Författare Ämne: Halskragen i Antikrundan  (läst 29016 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Halskragen i Antikrundan
« skrivet: mars 16, 2007, 08:56 »
Hej
Jag hade tänkt läsa in mig på den halskrage som visades upp i antikrundan igår (15/3-07), men till min stora besvikelse hittade jag inte det ämnet varför jag själv skapade det, här, nu.

I alla fall, nån mer än jag som såg det? Nån som kan få fram bilder på det? Nån som vet vart det tog vägen, om ägaren lämnade in det till museum, behöll det eller sålde det (för de upp till 50 000 som Antikrundan värderade det till)?

Antikrundan var från Ronneby, kragen var hittat vid nåt vägbygge i Skåne för kanske 50 år sedan (en fullvuxen karls morfar hade berättat om det när karlen var liten)

/SA
Qui tacet, consentit

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2007, 09:01 »
Finns att se på SVT, Halskragen presenteras vid ca 49,03 minuter

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=735287

/SA
Qui tacet, consentit

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2007, 10:03 »
Det är svårt att förhålla sig till vad man skall tycka om sådana här inslag. Generellt gillar jag inte, att så som man gjorde i antikrundan, sätter ett pris fornfynd, problemet är att de har ett rent ekonomiskt värde och om man kan uppvisa att det hittats för länge sedan (preskriberat fornminnesbrott) så är de lagliga att sälja och det finns uppenbarligen en marknad. Den här gången tog man åtminstone upp KLM i samband med fyndet, även om formuleringen ”att man bör visa upp det för ett museum” är i svagaste laget, hon kunde också ha uppmärksammat tittarna på vad som gäller vid försäljning, jag misstänker t.ex. att det inte får föras ut ur Sverige.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2007, 10:54 »
Föremål av brons SKA man väl lämna in? "Föremål av guld, silver, brons eller annan legering med koppar" eller liknande står det väl i lagen?

/ Pierre

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2007, 16:47 »
Generellt gillar jag inte, att så som man gjorde i antikrundan, sätter ett pris fornfynd, problemet är att de har ett rent ekonomiskt värde ...
Håller helt med dig, Reuterdahl. Jag har inget emot Antikrundan, det är egentligen en jättebra programidé, men jag har alltid haft svårt för det där momentet i slutet av varje bedömning, typ "...och vad tror du den är värd?" varefter ägaren tvingas låtsas överraskad, alt. dölja sin besvikelse. Men när man visar upp en halskrage från äldre bronsålder, med spiralornamentik och allt, då blir den ekonomiska värderingen helt absurd. Även om de antikvitetskunniga bedömarna (som ju inte är arkeologer) mot förmodan skulle kunna göra en rimlig bedömning av värdet, så hör det liksom inte hemma här. Jag tycker att SVT inte ska medverka till att plantera ett synsätt hos folk att arkeologiska föremål kan värderas i pengar. Den handel som finns på nätet (och på annat sätt) med fornföremål, ofta på gränsen till det illegala, klarar sig bra utan reklam.

Bort med fornfynd från Antikrundan tycker jag. Vill människor vädra de ev. fornsaker de har i sina byrålådor kanske man kunde ta upp detta i ett annat sammanhang i TV. Det är inte frågan om att ge folk skuldkänslor för något de fått från sina äldre släktingar, men bort med prislapparna!

/Mats

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2007, 23:17 »
Jag håller med er andra, bort med fornfynden från antikrundan.
Det är ju redan nog med att det faktiskt säljs fornfynd.
Dessutom hade det ju varit roligare om det hade varit en arkeolog som hade berättat om bronskragen. Period osv istället för hon på antikrundan.
De borde verkligen inte ha satt ett pris på föremålet. Bättre att bara berätta om KLM och sen berätta om att man ska visa det för ett museum. Kanske även hade varit vettigt att ta upp den illegala handeln med fornföremål.

Aja, hoppas man slipper se det fler gånger  ::)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2007, 23:51 »
"That belongs in a museum."
Indiana Jones

Förlåt, kunde inte låta bli.  ;D

/Johan           
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2007, 00:05 »
Jag håller med er andra, bort med fornfynden från antikrundan.
Det är ju redan nog med att det faktiskt säljs fornfynd.
Dessutom hade det ju varit roligare om det hade varit en arkeolog som hade berättat om bronskragen. Period osv istället för hon på antikrundan.
De borde verkligen inte ha satt ett pris på föremålet. Bättre att bara berätta om KLM och sen berätta om att man ska visa det för ett museum. Kanske även hade varit vettigt att ta upp den illegala handeln med fornföremål.

