Författare Ämne: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument  (läst 109898 gånger)

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #40 skrivet: mars 30, 2007, 13:47 »
Vad är det jag inte menar, att det under de första decennierna fanns en utbredd rasdiskussion och germanism där arkelogin deltog eller vad?

Som jag tolkar Herulen så undrar han över precis samma sak som jag undrade. D.v.s ditt påstående: "detta arv är det väldgt tyst om innom arkeologin och det nämns aldrig när de stora arkeologiska hjältarna kommer på tal."

Jag känner inte alls igen denna bild. Mitt intrycka är snarare att detta är något man diskuterar nästdan dagligen, åtminstone bland de arkeologer jag umgår och umgåtts med. Som jag sa tidigare så får du gärna förtydliga vad du menar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #41 skrivet: mars 30, 2007, 13:50 »
Citat från: P-A
Uppenbarligen har du inte riktigt greppat vad jag skrivit och vad saken egentligen hanlar om. Du kanske skulle ta och läsa om.

Då får du gärna förklara hur jag ska tolka citatet nedan? Utifrån detta kan man tolka att du anser att de som känner sig kränkta ska ha tolkningsföreträde, t ex nyhedningar i detta fall.

Låt mig svara så här: inom ´frågor och yrken som handlar om mänskliga relationer är det den som känner sig mobbad som har tolkningsföreträde inte den som mobbar, det är den som av ord blir sårad som har tolkningsföreträde inte den son säger orden, det är den som upplever sig som utsatt för kränkande behandling som har tolkningsföreträde inte den som utfört handlingarna. Samer och andra grupper ( resande, romer, "svenska grupper" som blev utsatta för kränkande behandling har tolkningsföreträde inte de vetenskapliga disciplinerna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #42 skrivet: mars 30, 2007, 14:02 »
Citat från: Gorm
Då får du gärna förklara hur jag ska tolka citatet nedan? Utifrån detta kan man tolka att du anser att de som känner sig kränkta ska ha tolkningsföreträde, t ex nyhedningar i detta fall.

Om du menar att det är jämförbart med grupper som utsatts för behandling och skriverier som haft ett enda syfte att nedvärdera dem som människor, att bli betraktade som en andra sorts människor, att bli steriliserade, att ständigt vara utsatt för olika kränkningar av samhället för att man inte har lika stort värde som andra och detta med några som kallar sig nyhedningar är och deras eventuella åsikter äre väldigt märkligt. Om du tycker att detta är helt jämförbart tror jag inte att det är lönt att diskutera, då det skiljer en avgrund . Det är betydligt viktigare än så ingen barnslig lek med ord hit eller dit.

/P-A
« Senast ändrad: mars 30, 2007, 14:09 av Gorm »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #43 skrivet: mars 30, 2007, 14:05 »
Som jag tolkar Herulen så undrar han över precis samma sak som jag undrade. D.v.s ditt påstående: "detta arv är det väldgt tyst om innom arkeologin och det nämns aldrig när de stora arkeologiska hjältarna kommer på tal."

Jag känner inte alls igen denna bild. Mitt intrycka är snarare att detta är något man diskuterar nästdan dagligen, åtminstone bland de arkeologer jag umgår och umgåtts med. Som jag sa tidigare så får du gärna förtydliga vad du menar.

Här håller jag helt med dig, Heimdahl. Det ägnades till och med en hel del tid till detta på utbildningen i Uppsala, när jag gick. Där ägnades det en hel del tid till att göra upp med gamla kollegor...

/Micke

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #44 skrivet: mars 30, 2007, 14:35 »
Jag känner inte alls igen denna bild. Mitt intrycka är snarare att detta är något man diskuterar nästdan dagligen, åtminstone bland de arkeologer jag umgår och umgåtts med. Som jag sa tidigare så får du gärna förtydliga vad du menar.

