Författare Ämne: Några nya mammutar på senaste tiden?  (läst 10063 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Några nya mammutar på senaste tiden?
« skrivet: mars 27, 2007, 21:25 »
Sitter här och tittar på en gammal lista (från 90-talet) på svenska mammutfynd. I denna lista så är det senaste fyndet som tas upp ett från Kånkback i Jämtland, från 1975. Någon som har koll på eventuella senare mammufynd?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2007, 23:17 »
Ett i och för sig gammalt fynd från Stockholm har kommit i dagen sedan dess. I övrigt kommer jag inte ihåg något nytt. Ronnie Liljegren i Lund ([modererat]) är nog den rätte att fråga.

E-postadressen är borttagen eftersom det inte är tillåtet att lägga ut kontaktuppgifter på forumet. Ett tips är att PM:a dessa istället.

/Johan - Administratör
« Senast ändrad: mars 27, 2007, 23:57 av Gorm »

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2007, 12:06 »
Hittade förresten en tidningsartikel om vissa mammutfynd från Sverige som inte borde finnas där de hittats. Egentligen skulle platserna där de levat (Jämtland och Ångermanland) varit helt istäckta vid den tid som mammutfynden daterats till. Så nu pågår forskning för att försöka utreda hur förhållandena egentligen var på platsen för mammutfynden:

http://hd.se/kunskap/2007/03/28/mammutfynd-fraan-fel-tid/

Ska bli kul att följa resultaten av denna forskning.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2007, 13:43 »
I Finland har man hittat ben från mammut år 2005. Det tycks  som om detta ben är mycket gammalt, kanske 120 000 år.

Se: http://www.helsinki.fi/aktuellt/arkiv/6-2006/28-15-41-30
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2007, 13:53 »
Hittade förresten en tidningsartikel om vissa mammutfynd från Sverige som inte borde finnas där de hittats. Egentligen skulle platserna där de levat (Jämtland och Ångermanland) varit helt istäckta vid den tid som mammutfynden daterats till.

Ja, faktum är att de flesta mammutfynd i Sverige är från detta område, men det stämmer inte att de inte borde finnas där. Samtliga mamutfynd i Sverige är gjorda i interstadiala sediment och torvavlagringar. Interstadialer är värmepeioder som inträder under en istid. Under den senaste istiden har det varit flera sådana, och under dessa interstadialer har det varit en tundra/stäpp-miljö i jämtland-ångermanland-trakterna. I dessa landskap finns en hel del sådana lämningar, men långt ifrån alla innehåller ju mammutrester.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2007, 14:32 »
Jag bara nämnde vad som skrivits i tidningsartikeln. Enligt andra uppgifter så tillhör de jämtländska och ångermanländska benen den s k jämtlandsinterstadialen som varade ca 55000 - 35000 BP. Men enligt tidningsartikeln ger nya C14 - mätningar en yngre datering som inte riktigt stämmer.
Får väl se vad man kommer fram till. Kanske får man se över tidpunkterna för interstadialerna något.

Däremot så är inte de flesta mammutfynden härifrån: flest mammutfynd har skåne, 9 st, sedan följer Jämtland och Ångermanland med 4 resp 2 fynd. Medelpad har 1 fynd, Bohuslän 3, Dalarna 2, Stockholm 1. Därtill kommer 2 fynd från okänd ort.

Så var åtminstone tillståndet år 1991 när Lars Werdelin skrev den lista jag här hänvisar till.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2007, 15:01 »
Ursäkta nu blev det visst fel i siffrorna, enligt nämnda lista skall jämtlandsinterstadialen ha infallit ca 55 000 - 45 000 BP. En annan interstadial som mest tycks ha berört de södra delarna av landet ska ha infallit för ca 35 000 år sedan.

Men listan är gammal nu och mycket ändras ju i forskningen efterhand.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #7 skrivet: mars 30, 2007, 15:02 »
Interstadialernas datering är ett ständigt trätomål.
Då har vi kanske olika uppgifter om mammutfynden, men jag uttryckte mig slarvigt också, kanske skulle jag sagt att de flesta fyndlokalerna ligger i Jämtland. Jag grundade det i minnesbilden av spridningskartan i Donners bok: "The Quaternary History of Scandinavia" från 95, men den kan ju naturligtvis vara fel, eller också minns jag fel (har semester, boken är på jobbet).
Vet du var Werdelin har publicerat sin lista?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #8 skrivet: mars 30, 2007, 15:11 »
Listan ingår i en artikel som heter "Svenska mammutar". Artikeln ingår i Gayrard-Valy, Yvette, 1991: Fossil -avtryck från svunna världar. Berghs, Stockholm.
Boken är en populärt hållen skildring av paleontologins historia. Den tar också upp en del om paleontologins arbetsmetoder och liknande.

