Författare Ämne: Yangshao projektet 2007  (läst 7331 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Yangshao projektet 2007
« skrivet: mars 09, 2007, 19:34 »
Yangshao projektet har som tidigare nämnts fått en fortsättning se
Deponerade ägg och mystisk keramik
. En andra resa kommer att bli av, vi åker den 25 mars och återkommer den 9 april. Även denna gång skall jag försöka ge löpande rapporter om våra upplevelser i Kina.

Projektet deltar denna gång i en delegation från Institutionen för arkeologi och antikens kultur Stockholms Universitet. Syftet med resan är dels att försöka bygga grunden för ett pilotprojekt gällande studentutbyte som skall kunna leda till ett årligt utbyte och dels för projektets del att bygga vidare på de kunskaper vi fick från förra resan. Deltagare i delegation är Magnus Reuterdahl (arkeolog/osteolog), Johan Klange (arkeolog med inriktning på Asiatisk arkeologi), Fil Dr. Jan Storå OFL (Osteologiska forskningslaboratoriet) Stockholms Universitet, professor Anders Andrén Stockholms Universitet.

Mer information om projektet och forskningsresan kommer de närmsta dagarna

Magnus Reuterdahl


Mvh

Magnus Reuterdahl ;D
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2007, 11:41 »
Inför resan håller jag på att skriva en artikel om den föregående resan samt om projektet. I detta har jag hittat en hel del intressant litteratur som jag inte hade tillgång till förra året. Om man är intresserad av Neolitikum i Kina rekomenderas med varm hand:

Liu, Li 2004. The Chinese Neolithic Trajectoties to Early States. New Studies In Archaeolgy. Cambridge University press. United Kingdom.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2007, 12:21 »
Har lagt upp en blogg på vilken jag lite närmare kommer att beskriva projektet och på vilken jag kommer att lägga upp kommentarer från vår resa.

Gå in och titta på Yangshao projektet blogg.

Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: mars 16, 2007, 15:43 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2007, 12:09 »
Nu är det dags att lämna Svedala för Beijing.

Följ resan på vår blogg

Yangshao projektet

Med vänlig hälsning

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #4 skrivet: april 15, 2007, 18:33 »
Hej

Nu är man tillbaka i sverige efter en mycket intressant resa. Vi hade lite problem med bloggen i Kina då det inte gick att redigerar den därifrån >:(, vilket ledde till att min sambo fick lägga upp texterna jag skickade henne. Nu är inläggen uppdaterade med bilder, gå gärna in så får ni en bild av vi fick uppleva och se lite schysta fornlämningar från mittens rike ;D.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #5 skrivet: april 15, 2007, 19:05 »
Välkommen tillbaka! Hur kommer resan att presenteras utöver bloggen? Artiklar?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #6 skrivet: april 15, 2007, 22:09 »
En första artikel kommer sannolikt i nästa nummer av benbiten, denna rör dock i första hand den förra resan, Yanghao projektet (historik), lite historik rörande forskningen kring Yangshaokulturen, en kortfattade beskrivning av kinesisk arkeologi och osteologi. Vidare skall en rapport skrivas ihop om denna resa, denna kommer dock sannolikt inte publiceras. Under sommaren skall jag se om jag kan försöka skriva ihop något vettigt om denna resa. Leker också med tanken att bygga upp en hemsida kring projktet men vi får se. Det är vidare inte helt omöjligt att det blir någon form av föreläsning till hösten.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #7 skrivet: april 16, 2007, 09:57 »
Planerar ni fler forskningsresor till Kina?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #8 skrivet: april 16, 2007, 10:30 »
Förhoppningen är att komma iväg inom ett år och delta i grävningarna vid Xi'po, tyvärr blir dessa av tidigast till våren 2008. Vi arbetar också tillsammans med den Arkeologiska institutionen vid Stockholms Universitet för att finna möjligheter att skicka studenter till Kina för att gräva. Vi har ett par pilotprojekt på men dels måste finasering till och dels måste det göras en ansökan till Universitetet och en till Kina innan detta kan bli verklighet.

Vi skulle också vilja ta oss längre västerut på en resa till Ganzu eller Xinjiang dvs forsätta vår resa i Johan Gunnar Anderssons fotspår. Men allt beror på om vi lyckas få pengar eller inte.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #9 skrivet: april 19, 2007, 13:47 »
Efter att h besökt Kina ett par gånger och fått inblick i den arkeologiska världen där, på vilken nivå tycker du att den kinesiska arkeologin står vad gäller teori, metod, metodutveckling o dyl?

