Författare Ämne: Globular Amfora  (läst 3935 gånger)

Utloggad Arkesofen

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Globular Amfora
« skrivet: mars 14, 2007, 22:53 »
Hej,
Den snörkeramiska kulturen överlappades på kontinenten av vad som på engelska kallas "Globular Amphora culture". Kan någon hjälpa mig med dess svenska namn?
Tack  på förhand!
Arkesofen

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Globular Amfora
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2007, 08:28 »
Klotamforakulturen, har även sett stavningen klotamphorakulturen.

/Micke

Utloggad Arkesofen

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Globular Amfora
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2007, 14:37 »
Tack Micke för Klotamforakulturen!
Har någon tänkt på möjligheten att den snörkeramiska kulturen med sin väldiga omfattning - från Rhen till Volga och i norr mellersta och södra Sverige samt sydvästra Finland - handlade om slavhandel? Den började kring 3000 f Kr då fullt utbyggda stratifierade samhällen, som förvandlats till stater, fanns i södra Mesopotamien, Egypten och Anatolien. De härskande klasserna behövde slavar som arbetskraft både i hushållen och på åkrarna. Vid denna tidpunkt hade troligen medelhavsområdets förmåga att enkelt leverera slavar kraftigt minskat, alla kustboende folk hade lärt sig försvara sig mot slavräder. Därför blev Europa norr om Alperna intressant. Det finns ju flera hypoteser om hur den snörkeramiska kulturen uppkommit. Men frågan är om det inte var genom bl a klotamforakulturen som efterfrågan på slavar nådde Kontinentaleuropa. Företagsamma personer satte igång med att skaffa sådana som sedan såldes söderöver. Den snörkeramiska kulturen spreds genom slavräder, som tvingade lokalbefolkningen att lära sig försvara sig, ett slags tidig militarisering, vilket de också sedan utnyttjade till att i sin tur göra slavräder lite längre bort, t ex från Mälardalen till sydvästra Finland.
Har någon funderat på det här?
Arkesofen

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Globular Amfora
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2007, 15:36 »
Det är i alla fall ingen förklaring som jag har hört. Har över huvud taget inte läst någonting om slavhandel under stenålder, och jag kan själv inte komma på hur det skulle kunna gå att bevisa, med tanke på det magra källmaterialet. Intressant hypotes är det i alla fall!

/Micke