Då får jag väl konstatera att det inte blivit någon kloskvätare direkt, jag tror mig säga att jag är en nyhetskonsument och mediakonsument och konsument av vetenskaplig litteratur mer än allmänt etc och kan inte säga att jag stött på att en diskussion om Arkeologins arv eller olika arkeologers synsätt har kommit fram. Eller generellt att detta arv tas upp i olika nyutgåvor eller refereras. Det enda jag påminner mig är Leif Häggströms lic som tyar upp en amatörforskares nazistiska sympatier. Jag får erkänna att när det gäller Uppsalas akademiska dåvarande elit är det ganska tyst enligt vad jag har sett i litteraturen.

Snarare i detta forum finns istället jämförelser i rent seriösa frågor till hyhedningar om vilka Hagermark skriver:
Citera
 Och det finns mänger av moderna nyhedniska Tor-dyrkare och Freja-prästinnor som söker efter nya former för hednisk andlighet. Det är inte helt ovanligt att de samtidigt utbildar sig på universitetsnivå för att kunna forska om sin tro. [...] "Myter om detnordiska- mellan romantik och politik" (2001) Vägar till Midgård Det tyckd framförallt vara rasistiak grupper av nyhedningar som växer idag. Odendyrkare som i ett slags politisk kult hävdar den vira rasens överhöghet.

Inom den vetenskapliga sfären refereras Rydbergs mytforskning men ingen antydan till i de rasteorier detta hör hemma. När det gäller RAÄ i projektet "Kulturarv åt alla" kan man uppenbrat urskilja vad som var dålig rasiustisk arkeologi från vanlig arkeologi av Montelius snitt. hans användande av Swastikan var givetvis som lyckohjul och skulle inte alls ha något samband med nazisternas användning av samma symbol. Dvs åtan en id´historisk koppling. Detta enlig Hagerman.

Det finns annat som också är kvar från den kulturarkeologiska eran i litteraturen, fast omarbetat och transformerat utifrån en grund av germanismen där rasteorierna ingick som en del. Urhem hit och goter dit. Skallmätning anses exv för en ledande person i Historieforum Väst (dvs den organiserade formen av den gamla Västgötaskolan) vara en metod för att avslöja folkförflyttningar i det förgångna.

Ja nog behövs det en mer inomvetenskaplig diskussion men jag har faktiskt inte märkt av detta direkt, tyvärr. Det jag däremot tyckt mig märka är en viss aversion hos några i diskussioner kring det som rör samer, jag hoppas att det bara är jag som är överkänslig utifrån min humanistiska plattform
/P-A

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #45 skrivet: mars 30, 2007, 14:41 »

Här håller jag helt med dig, Heimdahl. Det ägnades till och med en hel del tid till detta på utbildningen i Uppsala, när jag gick. Där ägnades det en hel del tid till att göra upp med gamla kollegor...

Ja men det är givetvis jättebra, synd bara att det kanske inte är mer allmänt känt. Senast såg jag en nyutkommen bok av en docent i arkeologi med referenser till Oxenstiernas "Urheimat der Goten" utan någon speciell kommentar. kanske hade det behövts.
/P-A

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #46 skrivet: mars 30, 2007, 14:45 »
P-A skrev:
”Jag har inget som helst intresse att […] diskutera regler utifrån objektiverande kriterier då det inte egentligen är det som är det som är viktigt här.”

Jag vill hävda motsatsen. För att inte göra samma misstag igen, d.v.s. hantera kvarlevor av människor och människor på ett respektlöst sätt så behöver man fördjupa diskussionen. Jag vill hävda att vi i denna fråga går in på ett etiskt och känslomässigt minfält. Det går då inte att göra som du, börja ropa slagord och föraktfullt avfärda varje ansats till diskussion och fördjupning som ”…en barnslig lek med ord…”.

Jag ser t.ex. ett problem med en ensidigt kollektiv hantering av kvarlevorna och tycker att varje fall borde hanteras och utredas separat (på statens bekostnad naturligtvis). Främst tycker jag det är nulevande släktingar som borde kontaktas och få bestämmanderätt över vad som skall göras med de individuella kvarlevorna.

