Författare Ämne: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument  (läst 126998 gånger)

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Diskussion om återbegravning av samiska skelett i Argument
« Svar #120 skrivet: april 05, 2007, 12:05 »
Vidare, säger Huuva uttryckligen att alla ben ska återlämnas? Hon sa i slutet av programmet att det inte spelar någon roll om benen är från kristna eller förkristna gravar (det är bara olika gravskick) men det kan ju fortfarande röra sig om förhållandevis unga gravar eftersom samerna kristnades sent.

Herulen, menar du alltså att samerna inte ska få något benmaterial alls om man inte inser forskningspotentialen i benmaterialet? Inte ens plundrade ben i rasbiologins namn?

/Johan

Ja, Rose-Marie Huuva sa att allt benmaterial ska återlämnas, hon fick just en fråga på det. Huuva är konstnärinna och poet. Hennes debut samling heter Galbma rádná (1999). Den fick hon Nordiska rådets litteraturpris för. Tillsamman med Simon Marinen med flera har hon gett ut en tvåspråkig antologi med dikter: ”Vidd, dikter från Sápmi”. I Rose-Maries didaktiska dikt (som rytmiskt även är skapad för att den som känner sig kunna behärska jojken ska kunna göra det) ”Varför” kan vi bl.a. läsa:

Varför
måste människan veta
hela hemligheten
[ ]
Varför mäta, väga
dissekera och analysera
studera i laboratoriets mikroskop
[ ]
Är det ett steg i karriären
är det drömmen om att bli förevigad
för den stora upptäckten

Ändå förutsätter Huuva en flera tusen år samisk tradition. Ja hon, berättar flitigt om den på seminarier och föreläsningar världen över. Jag ställer mig dock frågan: vad visste hon eller någon annan alls om den utan dessa undersökningar hon så ivrigt kritiserar? En poet ska försvara det mänskliga, det känsliga, dvs. allt som vibrerar av liv. Jag förespråkar själv en sådan arkeologi där människan är i centrum, att man förstår att vattnets ringar har ett centrum. Ändå är arkeologer som släkte att vi blir upphetsade av den miljonte krukskärvan, vi finner en mening med jobbet när vi gräver en hel dag utan att finna just ingenting, envist hoppas vi år ut och år in att en dag efter hundrade gången av det undersökta benmaterialet åtminstone göra en liten, liten upptäckt. Det är det sammantagna slitet av sådan vetenskap vi sakta bygger fram kunskap om forntiden. Jag menar att Huuva i sin indignation visar en respektlöshet mot arkeologi som vetenskap när hon menar att allt idogt arbete som nu utförts bara ska avbrytas, att vi förutsättningslöst ska samla in allt samiskt benmaterial och sedan begrava det. Givetvis tycker jag - liksom alla andra arkeologer här - att det benmaterial som som rövats bort i rasbiologins namn ska lämnas tillbaks. Jag menar att som du att vi ska titta närmare på hur man gjort i Norge.

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #121 skrivet: april 05, 2007, 12:32 »
Låt oss ta ett konkret, hypotetiskt, exempel för att klargöra vad vi tycker:

En 1000 år gammal grav har vid ett visst tillfälle grävts ut mitt inne i det som idag räknas som samernas kärnområde. Benen befinner sig på ett museum där de utsatts för en preliminär bedömning, vilken kommit med i en utgrävningsraport. Nu ligger benen där i väntan på att någon med tiden skall undersöka dem närmare.

Skall vi återbegrava dessa ben eller skall de vara kvar på museet som resurs för framtida forskning?
Eftersom benen är 1000 år gamla så är det väl i princip omöjligt att knyta dem till nu levande personer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
« Svar #122 skrivet: april 05, 2007, 13:39 »
En 1000 år gammal grav har vid ett visst tillfälle grävts ut mitt inne i det som idag räknas som samernas kärnområde. Benen befinner sig på ett museum där de utsatts för en preliminär bedömning, vilken kommit med i en utgrävningsraport. Nu ligger benen där i väntan på att någon med tiden skall undersöka dem närmare.

Skall vi återbegrava dessa ben eller skall de vara kvar på museet som resurs för framtida forskning?

Jag tycker att följande följdfrågor är viktiga:
*Har det förts fram krav på återbegravning, och i så fall av vem/vilka.
*Vilka argument har i så fall förts fram.

