Författare Ämne: "Västergötland" á Foteviken  (läst 20755 gånger)

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #40 skrivet: februari 20, 2009, 13:52 »
Problemet här är vilken betydelse vi lägger i begreppen suehans etc.
Kontinentala författare som Jordanes och tidigare Tacitus hade så klart
sin egen begreppsvärld som filter när de beskrev stammar i Norden och det
är därför rimligt att de har överdrivit dessa grupperingar.
Swe,sui,sue är en förstavelse som troligen har med förening,sammanslagning att göra.
Se exempelvis beskrivningen av Sueber i källorna.
Alla dessa tolkningar är ju väldigt spekulativa iofs. Det hamnar så snabbt på samma nivå som de utskällda västgötateorierna ex. av Mac Key osv. som grundar avancerade sammanhang på ortnamnslikheter. Jag håller med dig också Sven att man nog kan räkna med täta förbindelser mellan Väst och Östgötar men jag är också öppen för att vi helt har missförstått grupperingarna. Så väl Adam av Bremen, Jordanes, Tacitus, Saxo, Snorre mfl. finns bevarade i bästa fall i hög eller senmedeltida avskrifter. Dessa har i sin tur skrivits av från tidigare kopior. Hur många gånger har de anpassats efter tiden? Man får en intressant inblick när man studerar olikheter i olika kopior ex. av Erikskrönikan där orter förläggs i olika regioner beroende på vilken kopia man väljer. Lika dant kan man se hur skolier omdisponeras i texter i de flesta medeltida verk på samma sätt. Man blir ganska luttrad :-\
Är det inte Jordanes som beskriver suehans som ett slättfolk rikt på hästar. Man får bilden av ett öppet landskap med stora betesmarker som odlar havre på sina bördiga jordar. Passar ju faktiskt bättre på ÖG eller VG än Uppland.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #41 skrivet: februari 20, 2009, 16:48 »
Ja det blir väldigt spekulativt och fastnar i en tes med relativt statiska geografiska gränser, något som inte alls är självklart. Folkvandringstid kan väl mycket väl påverkat skandinaviska stammar på samma sätt som kontinentala och därmed ge relativt stora skillnader mellan olika århundraden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #42 skrivet: februari 20, 2009, 21:34 »
Man får inte heller glömma bort de monumentala fornlämningarna
Askeberga
och Nässja. De ligger på var sin sida om Vättern och har mig veterligt ingen
motsvarighet i övriga landet. Frågan är vad de är, Odens hall, hallsättning, skeppsättning
eller jättelika domarringar.
I vilket fall som helst så tyder de på, framförallt när det gäller Askeberga,
ett starkt hiearkiskt samhälle. Alla som har flyttat sten vet att det är svårare att
flytta en jättestor sten än många halvstora.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #43 skrivet: februari 20, 2009, 23:14 »
Jag glömmer aldrig hur imponerad jag blev när jag besökte Askeberga första gången. Det är ju enorma stenblock. För er som eventuellt inte har varit på platsen kan ni se bilder här:
http://www.foteviken.se/sweden/askeberga.htm

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #44 skrivet: februari 22, 2009, 10:25 »
alltså det är sant att många sk. skeppssättningar saknar stävstenar. Ranaring i Askeberga
är ju det mest kända och ståtliga exemplet. Stenarna ligger i samma elipsform som syllstenar eller stolphål brukar göra så att det skulle vara en valhall är nog inte fel. Frågan är om Askeberga ens är en grav. Finns det något belägg för det?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #45 skrivet: februari 23, 2009, 00:17 »
Det finns mer runt Vättern, eller fanns ska vi kanske säga!  Den ännu äldre Sagaholmsgraven i Jönköping vittnar om storhetstider...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: "Västergötland" á Foteviken
« Svar #46 skrivet: februari 23, 2009, 14:16 »
Eftersom spörsmålet varit på tapeten i denna tråd så tänkte jag försöka diskutera vissa grepp. P-A nämnde att stensträngsodlingar var förhärskande i Östergötland liksom övriga Östersjökusten. SOm jag kan förstå ville han koppla detta till någon sorts politisk samsfär? Är jag fel ute? Är det någon som vågar sig på att förklara det här. Jag förstår inte alls hur det skulle ha någon koppling, tvärt om. Seder och bruk följer väl i verkligheten oftast inte politiska gränser? Själva kärnan i en territoriell enhet är att man innefattar så många resursegenheter som möjligt. Se ex. hur de grekiska stadsstaterna fördelades mellan kust, stad, landskap.