Författare Ämne: Hedesundastenen  (läst 5369 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Hedesundastenen
« skrivet: februari 21, 2009, 13:36 »
Varför var nu en skåning intressera av några stenfragment i Gävle? Jo därför att de är vansinnigt spännande. De har nämligen samma unika ornamentik som återfinns på de s.k. maskstenarna i Danmark och Skåne från Harald Blåtands tid. Därmed är vi framme vid ett ämne som kan göra Gävleområdet till ett tydligen efterlängtat infekterat diskussionsämne här på forumet. Vad för samband finns det nämligen mellan denna sönderslagna bildsten och de danska? Finns det något överhuvudtaget? Har danskarna haft intressen här uppe i slutet av 900-talet? Som jag kunnat påvisa uppträder maskbilderna på runstenar tillsammans med det stora djuret och det speciella skeppet med rammar - motiv som jag menar kan ha haft direkta förebilder i Bysans och som använts av stormännen kring Harald. Det har ju också påträffats en märklig malmgryta (glödpanna) från orienten i Åbyn norr om Gävle om jag inte missminner mig.

Ni hittar mer om bildstenen här:
http://www.foteviken.se/sweden/hedesunda.htm

Har man sagt A får man säga B. ;-) Upp till bevis!
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hedesundastenen
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2009, 08:16 »
När jag undersökte skeppsbilder på nordiska runstenar fann jag för det första att dessa inte är speciellt många, för det andra att nästan samtliga visar skepp som definitivt inte är  skepp som vi förknippar med nordiska. De har nämligen alla rammar i för och akter och våra vikingaskepp är dels för lätta för en sådan konstruktion, dels har vi inga exempel i bevarat, relativt stort skeppsmaterial.

Dessa skeppsbilder på runstenar är alla otroligt lika varandra; förutom rammar också djurhuvuden i fören, runda sköldar utmed relingen, endast ett segel och mycket höga sidor. När jag sökte utomnordiska förebilder fann jag att exakt så beskrivs emellertid kejsaren av Östroms s.k. dromonder i slutet av 900-talet. Det jag också upptäckte är att detta skeppsmotiv på runstenarna förekommer tillsammans med det stora djuret och de s.k. maskbilderna (se kartan nedan). De senare är en frontalprojektion av det stora djurets huvud vilket framgår av ornamentiken på Bambergskrinet.

Den östromerske kejsaren hade vid samma tid enligt ögonvittnesberättelse ett stort metallejon som vaktade kejsartronen vilken också vaktades av väringarna (rimligtvis deras ledare). Lejonet var mekaniskt och kunde svänga med svansen, öppna munnen och utstöta vrål (någon form av ångmaskin?). Tronen kunde också höjas och sänkas på ett magiskt sätt. Ett sådant arrangemang imponerade på besökande diplomater. Vad vore naturligare än att dessa väringaledare själv tog till sig lejonet som maktsymbol när de återvände hem. Den största framställningen av det stora djuret i Norden är ju på Harald Blåtands stora, personliga runsten i Jellinge i Jylland från 960-talet.

Kartan nedan visar en sammanställning av förekomsten av de tre motiven skepp, djur och mask på runstenar. De uppträder i koncentration på mycket begränsade geografiska områden med klar tyngdpunkt till Jylland och sydvästra Skåne samt med en mindre koncentration till Linköping. Skeppen i Linköpingstrakten är helt identiska med de danska - här måste helt tydligt ha förelegat ett samband, rimligtvis i form av gemensam förlaga.

Den sakkunnige Sven B.F. Jansson kunde inte placera in Hedesundastenens märkliga flätornamentik i det uppländska runstensmaterialet:

"Ornamentiken kan sägas avvika från den vanliga runstensstilen och man får ett intryck av, att den egentligen är mer anpassad till arbeten i trä och metall. … Att ristningen som helhet med sina flätade slingor en gång har gjort ett anslående intryck är emellertid sannolikt".

Just detta flätmönster är emellertid typiskt för maskbilderna, därav mitt intresse att se originalstenens bitar i Gävles magasin. Nog stämmer flätmönstret med maskbildernas.





Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Hedesundastenen
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2009, 09:17 »
Finns det stiliseringar av ornamentiken, båtarna och maskerna så att man kan få se likheterna med egna ögon?
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hedesundastenen
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2009, 09:39 »
Ladda ner pdf av boken där jag bl.a. beskrivit detta spännande ämne:
http://www.foteviken.se/pdf/Skanes historia 2.pdf

Jämför t.ex. skeppet från Tullstorp i Skåne sid 127 med skeppet från Ledberg Östergötland sid 129 och Bösarpsstenen på sid 130. Stratomtabilden vid Linköping sid 131 är identisk med en runsten i Holmby norr om Lund (bild saknas tyvärr i boken). Jag tar i text upp ämnet på sid 126-142.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Hedesundastenen
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2009, 10:00 »
Borde inte Olsbrostenen ingå i inventeringen, Sven?
Under kategorin "Det stora djuret".
http://www.wadbring.com/historia/undersidor/olsbrostenen.htm

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hedesundastenen
« Svar #5 skrivet: februari 23, 2009, 10:23 »
Så sant som det är sagt. Det vore pinsamt att inte ta med den kanske vackraste bildstenen i Västergötland. Jag har dock med den på bild i boken på sidan 136 och den finns också på motsvarande karta av ovanstående karta på sid 138 i boken. Tyvärr råkade jag ta fel version till kartan ovan, det blev inte den slutgiltiga.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Hedesundastenen
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2009, 14:54 »
Sven, jag hitta en bild på runstenen som förvaras på Lassegården.
Du efterlyste den i texten såg jag. Det är helt klart en mask.

http://www.christerhamp.se/runor/gamla/vg/vg106.html

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hedesundastenen
« Svar #7 skrivet: februari 23, 2009, 15:41 »
Off topic, men vad är det som man refererar till som "kummel" på Lassegården-stenen? Betyder det runstenen själv? Annars brukar väl "kummel" stå för ett röse/stensättning, kanske t.o.m. en hög, eller?

/Mats

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Hedesundastenen
« Svar #8 skrivet: februari 23, 2009, 18:58 »
Off topic, men vad är det som man refererar till som "kummel" på Lassegården-stenen? Betyder det runstenen själv? Annars brukar väl "kummel" stå för ett röse/stensättning, kanske t.o.m. en hög, eller?

/Mats


"Kummel betyder i äldre svenska ofta 'märke, minnesmärke' och liknande och det finns några inskrifter där kummel tycks syfta på själva runstenen. I de flesta fall talas det dock om att 'göra dessa kummel' i flertal. Man får därför räkna med att monumentet bestått av runstenen och ytterligare ett eller flera minnesmärken av annat slag."

http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/vastra_stenby_runstenar_i_sverige.html


"Inskriften talar om 'dessa kummel'. Kummel hade i äldre svenska en annan och vidare betydelse än idag. I översättningen ovan har ordet återgivits med minnesmärke. När ordet kummel använts i runinskrifter står det oftast som här i flertal. Man får därför räkna med att monumentet bestått av två eller flera delar varav runstenen varit en del. Hur dessa monument sett ut vet vi vanligtvis inte. När det som på stenen vid Kullerstads kyrka talas om att resa - i stället för det vanligare göra - kummel kan man förmoda att det varit fråga om två flera stenar, med eller utan inskrift."

http://www.raa.se/cms/extern/kulturarv/arkeologi_och_fornlamningar/kullerstads_kyrka_runstenar_i_sverige.html


Själv tänker jag instinktivt på sjömärken.  :)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Hedesundastenen
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2009, 08:06 »
Tack, Nils! Vore spännande att få reda på vad de andra minnesmärkena, kummel i pluralis, har bestått av, men det lär vi väl aldrig få veta.

/Mats

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Hedesundastenen
« Svar #10 skrivet: februari 24, 2009, 15:59 »
Citera
När det som på stenen vid Kullerstads kyrka talas om att resa - i stället för det vanligare göra - kummel kan man förmoda att det varit fråga om två flera stenar, med eller utan inskrift."

Behöver ju inte vara en sten man reser, utan kan också vara en stolpe e.d.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!