Författare Ämne: Kvinnogravar i Varnhem; Överbo  (läst 3162 gånger)

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
Kvinnogravar i Varnhem; Överbo
« skrivet: mars 18, 2007, 14:31 »
Hej,
jag skrev en C-uppsats för många år sedan ur ett genus och maktideologiskt perspektiv, eller liknande. Det är garanterad både överspelad och idag väldigt naiv då det runnit en del vatten mellan broarna och jag står inte för allt. Nåväl den graven som berördes i Varnhemstråden Överbo är med och några andra. Uppsatsen råkar ligga på nätet ändå liksom.

www.geocities.com/stenrose_och_teg/Kvinnouppsats.html

/P-A
« Senast ändrad: mars 18, 2007, 14:32 av Gorm »

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Kvinnogravar i Varnhem; Överbo
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2007, 11:32 »
Föremålen finns på Statens historiska museum, Smycken-prydnadssaker, inventarienummer 8058, (Överbo), Prydndadssaker-husgeråd; I.nr. 5766B; 14200 (Överbo Smerdsgården) Prydnadssaker-husgeråd; I.nr 6350. Finns också på bild i K.E Sahlström 1939. valle härads fornminnen

Sahlström skriver: "De tre senast nämnda gravarna komplettera varandra på ett berydelsefullt sätt. I dras samlade gravinventarium återfinns praktiskt taget hela den uppsättning av husgeråd och prydnadssaker, som karakteriserar Juelingegravarna i danmark. Tillsammans ge de en god bild av den förnäma utstyrsel som omkring år 200 fanns i Valletraktens gårdar".
/P-A

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Kvinnogravar i Varnhem; Överbo
« Svar #2 skrivet: april 12, 2007, 17:58 »
Hsitoriska Museet har en del fiffiga funktioner i sin samlingssök. Till och med jag har lärt mig att man kan länka direkt till P-A:s ovan nämnda sida!! http://www.historiska.se/data/?fyndplats=13441

Dr får man rubbet med bilder och allt! Tänk vad tekniken går framåt...