Författare Ämne: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten  (läst 4286 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Har ibland av bekanta fått frågan om det är någon sorts praxis hos museer, universitetsinstitutioner och liknande att aldrig svara på mail, brev eller ens telefonsamtal. Ja, ibland har jag själv undrat det också när jag i olika sammanhang (även i rena tjänsteärenden) skickat förfrågningar, propååer och annat till olika tjänstemän. Dessa "kontaktförsök" har ibland mötts med total tystnad. Ibland när man ställer representanter för berörda institutioner mot väggen så skyller de oftast på tidsbrist, men ibland undrar man om det inte bara är ren nonchalans.

Det är väl tänkt att våra museer och andra institutioner skall vara allmänheten till tjänst och inte bara göra sig oanträffbara. Våra museer, institutioner och myndigheter är ju i förlängningen finansierade av allmänheten via skattemedel. Beredvilligheten att betala skatt till dessa ändamål hänger ju i viss mån på hur allmänheten blir bemött, och om folk inte ens får svar på förfrågningar o dyl så kommer ju deras vilja att stödja dessa ändamål att sjunka till noll. Och detta kommer ju i förlängningen att påverka allas vår verksamhet.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #1 skrivet: mars 23, 2007, 11:44 »
Lustigt, detta är något jag mycket sällan stött på, i de absolut flesta fall har jag fått svar på frågor inom en rimlig tid. Det kan ju i och för sig bero på frågans art och till vilket museum man vänder sig och om man har tur att hamna hos rätt person.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #2 skrivet: mars 23, 2007, 12:44 »
Det kan ju i och för sig bero på frågans art och till vilket museum man vänder sig och om man har tur att hamna hos rätt person.
Magnus Reuterdahl

Jo visst, det varierar ju förstås mellan institutioner och personer. Vissa svarar i rimlig tid, andra svarar aldrig hur många påstötningar de än får.
Sedan har jag lite grand fått det intrycket att ju högre upp i hierkin en person befinner sig desto mer obenägen är han/hon att svara på förfrågningar av olika slag. Är man universitetsprofessor eller museichef så nedlåter man sig inte alltid att svara vanliga dödliga :-\
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #3 skrivet: mars 23, 2007, 13:47 »
Ja, har också erfarit att man ofta saknar svar på mail, men det gäller inte generellt, och det gäller som sagts här inte bara museer utan t.ex. kommuner och myndigheter. Tror inte att alla officiella instititutioner riktigt har hittat sin balansgång och rätt nivå vad gäller hantering av e-mail. Speciellt illa tycker jag man blir behandlad när man inbjuds på en hemsida att skicka synpunkter eller förfrågningar i en mail-box, men sen aldrig får något svar. Det ser så öppet och snyggt ut med det här "Kontakta oss", men ofta blir det bara envägskommunikation.

Tidigare, under de skrivna pappersbrevens dagar, så var det ju ett visst filter i inflödet. Bara de allra angelägnaste orkade formulera ett snyggt brev till en institution, och det blev då behandlat och svarat, dels på grund av att det ofta diariefördes av en registrator som utsåg handläggare, men också för att inflödet av papper var begränsat. Med e-mail har säkert floden av in-post ökat, samtidigt som man kan gissa på att många mail är sämre formulerade än tidigare pappersbrev. Ändock - tiden det tar att svara på ett e-mail är väsentligt mycket kortare än det förut tog att skicka ett skriftligt svar.

Jag upplever att företagen - både stora och små - är mer responsiva, man får nästan alltid ett svar. Offentliga institutioner borde kunna komma upp till samma nivå, tycker man.

/Mats

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2007, 12:16 »
"Sedan har jag lite grand fått det intrycket att ju högre upp i hierkin en person befinner sig desto mer obenägen är han/hon att svara på förfrågningar av olika slag. Är man universitetsprofessor eller museichef så nedlåter man sig inte alltid att svara vanliga dödliga"

Jag tror att du sätter fingret på problemet här. Generellt tycker jag att folk är mycket tillmötesgående vad gäller att hjälpa till eller svara på vissa frågor. Och detta trots den brist på tid de, och det är jag övertyget om, har. Men gäller det att få tag i någon högre upp eller i ansvarig (speciellt i universitetsvärlden!) är detta mycket problematiskt.
Däremot har jag märkt att om man helt enkelt låtsas som inget och fortsätter skicka mejl, förfrågningar och påminnelser, att man i längden får precis det man vill ändå ;D
Ett tips är också att lyfta telefonen. Kommer du till nån reception ser då till att du får ett direkt nummer!

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2007, 15:53 »
De museer (t. ex. Historiska museet/SHMM) som också är statiliga myndigheter har skyldighet att hantera externa förfrågningar utan dröjsmål. Detta har med offentlighetsprincipen att göra. Om ni inte får svar på era frågor eller en kontakt över huvud taget, så tycker jag att ni ska kontakta registrator på institutionen. Jag misstänker att det sätter mer fart på processen (när en fråga blir införd i myndighetens diarium ska saker vanligtvis ske inom 24 timmar). Sedan finns de ju frågor som inte direkt rör institutionens ansvarsområde. Dessa blir nog ofta lämnade åt sidan.

Är det någon som har dålig erfaranhet av Historiska museet/SHMM på denna punkt?

/Ulf

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Museers och andra institutioners kommunikation med allmänheten
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2007, 16:39 »
Jag har bara fått snabbt och positivt bemötande på SHMM vartenda gång jag har varit i kontakt med dem.