barockmusik att ösa ur  :'(

Ja, det var åtminstone en Björk-låt för mycket med i programmet. ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2007, 13:07 »
Roligt inslag igår (3/5) när Bo Knarrström efter idogt letande hittade ett druvhagel i en förort söder om Lund trots att slaget stod norr om staden. Det visade sig att jorden som haglet låg i någon gång på 60- eller 70-talet hämtats vid slagplatsen och sedan flyttats till sin nuvarande plats.
Det förklarade också berättelserna om barn som tidigare hittat mängder av kulor och liknande vid platsen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Pelleplutt

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2007, 23:50 »
Tycker att programmet är rätt hyfsat. Nya grepp för att göra historia och arkeologi intressant ända in till TV-soffan! Slagfältsarkeologi var en ganska ny erfarenhet för mig. Någon som har grepp om detta ämne, och var man kan förkovra sig litta mer?
/Per

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2007, 01:33 »
En del finns att läsa här: http://hildebrand.raa.se/uv/projekt/syd/slagfaltsarkeologi/index.htm

Slagfältsarkeologen Bo Knarrström har även gett ut en bok om slaget vid Landskrona, Slagfältet : om bataljen vid Landskrona 1677 och fynden från den första arkeologiska undersökningen av ett svenskt slagfält. 2006.

// Pierre

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2007, 07:37 »
Vi hade Bo Knarrström som föreläsare på Koggmuseet i Malmö för några veckor sedan. Otroligt spännande föredrag. Jag fick då boken "Slagfältet" av honom. Den kan verkligen rekommenderas inte minst för att den gör att man kommer så nära aktörerna, soldaterna. Ger en ytterst spännande dimension till den traditionella berättelsen om t.ex. slaget vid Landskrona.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2007, 08:04 »
I tv-seriens spår har sökningen efter en massgrav i Borstbäcken norr om Öved fått en del uppmärksamhet. Tyvärr påträffades ingen massgrav (denna gång).

http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070510/SJOBO/105101230

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #11 skrivet: maj 11, 2007, 09:13 »
Otroligt vad skelett kan dra massmedia till sig - även om skeletten inte finns. Intressant också vilken fart på fantasin som resultat från seriösa undersökningar kan skapa. Varför i hela friden skulle man kasta upp stora stenhögar enligt forntidsmodell över fallna, kristna 1600-tals människor från hembygden? Man har givetvis fört hem dem och begravt dem på kyrkogårdarna. Speciellt som de var danskar och Skåne då fortfarande var danskt och alltså inte hade någon svensk generalguvernör som kunde hävda att frihetskämparna var brottslingar.

Samtidigt tycker jag dock att det finns något stimulerande över aktiva hembygdsaktivister. Att ruska runt i gamla historiska "sanningar" är inte helt fel så länge det inte kommer in fanatism och låsningar i det hela. Även om det troligtvis inte gäller i det här fallet händer just tyvärr ibland att sådant uppstår.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #12 skrivet: maj 11, 2007, 10:59 »
Ja, det är ju i och för sig spännande det här med slagfältsarkeologi och jag måste säga att TV-serien vann lite i längden, tyckte det första avsnittet var väldigt flaxigt men när man kom på skånsk mark kring Lund och så så blev det bättre. Men ändå - kan inte låta bli att få en känsla av att det är lite av "pojk-arkeologi", ibland något makabert. Men visst, ibland har ju slag haft avgörande inverkan på historien, och det kan vara bra att kartlägga om de fysiska lämningarna bekräftar den skrivna historien.

Själv tycker jag de allra mest fascinerande fynden av lämningar efter döda människor (om man nu tillåts vara så morbid) är de fåtaliga fall där människan dött och avsatts "knall och fall", mitt uppe i sin vardag. Tänk vad mycket "ismannen" hade att berätta hur man var klädd på stenåldern, vad han bar med sig för verktyg på sin vandring osv. Pompeji hör ju också till denna kategori på sätt och vis. Det bräcker många avsiktligt avsatta gravfynd eller offer för krigiska aktiviteter.

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny serie på tv idag (29/3): Svenska slag
« Svar #13 skrivet: maj 11, 2007, 11:25 »

Avsnittet igår (10/5) av svenska slag gav en bra och skrämmande bild av den åverkan även den tidens vapen kunde göra på människokroppen.

Lite extra spänning infann sig ju också när man råkade tappa en skarpladdad granat ned i marken. Tänk om den briserat!
Ju äldre desto bättre.