Och vad tycker du man ska göra med de släktingar som inte håller med just dig? D.v.s. de som kanske hävdar att det bästa sättet att vörda den döde är att låta kvarlevorna vara kvar i samlingen för att visa eftervärlden ska kunna få en aning om vad som hände. Du kanske inte tror det men det finns faktiskt de som känner och tycker så, även bland samer.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #47 skrivet: mars 30, 2007, 14:56 »
Snarare i detta forum finns istället jämförelser i rent seriösa frågor till hyhedningar om vilka Hagermark skriver:
Citera
 Och det finns mänger av moderna nyhedniska Tor-dyrkare och Freja-prästinnor... [...] Det tyckd framförallt vara rasistiak grupper av nyhedningar som växer idag. Odendyrkare som i ett slags politisk kult hävdar den vira rasens överhöghet.

Åter en märklig anklagelse som det är oerhört svårt att förhålla sig till. Vad menar du? Är det på något sätt fel att nyhedendom diskuteras på ett arkeologiskt forum? Och vad menar Hagerman? Vet du något om hennes belägg för att det "framförallt [är] rasistiska grupper av nyhendningar som växer idag"? Du brukar ju vara rätt hemma på källkritik annars så jag antar att du har koll på det här också.

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #48 skrivet: mars 30, 2007, 15:08 »
Då tycker jag att de ska fråga folk. Till min stora fasa har jag idag fått reda på att ett av huvudena troligen är från en mycket nära släkting till mig (rakt nedstigande). En som på ålderns dar blev fattig och sjuk och hamnade på "fattighuset", där tydligen en läkare "samlade in" henne. Jag kan tänka mig att han kanhända rensade bort köttet från kroppen och slängde det eller brände upp det, kanske vitkokade han benen som man gör på Naturhistoriska museet med djurben?


De som är döda känner inte, det är vi som lever som har känslor.

Idag finns det många konstiga nyfascistiska, nynazistiska, nyreligiösa sekter, de skrämmer mig. Inatt hade jag en mardröm om hur jag skulle bli avlivad med en injektionsspruta, och det fanns ingen möjlighet att klara mig undan, jag dog nog...


Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #49 skrivet: mars 30, 2007, 15:16 »
Jag vill hävda motsatsen. För att inte göra samma misstag igen, d.v.s. hantera kvarlevor av människor och människor på ett respektlöst sätt så behöver man fördjupa diskussionen. Jag vill hävda att vi i denna fråga går in på ett etiskt och känslomässigt minfält. Det går då inte att göra som du, börja ropa slagord och föraktfullt avfärda varje ansats till diskussion och fördjupning som ”…en barnslig lek med ord…”.
Jämför man rasforskning  med material som tillkommit genom gravplundring och gravskändning med vad nyhedningar tycker så tycker jag fortfarande det är mer av en lek med ord än en seriös ansats. Jag vet inte hellar vad som skulle vara slagord. Räknar du ord som moral och etik som en del i slagordsvokabulären? Jag menar om dessa oklanderliga herrar ur borgarklassen med normgivande moraluppfattningar inte plundrat och skändat och utifrån detta rasiska syfte hade vi itroligen inte haft denna diskussion. Jag vänder mig mot den osmaklighet detta innebär, vilken eftersmak det ger för mig som akademiker och förstår inte hur en osteolog och museichef försvarar rätten till materialet. Jag förstår inte på vilken grund man anser sig ha den rätten. Jag är ledsen jag ser inte den rätten, det är att försvara kolleger som var med och skapade en forskning som var rasledande och därmed också blev en del i nazisternas utrotningspolitik. Det är precis samma tankegods. Därmed förstår jag inte det inbitna försvaret och inte ett inlägg utifrån den moraliska aspekten eller varför SHM skulle ha äganderätten till detta material.

