Författare Ämne: Jordborr  (läst 7174 gånger)

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
Jordborr
« skrivet: mars 22, 2007, 10:33 »
kanske en liten "fånig" fråga, vilken diameter är bäst vid jordprovstagning, för "arkeologiska ändamål. Det finns ju en snubbe som tillverkar och säljer lite olika storlekar. Jag tror jag måste penetrera bygden lite, det finns några intressanta platser.
/P-A

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Jordborr
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2007, 10:47 »
Beror lite på vad du menar med "jordborr", här i Nyköping har det borrats i större omfattning inför en förstudie. Här användes en maskinborr med olika diameter beroende på marktyp. 8-10 cm användes här. Om du menar en handborr så finns det ju lite olika och det beror nog mest på vad du tänker göra...

/Micke

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Jordborr
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2007, 10:51 »
Om du menar en handborr så finns det ju lite olika och det beror nog mest på vad du tänker göra...

Söka efter spår av mänsklig verksamhet, eftersom chansen att det skulle ske annars är ganska liten med tanke på köpcentrats placering med den platsens "dokumenterade" historia och förhistoria och övrigt intresse.
/P-A

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Jordborr
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2007, 10:55 »
Söka efter spår av mänsklig verksamhet

Jag menade närmast, vad du tänkte göra med jordproven. Fosfatanalysera, leta fynd, makroprover, pollenprover, mäta kulturlagertjocklek/profiluppmätningar eller vad? Hur djupt behöver du förövrigt ta prover?

/Micke

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Jordborr
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2007, 11:07 »
Jag menade närmast, vad du tänkte göra med jordproven. Fosfatanalysera, leta fynd, makroprover, pollenprover, mäta kulturlagertjocklek/profiluppmätningar eller vad? Hur djupt behöver du förövrigt ta prover?

Aha, jag hade först tänkt ta fosfatprover efter den för oss mer privatpulare lämpliga "spot test metoden", hm den kanske inte heter så? Men ingredineserna var tämligen dyra då man var tvungen att köpa så stora kvantiteter, därför är det väl mest att söka kulturlager på olika platser. gamla flygfoton kan vara  intressanta ibland. Så djupet handlar väl om en bit under avbaningsnivå. Den jag har tittat på som finns i olika diameter klarar 1,2 m utan förlängning och det verkar OK.
/P-A

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Jordborr
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2007, 13:34 »
mest att söka kulturlager på olika platser.

I så fall skulle jag tro att du behöver en kraftigare diameter, betänk dock att du sannolikt behöver tillstånd från länsstyrelsen om du skall vara någonstans där det verkligen riskerar att finnas en fornlämning...


/Micke

Utloggad Svante Norr

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Jordborr
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2007, 22:25 »
För fosfatprovtagning är en borr med 30-45 mm diameter lämplig. Det är bra om den har ett fotsteg som man kan trycka ned den i backen med. En ca 5 cm lång provkärna från början på den sterila marken under plogsulan är ett lagom prov. Men som sagt, undvik gärna kända, fasta fornlämningar...

www.arkeologikonsult.se finns under Publikationer (man får leta sig ned till 1995) en skrift som heter Liten fosfathandbok för arkeologer som kanske kan ge ett eller ett annat tips.

/Svante