Skall kolla Donners bok, den är ju trots allt nyare än Werdelins lista.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #9 skrivet: mars 30, 2007, 15:15 »
Tackar!
Donners bok är en bra översikt över interstadia och interglaciala fyndlokaler, den är sämre om mer inaktuell när det gäller dynamiken kring den senaste isens avsmältande (det har ju hänt en del där de senaste 12 åren).

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #10 skrivet: mars 30, 2007, 15:38 »
Har du några bra, färska, lästips angående dynamiken kring den senaste isens avsmältande? Känner att jag behöver uppdatera mig i det här spännande ämnet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #11 skrivet: mars 30, 2007, 17:27 »
Hmmm [tänka tänka...]...jag kan inte på rak arm ge dig något tipps på en bok eller en sammanställning. Det jag läste under min doktorandtid om detta var i princip bara artiklar från olka naturgeografiska och geologiska tidskrifter typ The Holocene, Earth-Science Reviews, Quaternary Science Reviews, Quaternary Research, Journal of Quaternary Science, Geomorphology, Annals of Glaciology, Earth Surface Processes and Landforms. Även de mer skandinaviskt inriktade tidsskifterna: Geografiska Annaler och Boreas. Ibland ges det ut tematiska samlingsvolymer med artiklar som tar upp isavsmältningen, typ: Climate and Landscape Evolution (2006), Glaciology and Earths changing environment (2006).
Det publiceras en himmlans massa om detta hela tiden och det är svårt att hänga med när man inte själv längre befinner sig i forskningsmiljön som håller på med detta. Det senaste året har jag ägnat mig helt åt senare tiders processer (t.ex. arkeologiska), så jag kan knappast längre påstå att jag hänger med innom detta fält längre. Men jag har å andra sidan flera vänner som gör så. Om jag springer på något bra så återkommer jag om det.
Jag tror också att tty på detta forum har rätt bra koll på sådant här. Kanske han har något bra tipps.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #12 skrivet: mars 30, 2007, 18:00 »
Tackar, jag får väl försöka låna in några av tidskrifterna du nämnde och vaska ut det senaste.

På tal om mammutar så har Pirkko Ukkonen skrivit en del om de finska mammutarna.

Synopsis till hennes faunahistoriska avhandling från 2001 finns förövrigt också på nätet:

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/mat/geolo/vk/ukkonen/
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #13 skrivet: mars 30, 2007, 20:06 »
Apropå artikeln om mammutar från fel tid så syftar man troligen på att det finns några fynd från sydöstra Norge som har finita C14-dateringar som tyder på mittweichselålder.  Problemet är att vi dels egentligen inte vet hur långt isen drog sig tillbaka under mittweichsel, dels att så gamla C14-dateringar öfta är rätt skakiga.

För övrigt är även påståendet i artikeln om att det varmare klimatet tog död på mammuten ytterst tvivelaktigt. Under den förra mellanistiden (Eem) var klimatet i Arktis upp till 6 grader varmare än nu och taigan sträckte sig ända upp till ishavskusten, och det klarade mammutarna uppenbarligen. På Wrangels land har dessutom vegetationen inte förändrats mycket de senast 4000 åren. Det som hände sig vid den tiden var att inuiter hittade till ön varpå mammutens saga var all även där.
Dessutom visar ju det ovannämnda fyndet från Helsingfors att mammutar fanns även i Nordeuropa under Eem. 




Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Några nya mammutar på senaste tiden?
« Svar #14 skrivet: mars 31, 2007, 10:53 »
Ja det verkar ju som om överallt där megafaunorna dör ut efter senaste istiden så har människan ett finger med i spelet. De stora djuren överlevde ju trots allt flera tidigare skiften mellan istider och interglacialer under hela pleistocen. Men när den moderna människan dyker upp i norra eurasien, Amerika och Australien så försvinner megafaunorna, det verkar onekligen bestickande.
Ju äldre desto bättre.