Heimdahl!
Jag antar att man vet vad man har samlat in för material, annars är det väl meningslöst för några som helst analyser?
Finns det material som är klassificerat som samiskt och det är redan undersökt, skulle det inte behöva vara några problem att lämna tillbaka det till dem som tycker att en människas kropp efter döden har betydelse?
Annars tycker jag att det kanske är bra att det finns likdelar här och där som prover kan tas ifrån om undersökningsmetoderna utvecklas

Det kanske kan ge oss samer ett erkännande att vi var först tex.
Jag tror ju att det är själen som ska räknas. Den som lämnar kroppen när vi dör. Vi har ju trott tex att vi måste behandla dödade djur respektfullt så att de inte hämnas på oss, men sedan har vi ätit köttet.
Men jag tycker också att P-A resonerar rätt, vad det gäller de rasbiologiska etc undersökningarna, och att bara av den anledningen att visa respekt för dem som inte respekterats förut, alltså en rent symbolisk handling, så bör man ge tillbaka de dödas delar till deras folk.
Och till min stora sorg så har jag förstått att "lapphatet" frodas fortfarande, fast på ett subtilare måte...