Citera
Och vad tycker du man ska göra med de släktingar som inte håller med just dig? D.v.s. de som kanske hävdar att det bästa sättet att vörda den döde är att låta kvarlevorna vara kvar i samlingen för att visa eftervärlden ska kunna få en aning om vad som hände. Du kanske inte tror det men det finns faktiskt de som känner och tycker så, även bland samer.
Vad jag  tycker eller att personifiera utifrån mig förstår jag inte relevansen av. Varför skulle släktingar hålla med mig etc. Jag har väl rätt till ställningstagande utifrån den moraliska aspekt detta handlar om, allra helst då det handlar om akademiska företrädare, utifrån mig själv eller stötta någon eller något annat om jag vill det. Den typ av argumentation förstår jag mig inte på. Det övriga kan jag inte uttala mig om då jag inte känner personerna ifråga utan utgick ifrån den frågeställning som programmet gav till denna tråd.
/P-A

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #50 skrivet: mars 30, 2007, 15:18 »


Ben som kan kopplas till nu levande anhöriga skall givetvis kunna lämnas tillbaka, det tror jag alla är överens om.


Problemet gäller snarast ben som inte kan kopplas till idag levande personer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #51 skrivet: mars 30, 2007, 15:33 »
Åter en märklig anklagelse som det är oerhört svårt att förhålla sig till. Vad menar du? Är det på något sätt fel att nyhedendom diskuteras på ett arkeologiskt forum? Och vad menar Hagerman? Vet du något om hennes belägg för att det "framförallt [är] rasistiska grupper av nyhendningar som växer idag"? Du brukar ju vara rätt hemma på källkritik annars så jag antar att du har koll på det här också.

Du tolkar vad jag skriver, du läser inte vad jag skriver. jag förstår inte hur dessa nissars eventuella åsikter om ditten eller datten kan jämföras med samiska skelettrester använda i rasistiska föreställningar och om återbördandet och begravning av dessa skelett. Är inte detta att reducera själva frågeställningen till ingenting att infantilisera hela frågan. vad fasicker har nyhedningar överthuvudtaget med saken att skaffa.

Belägget är ur den bok jag redovisade, Stefanie von Schurrbein, Göran Dahl och Mattias Gardell, 2001.Myter om det Nordiska- mellan romantik och politik
/P-A

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #52 skrivet: mars 31, 2007, 18:28 »
Först vill jag be dig att inte tolka in saker i det jag och andra skriver som inte är sant, det är inte särskillt trevligt.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att jag är mer bekant med den svenska nyhedniska rörelsen än vad man kan läsa sig till i publikationerna från "Vägar till Midgård". Likväl påstår jag att det inte är främst rasistiska grupperingar som lockas, det var åtminstone inte dessa jag hänvisade till vilket du direkt antog. Jag antar att artikeln som Hagermark (?) bl a refererar till är Mattias Gardells artikel om Odinister i USA (han skrev sin avhandling om ämnet). Behöver jag säga att detta inte är rakt applicerbart på Europeiska förhållanden?

Du får ursäkta men det var du själv som tog upp att de som känner sig kränkta har tolkningsföreträde utan att närmare gå in på vilka det exkluderar. Dessa nyhedningar anser att de utövar en sed/religion som har en kontinuitet tillbaka till järnålder och känner sig därmed kränkta av att arkeologer har grävt upp deras förfäder och förvarar dem på museum. Detta är inte rätt plats att diskutera om det är rimligt att påstå att det finns en kontinuitet men uppenbarligen känner de sig kränkta. Är det då vår uppgift att avgöra vem som är "mest (eller genuint) kränkt"? Känner sig dessa nyhedningar verkligen mindre kränkta än samer? Jag är inte så säker på det.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #53 skrivet: mars 31, 2007, 19:06 »
Märkte att min upplåsning av ämnet inte hade slagit igenom. Nu ska det dock fungera.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #54 skrivet: mars 31, 2007, 20:17 »
Citera
Jag  inser inte riktigt relevansen, samt "lär och tusentals" är väl ren trosutsaga. Sedan förstår jag inte heller vitsen med och kopplingen till ditt "för vissa sträcker sig Sápmi synnerligen långt söderut".

Det är definitivt inte någon trosutsaga, även om "tiotusentals" är mera korrekt (enbart SHM har >30000 benposter innehållande homo/människa).
Som du bör vara medveten finns det samer som på fullt allvar hävdar samisk bosättning ned till Mälaren och Göteborgstrakten så "alla samiska ben" kan i dessa sammanhang betyda ungefär vad som helst.