Är svaret nej på första frågan blir svaret att ingen återbegravning bör ske. Är svaret ja så vilar det helt och hållet på vilka argument det finns för återbegravning och hur väl osteologer/arkeologer kan motivera behovet av att spara dem för vidare undersökningar. Jag tycker personligen inte att det är ett bra argument och säga att saker skall magasineras "i fall att", åtminstonne inte om det ifråga sätts av andra grupper. Om det vetenskapligavärdet är högt måste man väl också kunna prioritera sådana undersökningar och sedan återbegrava, under förutsättning att goda argument där för har framförts.

/Micke

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #123 skrivet: april 05, 2007, 20:11 »
Jag tycker personligen inte att det är ett bra argument och säga att saker skall magasineras "i fall att", åtminstonne inte om det ifråga sätts av andra grupper. Om det vetenskapligavärdet är högt måste man väl också kunna prioritera sådana undersökningar och sedan återbegrava, under förutsättning att goda argument där för har framförts.

Naturvetenskapliga analysmetoder är nu inte något en gång för alla givet.  I synnerhet inte inom det här området.
Så har t ex isotopanalyser som gör det möjligt att avgöra vilken typ av föda den döde levde på och kloning av fossilt DNA som gör det möjligt att fastställa släktskap och härstamning utvecklats först under det senaste årtiondet eller så.
Dock tror jag inte att vi någonsin lyckas utveckla analysmetoder som fungerar på fynd som inte finns längre.

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
    • Mickes blogg
« Svar #124 skrivet: april 05, 2007, 20:29 »
Dock tror jag inte att vi någonsin lyckas utveckla analysmetoder som fungerar på fynd som inte finns längre.

Vi slänger redan bort en hel massa andra saker som säkert skulle kunna vara bra att ha i framtiden; jordprover, skörbrända stenar, bränd lera osv. Dessa "bra att ha saker" slänger vi bort trots att de kan innehålla värdefull framtida information och vara viktiga för att verifiera redan uppnådda resultat. Detta görs fastän ingen, över huvud taget, skulle protestera mot att de förvaras i magasin.  Jag tycker som sagt var att framtida nytta är ett svagt argument, kan vi inte se nyttan av att behålla ben i dag, blir det svårt att neka välgrundade krav på återbegravning av ben.

/Micke

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #125 skrivet: april 06, 2007, 10:28 »
Vi slänger redan bort en hel massa andra saker som säkert skulle kunna vara bra att ha i framtiden; jordprover, skörbrända stenar, bränd lera osv. 
/Micke

Dock tycker jag att just ben har ett extra högt informationsvärde, de är ju det närmaste vi kan komma forntidens människor, rent bokstavligt. Den information de kan ge med framtidens utvecklade analysmetoder kommer säkerligen att vara ovärderlig.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
« Svar #126 skrivet: april 06, 2007, 10:35 »
Vi slänger redan bort en hel massa andra saker som säkert skulle kunna vara bra att ha i framtiden; jordprover, skörbrända stenar, bränd lera osv. Dessa "bra att ha saker" slänger vi bort trots att de kan innehålla värdefull framtida information och vara viktiga för att verifiera redan uppnådda resultat. Detta görs fastän ingen, över huvud taget, skulle protestera mot att de förvaras i magasin. 

Det här är en utmärkt inledning på en ny tråd, typ. "Vad ska sparas?/Vad ska slängas?" Mina erfarenheter av detta är att det inte alls finns plats i magasinen för t.ex. mina jordprover, bara för "fina", eller möjligen "riktiga" arkeologiska fynd, dit uppenbarligen också humanosteologiskt material kan räknas [sade han sårat]. Men man sparar väll t.ex. inte bränt humanosteologiskt material fastän detta mycket väl kan ha en potential i framtida forskning.

Jag leker lite med tanken:
Borde inte ett mer konsekvent kastande av det uppgrävda materialet snarare öka kravet på att alla undersökningar som utförs idag skall hålla högsta vetenskapliga klass, och motivera fler och bredare analyser? Ett mer omfttande kastande skulle kunna användas för att skydda den arkeologiska metodutvecklingen och öka motvitationen för att utgrävningar ska få kosta. Ett alltför omfattande sparande kan av arkeologins belackare användas för att ta fram argumentet: "Gräv upp skiten, ni kan ju alltid söka forskningsmedel om ni vill fördjupa er i efterhand."

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
    • Mickes blogg
« Svar #127 skrivet: april 06, 2007, 10:59 »
Borde inte ett mer konsekvent kastande av det uppgrävda materialet snarare öka kravet på att alla undersökningar som utförs idag skall hålla högsta vetenskapliga klass, och motivera fler och bredare analyser?