Aja, hoppas man slipper se det fler gånger  ::)

Jag tycker man kan se en viss vånda hos antikkännarna när sådant här dyker upp. De vill egentligen inte befatta sig med sådana föremål men måste för breddens skull. Denna halskrage är ju en kulturskatt fast med ringa pengavärde. Samma sak var det för några år sedan när man visade upp emaljinlaggda beslag i Vendelstil II. Fasansfullt! Jag tror inte SVT riktigt har det klart för sig att de genom att låta kändisantikvetare få sätta pris på fornfynd medverkar till en otillåten marknad. Kan hända bör vi här göra en liten insatts och uppvakta SVT om detta?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2007, 08:06 »
Synd att inte Blekinge längre tillhör Danmark. Då skulle vi inte ha just det här problem med vårt kulturarv. I Danmark skulle nämligen något sådant här vara fullständigt uteslutet, det faller under Danefälagen med anor till 1200-talet. Alla fornfynd av denna kaliber inlöses genast av staten till stora belopp. I vårt grannland har man också en lag mot utförsäljning och avyttring av  museiföremål, något som vi helt saknar i Sverige. Därför kan stora museer i detta landet köra vagnslast med unika museiföremål till soptippen utan saklig bedömning och utan att någon kan göra något åt det.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2007, 12:58 »
Kan hända bör vi här göra en liten insatts och uppvakta SVT om detta?
Det är en bra idé. Försökte hitta en e-mail-adress till redaktionen för Antikrundan på SVT:s site, men jag hittade ingen. Någon som gör det? Ett e-mail borde man i alla fall kunna slänga iväg, med någon form av hänvisning till att vi är flera arkeologer/arkeologiintresserade som reagerar mot detta. Jag kan åta mig att skriva, men det kanske "tar" bättre om någon av er arkeologer gör det.

/Mats

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #10 skrivet: mars 17, 2007, 13:09 »
Det dök upp en folkvandringstida guldgrej för några år sedan. Jag ringde och kollade med producenten hur de resonerade etc. "Experten" värderade den till + 100 papp eller så. I programmet efter så tog man upp litet kring lagstiftningen. Kanske det sker denna gång också? Vem vet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #11 skrivet: mars 17, 2007, 13:13 »
Hittade kontaktinformationen till redaktionen, finns på
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46367&lid=puff_516821

Någon som känner för att rya lite?
/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #12 skrivet: mars 17, 2007, 13:14 »
I programmet efter så tog man upp litet kring lagstiftningen. Kanske det sker denna gång också? Vem vet.

Eftersom det var säsongsavslutning så får vi nog vänta på det i sådant fall.  :-\

Mats kanske kan skriva ett förslag på formulering som även vi andra kan använda och lägga till och dra ifrån? Jag tror att det ger lite mer tyngd om det är flera som skickar e-post.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #13 skrivet: mars 17, 2007, 13:46 »
Bra förslag Gorm. Hoppas att du Mats nappar. Skulle dock helst se en digital namnlista kopplad till dokumentet. Borde bli väldigt många som sätter sitt namn men hur kan man göra en sådan rent tekniskt?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2007, 14:01 »
Var nästan på väg att skicka iväg ett mail själv i eget namn, men jag hejdade mig. Jag lägger ut det här som jag jag formulerade det:

Till Er på redaktionen för antikrundan:

Jag reagerade på att man i Antikrundan den 15 mars tog upp ett föremål från bronsåldern till bedömning och värdering. Det gällde den utsökta bronshalskragen med spiralornamentik, sannolikt från äldre bronsåldern. Denna typ av föremål, av vilka Historiska Museet i Stockholm enbart besitter en handfull, får anses utgöra praktföremål med stort informationsvärde för arkeologer och allmänhet. Sådana föremål, anser jag, bör inte tas upp överhuvudtaget i detta annars så utmärkta TV-program. Och de bör framförallt inte åsättas ett värde i pengar, detta för att man ska undvika att plantera ett synsätt hos allmänheten där man kan handla med sådana fornföremål som vore de vilka antikviteter som helst.

