Författare Ämne: Antagning till historiekurser på universitet och högskolor, hur svårt?  (läst 4675 gånger)

Utloggad Sodom

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
Jag skulle vilja veta hur svårt det är att komma in på olika historiekurser i landets olika universitet och högskolor. Hur många brukar söka, fylls platserna och vilka gymnasiebetyg krävs.

Givetvis så är det olika vid olika lärosäten. Läsa militärhistoria vid Försvarshögskolan är min första prioritering. Annars funderar jag på att läsa historia vid Göteborgs universitet. Gotland är lite lockande också, med tanke på den lilla och mysiga miljön, samt näreten till historiskt intressanta platser.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Det är inte helt lätt att svara på din fråga eftersom det varierar från år till år och beroende på om du ska läsa heltid/deltid eller på distans. Dessutom finns det ju alltid vissa lärosäten som är populärare än andra som ex Lund och Uppsala och där kan det vara svårt att komma in på historiekurser.

Det du kan göra är att kontakta de lärosäten där du är intresserad av att läsa och fråga hur deras statistik ser ut, vad som krävs för att komma in etc.

Har själv läst historia på distans på Högskolan på Gotland och tyckte att det var en bra studieform.

Lycka till!

/Åsa.