Du har säkert rätt här, jag tycker att det är betydligt bättre att grävningar i dag håller högsta vetenskapliga klass (vilket många långt ifrån gör idag) än att man när en from förhoppning om bättre analyser i framtiden. Faktum är ju att detta med framtida analyser används som ett argument emot att gräva över huvud taget. Kan man göra det bättre i framtiden finns det ju ingen mening att göra det idag. Denna argumentation är helt förkastlig av två anledningar:

1. Fornlämningarna bevaras inte av att man inte gräver dem. Hyggesharvning, plöjning, skogsmaskiner, kabeldragningar utan tillstånd, dräneringar av stadsområden och allmänt rostande förstör minst lika mycket  på lång sikt som utgrävningar. Däremot dokumenteras inget vid sådana här händelser, till skillnad från en bra grävning.

2. När har man kommit tillräckligt långt med metodutveckling för att det inte finns en möjlighet till ännu bättre metoder ännu längre fram? Hur skall dessutom metoder som aldrig får testas kunna utvecklas?

Missförstå mig rätt nu, jag tycker inte att man skall kasta alla fynd, men jag tror att det är viktigt att inte lita på att framtiden skall fixa allt. Vi gör det själva i stället! Detta om detta. En lite utsvävning bara :).

För att återknyta till benen då. Som ni förstår menar jag inte att ben skall återbegravas per automatik, bara att det behövs andra argument än att de kan vara "bra att ha" i framtiden. Finns inga sådana tungt vägande argument finns det ingen anledning att avvisa den som vill återbegrava. Chansen är ju dessutom stor att en person eller grupp som rest krav om återbegravning faktiskt ändrar sig om man kan redovisa goda argument för varför just dessa ben bör analyseras mera.

Min erfarenhet är dessutom att det behövs nytt material för att nya frågor skall kunna ställas. Det är ytterst sällan som gammalt material faktiskt tas upp igen, och omtolkas eller utsätts för nya analyser. Det som behövs för att föra forskningen frammåt, är alltså nya gamla ben, inte gamla gamla ben! 

/Micke

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #128 skrivet: april 06, 2007, 19:04 »
Citat från: Micke
Min erfarenhet är dessutom att det behövs nytt material för att nya frågor skall kunna ställas. Det är ytterst sällan som gammalt material faktiskt tas upp igen, och omtolkas eller utsätts för nya analyser. Det som behövs för att föra forskningen frammåt, är alltså nya gamla ben, inte gamla gamla ben! 

Här håller jag inte med. Kanske för att mina erfarenheter är mera från det paleontologiska fältet där det finns ett gammalt talesätt att museilådor är de bästa fyndplatserna.

Däremot instämmer jag i att det är mycket angeläget att det görs fler (och bättre) osteologiska analyser av utgrävt material. Mycket undersöks och publiceras aldrig och detta gäller i synnerhet mikrofaunan (i den mån den överhuvud taget tas till bara), trots att det är den som ger den bästa informationen om klimat och miljö.
« Senast ändrad: april 06, 2007, 19:07 av Gorm »

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
    • Mickes blogg
« Svar #129 skrivet: april 06, 2007, 19:11 »
Här håller jag inte med. Kanske för att mina erfarenheter är mera från det paleontologiska fältet där det finns ett gammalt talesätt att museilådor är de bästa fyndplatserna.

Det är möjligt att det är så. Problemet är bara att väldigt få arkeologer går i gamla museilådor... Det finns undantag, men de är få.

/MIcke

Utloggad Lumikki

• Medlem
  • Antal inlägg: 52
« Svar #130 skrivet: april 10, 2007, 08:15 »
Vet inte om jag har svarat i denna tråd. Men kring detta har jag funderat en hel del. Finns ju vår Lycy, och mumierna från Egypten osv, ska de oxå återbegravas i så fall? Knappast.

Samerna?
Berår helt på hur nära i tiden det är, jag skulle inte gilla att farfar och mormor eller enns farfarsfar låg inne på museum efter gravplundring.

När blir det gravplundring?
Mest troligt tiden avgör detta, och i vissa fall aktiva religoner vilket förlänger gravplundringstatusen. Om Faraoernas religon fortfarande skulle vara aktiv, så skulle dagens mumier räknas som offer för gravplundring.

Tror vissa av indaianerna i USA har något sånt aktivt religon där deras anfäder ska få va ifred oavsett ålder. Maya med flera verkar vara gången religon.