Citera
Inom den vetenskapliga sfären refereras Rydbergs mytforskning men ingen antydan till i de rasteorier detta hör hemma. När det gäller RAÄ i projektet "Kulturarv åt alla" kan man uppenbrat urskilja vad som var dålig rasiustisk arkeologi från vanlig arkeologi av Montelius snitt. hans användande av Swastikan var givetvis som lyckohjul och skulle inte alls ha något samband med nazisternas användning av samma symbol. Dvs åtan en id´historisk koppling. Detta enlig Hagerman.

Ja vad är den idehistoriska kopplingen? Läste nazisterna månne Montelius?


Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #55 skrivet: april 01, 2007, 14:38 »
Jämför man rasforskning  med material som tillkommit genom gravplundring och gravskändning med vad nyhedningar tycker så tycker jag fortfarande det är mer av en lek med ord än en seriös ansats.

Jag tror inte att det är fråga om en jämförelse mellan rasforskning och nyhedningars tyckande. Frågan rör huruvida olika grupper, snarare än individer, skall ha möjlighet att kollektivt återkräva material. Jag ser problem här eftersom jag tror att det finns många samer och ättlingar till de individer som finns representerade i det "samiska materialet" som inte vill att sametinget skall föra deras talan. Jag tycker att återlämnande av kvarlevor skall ske till individuella ättlingar.

Jag vet inte hellar vad som skulle vara slagord. Räknar du ord som moral och etik som en del i slagordsvokabulären? Jag menar om dessa oklanderliga herrar ur borgarklassen med normgivande moraluppfattningar inte plundrat och skändat...

Jag menar t.ex. ditt sätt att iderligen föra upp uttryck som "oklanderliga herrar ur borgarklassen" i diskussionen. Jag tycker inte att det tillför något i sak. Vi är alla rörande överens om det fasansfulla brott mot samer och andra grupper som dessa beninsamlingar bär vittnesmål om. Jag uppfattar det inte som att vi diskuterar huruvida detta var ett brott eller inte. Inte heller uppfattar jag det som att vi diskuterar vad det var som låg bakom dessa brott. Snarare att vi diskuterar vad vi idag ska göra med arvet efter dessa brott. Moral och etik är exakt vad vi diskuterar. Jag försöker t.ex. ta upp en sådan etisk fråga genom att undra vem som egentligen kan sägas ha rätt till kvarlevor. Är de grupper av individuella ättlingar, eller större kollektiv av t.ex. vissa samer, romer eller resandefolk. Om vi legtimerar vissa av dessa gruppers anspråk, var drar vi gränsen? Vilka skall vi inte legitimera och på vilka grunder? För mig är det viktiga och relevanta etiska frågor i detta sammanhang.

Jag [...] förstår inte hur en osteolog och museichef försvarar rätten till materialet. [...] Därmed förstår jag inte det inbitna försvaret och inte ett inlägg utifrån den moraliska aspekten eller varför SHM skulle ha äganderätten till detta material.

Nej, det gör nog inte jag heller. Jag har aldrig försvarat museernas rätt till detta material (har någon här gjort det?) Men jag förstår inte heller vad man menar med samernas rätt till "allt" samiskt material. För att kunna börja återlämna material anser jag att det är nödvändigt att specificera exakt vilka som skall ha rätt till exakt vilket material.

Vad jag tycker eller att personifiera utifrån mig förstår jag inte relevansen av.

Jag har uppfattat dig som att du stöder samernas rätt i detta som kollektiv (sametinget i detta fall). Vad jag inte förstår är på vilka grunder ett sådant kollektiv legitimeras. Eftersom jag är tveksam till detta ville jag exemplifiera med problem som jag tycker detta synsätt medför. Jag tycker att det är bra om sametinget fungerar som påtryckare i denna fråga, men tycker inte att det är till sametinget som kvarlevor skall återbördas, utan till ättlingar.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #56 skrivet: april 01, 2007, 14:43 »
Belägget är ur den bok jag redovisade, Stefanie von Schurrbein, Göran Dahl och Mattias Gardell, 2001.Myter om det Nordiska- mellan romantik och politik

Jag minns ingen slutsats om att det framförallt är rasistiska grupper av nyhedningar som växer idag från detta verk. Du får gärna specificera var någonstanns det står så.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #57 skrivet: april 03, 2007, 11:59 »
Bures !
Vill än en gång tacka P-A för hans inlägg, t.ex. detta:
"För mig kretsar allas lika värde  här. Vad är lika värde tillämpat på denna fråga. Är det i dag ett jämbördigt förhållande mellan de som vill ha tillbaka skelettdelarna och de som vill behålla dessa?"