Bakgrunden är förstås den handel med fornföremål (bl. över Internet), ofta gränsande till det illegala, som förekommer i många länder och med säkerhet även i vårt land.
Man nämnde Kulturmiljölagen i programmet, och det var bra, om än alltför flyktigt. Denna lag är tydlig vad gäller fynd bestående de ädla metallerna:

"Sådant fornfynd som avses i 3 § 2 tillfaller upphittaren. Han är dock skyldig att erbjuda staten att få lösa in det mot betalning (hembud)
1. om fornfyndet innehåller föremål som helt eller delvis består av guld, silver, koppar, brons eller annan legering med koppar eller
2. om fornfyndet består av två eller flera föremål, som kan antas ha blivit nedlagda tillsammans."

Det finns i lagen formuleringar även om det värde som ska gälla vid inlösen.

Förvisso har folk gott om stenyxor och fornfynd i sina byrålådor hemma, och det är inte avsikten att ge någon dåligt samvete för detta. Men om man ska ta upp sådana fornfynd till betraktelse så anser jag att det är viktigt att utveckla vad som gäller och framförallt att undvika att åsätta föremålet något slags "marknadsvärde". För en sådan praktfull halskrage från bronsåldern som uppvisades i programmet finns ingen annan marknad (eller borde inte finnas) än vårt allmänna intresse av att bevara kulturarvet.

Jag vet att ett flertal arkeologer instämmer i min reaktion. Sysslar själv med arkeologi enbart som fritidsintresse.

Bort alltså med fornfynden från Antikrundan! Fortsätt göra lika bra Antikrundor som hittills, det finns gott om andra fina föremål att ta upp än fornfynd!

Med vänlig hälsning
Mats Hansson

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #15 skrivet: mars 17, 2007, 14:31 »
Ser bra ut, en liten påpekan bara: Lagen heter "Lag (1988:950) om kulturminnen m.m." eller möjligtvis "Kulturminneslagen" och inget annat. Det är vitkigt att uttrycka sig vänligt och korrekt och ge konstruktiv kritik vilket jag tycker att du, Mats, har gjort. Det kan även vara värt att ta upp den nyligen presenterade utredningen av BRÅ, "Brott under ytan".

Gällande elektroniska namninsamlingar så finns det flera att välja mellan. www.namninsamling.se och www.namninsamling.com är två exempel. Den som känner sig manad får gärna starta en sådan insamling men jag tror att mail från enskilda personer kan göra större nytta. Varför inte både och? :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #16 skrivet: mars 17, 2007, 17:09 »
Ja, namnet på lagen ska nog justeras till.
Betr. BRÅ har jag inte följt det så noga - är egentligen inte så intresserad av "baksidorna" inom området, men jag vet att det varit en tråd här med det innehållet. Förslag till formulering att lägga till?

Betr. det praktiska - man behöver kanske inte krångla till det för mycket. Om vi kan enas om en formulering skulle alla som vill skylta med sin namnunderskrift i ett sådant mail kunna skicka ett privat meddelande till mig, där ni anger fullständigt namn, ort och gärna titel ("arkeolog", "arkeologistuderande", "fritidsarkeolog" osv.). Så kan jag se till att skicka iväg, ni får (som privat meddelande) kopia på mailet. OK?
Vi får väl ha en deadline förstås så det inte blir inaktuellt, några dagar kan man nog ge det hela ändå.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2007, 17:17 »
Denna typ av föremål, av vilka Historiska Museet i Stockholm enbart besitter en handfull, ...
Skulle vilja ändra den formuleringen, var inte avsett att på något vis bortse från vad andra museer i landet kan ha i sina samlingar. Avsikten var bara att visa att just sådan här halskragar faktiskt inte växer på träd, och välbevarade sådana kommer sannolikt inte att återfinnas i så stor omfattning. Gjorde en sökning på Historiska Museet och kunde räkna till 6-7 st. halskragar med den typen av spiralornamentik. De mest kända är väl de (tre tror jag) från Lilla Loshult i Skåne. Är det någon som har en uppfattning om hur många sådana här halskragar vi har i landet (med just den typen av ornamentik)? Har Kulturen i Lund några?

/Mats

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2007, 20:06 »
Även om en halskrage från bronsåldern inte passar i Antikrundan så är det onekligen så att på några få minuter fick nära två miljoner tittare lära sig mer om halskragar än de någonsin har gjort på museum. Så helt av ondo var det ju inte...

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Halskragen i Antikrundan
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2007, 23:13 »
Utmärkt idé det där med mailet Mats!
Skriver gärna under på det.

/Emma