Samerna kan bara stå själva för vad deras religon säger, säger den att anväders själar blir störda oavsett om det är en benknota på 100 år eller 1 miljon år så ska de föras tebax.

Abborginer har aktiv tro om att störa deras förfäder, de har en kompromiss, en mediecinman är med i utgrävningen av platsen, skelett mm dokumenterqas och platsen återbegravs. Då finner vår tids männsika kunskap och förfäderna får vila ifred.

Ja det var några av mina tankar!

//Warja
« Senast ändrad: april 10, 2007, 10:33 av Micke »

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #131 skrivet: april 10, 2007, 10:26 »
Vid vilka tillfällen skall forskning och vetenskap stå tillbaka för en religion? Kristendomen t ex är ju fortfarande en aktiv religion i vårt land. Innebär det att allt skelettmaterial från kristen tid, även det som är nästan 1000 år gammalt, skall återbegravas ifall någon kristen församling kräver så?

Intressant fråga: när har religionen har företräde framför vetenskapen?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
« Svar #132 skrivet: april 10, 2007, 10:31 »
När blir det gravplundring? Mest troligt tiden avgör detta, och i vissa fall aktiva religoner vilket förlänger gravplundringstatusen. Om Faraoernas religon fortfarande skulle vara aktiv, så skulle dagens mumier räknas som offer för gravplundring.

Menar du alltså att det automatiskt skulle bli gravplundring om den begravdes religion fortfarande paktiseras av någon grupp? Själv tycker jag detta låter knepigt. Är det själva kontinuieteten som du menar skall räkns här, eller skall "återuppväckta" religioner också räknas?

För mig känns det också märkligt att på detta vis diskvalificera studierna av t.ex. tidigkristna gravskick i Sverige som gravplundring (eller är det kanske inte så du menar?). Och hur ska man göra med de gravar där man begravt personer som under medeltiden uteslutist ur den kristna gemenskapen. Skall de inte räknas?

Och vad skall räknas som aktivt? Har dagens katoliker koppling till de tidigaste gravarna i Sverige? Har dagens nyhedningar koppling till förkristna gravar? Kan dagens Svenskkyrkliga egentligen anses ha en starkare koppling till 1600-talets begravda protestanter än vad personer utanför Svenska kyrkan har?
« Senast ändrad: april 10, 2007, 10:34 av Micke »

Utloggad Lumikki

• Medlem
« Svar #133 skrivet: april 10, 2007, 11:22 »
När blir det gravplundring? Mest troligt tiden avgör detta, och i vissa fall aktiva religoner vilket förlänger gravplundringstatusen. Om Faraoernas religon fortfarande skulle vara aktiv, så skulle dagens mumier räknas som offer för gravplundring.

Menar du alltså att det automatiskt skulle bli gravplundring om den begravdes religion fortfarande paktiseras av någon grupp? Själv tycker jag detta låter knepigt. Är det själva kontinuieteten som du menar skall räkns här, eller skall "återuppväckta" religioner också räknas?

För mig känns det också märkligt att på detta vis diskvalificera studierna av t.ex. tidigkristna gravskick i Sverige som gravplundring (eller är det kanske inte så du menar?). Och hur ska man göra med de gravar där man begravt personer som under medeltiden uteslutist ur den kristna gemenskapen. Skall de inte räknas?

Och vad skall räknas som aktivt? Har dagens katoliker koppling till de tidigaste gravarna i Sverige? Har dagens nyhedningar koppling till förkristna gravar? Kan dagens Svenskkyrkliga egentligen anses ha en starkare koppling till 1600-talets begravda protestanter än vad personer utanför Svenska kyrkan har?

Svårt det där med religon om religon ska bestämma eller inte, med tanke på att innom katolska eller är det något annat kristet gren?  Så räknas vissa ben som heliga och samlas mer än gärna i burk (tex helgonförklarade Yrsäkta stavningen   ;) jean D arc)

Men samtidigt så finns det religioner idag vilka är aktiva och aldrig har fallit i glömska där det anses att det påverkar de levandes leverna av idag om man går o rör i benen, och som sagt i sånna fall så finns det kompromisser så som hos aborginier.

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
« Svar #134 skrivet: april 10, 2007, 12:01 »
Samerna kan bara stå själva för vad deras religon säger, säger den att anväders själar blir störda oavsett om det är en benknota på 100 år eller 1 miljon år så ska de föras tebax.