Här är det fråga om två folk - där det ena FORTFARANDE ICKE har blivit erkänt och respekterat som ett folk, FORTFARANDE blir utsatta för rasistiska påhopp och rasistisk behandling, FORTFARANDE blir pressade och frånstulna sin rätt till land och vatten (man begär t.o.m. att renskötseln ska betala för bruk av traditionella marker), FORTFARANDE blir nekade rätt till medbestämmande över naturresurser i traditionella marker. I stället är det alla andra som ska få komma och ta för sig: av skogar, malm, vattenkraft, fiske, jakt (förra gången det var borgerlig regering blev vi frånstulna småviltjakten, nu ska den säljas vidare till hela EU...). För att inte tala om all prospektering efter uran och guld i våra fjäll och skogar. Och all annan exploatering. Detta är tjuvarnas marknad.  Statliga myndigheter och domstolar uppför sig som den värsta maffia.

Och vi ska inte har rätt begrava våra döda ?   

Návdi

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #58 skrivet: april 03, 2007, 12:19 »
Här är det fråga om två folk - där det ena FORTFARANDE ICKE har blivit erkänt och respekterat som ett folk, FORTFARANDE blir utsatta för rasistiska påhopp och rasistisk behandling, FORTFARANDE blir pressade och frånstulna sin rätt till land och vatten (man begär t.o.m. att renskötseln ska betala för bruk av traditionella marker), FORTFARANDE blir nekade rätt till medbestämmande över naturresurser i traditionella marker. I stället är det alla andra som ska få komma och ta för sig: av skogar, malm, vattenkraft, fiske, jakt (förra gången det var borgerlig regering blev vi frånstulna småviltjakten, nu ska den säljas vidare till hela EU...). För att inte tala om all prospektering efter uran och guld i våra fjäll och skogar. Och all annan exploatering. Detta är tjuvarnas marknad.  Statliga myndigheter och domstolar uppför sig som den värsta maffia.

Och vi ska inte har rätt begrava våra döda ?   

Visst är det lätt att ta till stora "känslohammaren" när man diskuterar såna här ämnen men jag manar till en smula eftertanke och istället diskutera de problem som kan uppstå. Att samer har behandlats illa och fortfarande behandlas illa på vissa håll är en realitet och enligt P-A:s defination är dessa kränkta och bör ha tolkningsföreträde. Vad jag har försökt göra är att ställa detta mot andra grupper som anser sig vara lika kränkta och då visar det sig att det ändå är andra aspekter som spelar in, det är vi andra som ser dem utifrån som ska välja om en grupp är mer kränkt än någon annan.

Návdi, du skriver att ni vill har rätt att begrava era döda, det skulle vara intressant att få ta del av var du anser att man ska dra gränsen. Att skelett som blivit uppgrävda i historisk tid och där man känner till namnet på den döde ska återlämnas är alla här överens om, men sen då? Vad gör vi med skelett från t ex järnålder som arkeologer (och andra) tolkat är samiska men där vi inte känner den gravlagde vid namn, vad ska man göra med dessa? Vidare, ska sametinget ha rätt att återkräva skelett eller är det vederbörandes släkt som ska ha den rätten? Detta är problem man får brottas med och då tror jag att det kan vara bra att lägga känslorna åt sidan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #59 skrivet: april 03, 2007, 13:02 »
Bures Gorm !
Sametinget kräver en fullständig identifiering och återbegravning av de samiska skelettdelar som finns i samlingar runt om i Sverige. Hur det ska gå kunna gå till i detalj vill man återkomma till.
Samer är inte någon "grupp" - det är ett folk.
Návdi