Vad är då skillnaden mellan 1000 år gamla "samiska" gravar och 1000 år gamla "germanska" gravar i detta fall? Návdi får rätta mig om jag har fel men jag har svårt att se att den samiska religionen är en levande religion idag på samma sätt som t ex på 1600-talet, däremot har samerna en levande folktro och många kvarvarande traditioner men jag tror inte att det är samma sak som att religionen fortfarande praktiseras. På samma sätt finns det flera som hävdar att många traditioner i södra Sverige har rötter i förkristen tid (se diskussionen om Asatro på 1800-talet här på forumet) och även i södra Sverige finns det en levande folktro på många håll. Med samma logik borde alltså det inte vara några problem för mig att återkräva mina hypotetiska förfäder som jag skrivit om tidigare? Om inte, vad är skillnaden?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Àsvas

• Gäst
« Svar #135 skrivet: april 10, 2007, 14:24 »
OBS! Rasbiologi, OBS!

Jag vill påpeka en sak, det är att många av skeletten är ganska nya, inte från några arkeologiska utgrävningar, utan en hel del stulna för att användas i rasbiologiska studier.
Det nyaste tillochmed från mitten av 1900-talet.

I Norge är många skelett kvar på institutioner, men under sametingets kontroll.

För att se vad som rapporterats nyligen i media, titta på
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=67826

Eller sök på Google "samiska skelett".
/Ásvas

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #136 skrivet: april 10, 2007, 14:32 »
OBS! Rasbiologi, OBS!

Jag vill påpeka en sak, det är att många av skeletten är ganska nya, inte från några arkeologiska utgrävningar, utan en hel del stulna för att användas i rasbiologiska studier.
Det nyaste tillochmed från mitten av 1900-talet.

I Norge är många skelett kvar på institutioner, men under sametingets kontroll.

För att se vad som rapporterats nyligen i media, titta på
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=67826

Eller sök på Google "samiska skelett".

Hej Ásvas och välkommen till Arkeologiforum! :) Att man bör återlämna sentida skelett är vi tämligen överens om. Min fråga gällde arkeologiskt material, ett material som Huuva ville återkräva utöver ben från 1800-1900-talen så som jag förstod det. Varför skulle man annars bjuda in Lars Amréus (museichef på Historiska museet) till programmet? Eller har SHM skelett från senare tid?

/Johan

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
    • Mickes blogg
« Svar #137 skrivet: april 10, 2007, 14:38 »
Hej Ásvas! Tidigt i denna tråd summerade Heimdahl några punkter som jag tror att alla här på forumet är mer eller mindre överrens om. Skelett kan återbegravas om de:

- Insamlats i tvivelaktiga syften (typ rasbiologisk forskning, skallmätning etc.)
- Insamlats på tvivelaktigt sätt (typ genom plundring av gravplatser som fortfarande brukats)
-Insamlats i "alltför tidigt" efter gravsättningen så att det t.ex. finns levande annhöriga.

Detta försvann dock tidigare i tråden (eftersom ingen ville säga emot, efter vad jag förstår).

/Micke

Utloggad Gorm

• Administratör
  • Gode
    • Arkeologiforum
« Svar #138 skrivet: april 10, 2007, 16:45 »
Jag kan svara på min egen fråga gällande samiska ben på SHM. De har t ex ben från gravar från 1500-1600-talen (enligt Kulturnyheterna, tack Ásvas för länken) som tolkats som samiska. Om man har Heimdahls punkter i bakhuvudet så kan det t ex vara viktigt att utröna hur man har kommit över dessa ben? Plundring? Utgrävning? Här kan man hamna i en gråson och det kan vara både intressant och nödvändigt att diskutera hur dessa ben skall behandlas innan regeringen beslutar om vad man ska göra generellt.

/Johan

Utloggad Lumikki

• Medlem
« Svar #139 skrivet: april 10, 2007, 17:56 »
Jag kan svara på min egen fråga gällande samiska ben på SHM. De har t ex ben från gravar från 1500-1600-talen (enligt Kulturnyheterna, tack Ásvas för länken) som tolkats som samiska. Om man har Heimdahls punkter i bakhuvudet så kan det t ex vara viktigt att utröna hur man har kommit över dessa ben? Plundring? Utgrävning? Här kan man hamna i en gråson och det kan vara både intressant och nödvändigt att diskutera hur dessa ben skall behandlas innan regeringen beslutar om vad man ska göra generellt.

/Johan

i detta då menar man som "ras"fråga vilket jag inte begriper alls och nervärderande är det eller handlar det om varifrån samerna vandrade in? Fast då ska det nog handla om äldre ben än så.. som från stenåldern och tidigare?