Ibland har man ju hört talas om att den skulle vara ganska gammalmodig och också att att den har svårt att frigöra sig från partiet och dess ideologi i teoretiskt hänseende.

Ligger den kinesiska arkeologin idag i nivå med t ex USA, England och, för den delen, Sverige?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #10 skrivet: april 19, 2007, 14:23 »
Den moderna Kinesiska arkeologin ligger på en ganska hög nivå då den är som bäst, man har tillgång till de flesta arkeologiska metoder och laboratorier som finns annorstädes. Det är dock inte alltid som alla projekt har tillgång till den bästa tekniken. En annan skillnad är att man utnyttjar okvalificerad arbetskraft i betydligt högre nivå än i de flesta väst länder, uppdelningen kan vara t ex 3 forskare, 10 tekniker och 200 bybor, se blog inlägg om gräving i Zhengzhou och i Luoyang. Däremot finns det flera skillnader. Dels arbetar man delvis andra frågeställningar, en stor del är kopplat till historiska texter och där är det viktigt att visa på dessas ”sanna” värde dvs. lite som biblisk arkeologi, man besvarar de frågor som är intressant utifrån texten istället för att utgå från tinget, kontexten eller strukturen och låta denna ge egna svar eller frågor. Animal osteologin är fortfarande svag såvida det inte gäller frågor kring domesticering, men här kommer ett gäng yngre förmågor som är mer intresserade av sammanhanget mellan människa och djur och vilka svar detta kan ge. Ännu svagare är frågan kring fröer, växter och annat, även här finns en förkärlek för att finna det äldsta beläggen för domesticerade arter, t ex, soja, ris, vete etc.

Vad gäller följande fråga:

Citera
Ibland har man ju hört talas om att den skulle vara ganska gammalmodig och också att att den har svårt att frigöra sig från partiet och dess ideologi i teoretiskt hänseende.

Detta i viss mån sant det dock har det skett en ganska stor generationsväxling vilket lett till utveckling av såväl metoder som frågor och ett tydligare avstånd från partipolitik, även om detta fortfarande finns kvar. Det börjar dock bli ovanligt med referenser till mao och Marx i dagens rapporter och frågeställningarna är mer diversifierade än vad de var för 10-15 år sedan. Många chefer är dock politiskt tillsatta, men så är det ju dock även i t ex Sverige. Bland de arkeologer som vi träffade och har kontakt med kan man se ett tydligt intresse av se vad vi arbetar med, vilka metoder och vilka frågor etc, däremot så håller de inte alltid med om att det vi ser som intressant är relevant för Kina. Vidare kan man se att en form av nynationalism är på ankommande, vilket ger sitt uttryck i en vilja att skapa en egen arkeologi, en speciell kinesisk arkeologi med egna metoder etc.

//Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: april 19, 2007, 18:15 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #11 skrivet: april 23, 2007, 12:04 »
Nämndes det något om hur arkeologutbildningen ser ut på universiteten nuförtiden? Jag vet att förr så var utbildningen grundlig, med en ingående genomgång av både materiell kultur och även av de äldre skrifter som kunde vara relevanta för arkeologens arbete. I utbildningen ingick också åtminstone 6 månaders (!) fältarbete.
Däremot så lärdes det inte ut så mycket om hur arkeologin såg ut utanför Kina. Skulle åtminstone tro att det sistnämnda har ändrats en hel del allteftersom Kinas kontakter med omvärlden har ökat.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Yangshao projektet 2007
« Svar #12 skrivet: april 23, 2007, 14:31 »
Vi pratade inte så mycket om den befintliga utbildningen, men de har fortfarande minst sex månaders fältarbete. Vi besökte en av de siter som användes som studentgrävnings site the Ancient Capitol of Yandou från den västra Zhou dynastin (ca 1100-770 f.kr.). Jag skulle tro att den internationella biten har blivit viktigare åtminstone för dem som väljer specialinriktningar, tittar man t ex på osteologin så används många av de referenser som vi själva använder i Sverige, det samma gäller flera laborativa inriktningar, inom "allmän" arkeologin har kanske detta inte slagit igenom på samma sätt. Man kan dock se att det kommer en generation av kinesiska arkeologer, de flesta som doktorerar gör åtminstone något år utomlands många i Japan eller Australien, men även USA och England är populära studieorter. Man har också haft ett antal internationella arkeologiska samverkans projekt.

Vi har haft mest kontakt med de arkeologer (Dr Li Xinwei)/Zooarkeologer (Dr Ma Xiaolin) som arbetar med Xi'po, bägge har doktorerat, i Australien om jag inte missminner mig och bägge har nu fått post-doc tjänster i USA, på Harvard respektive Michigan state (om jag inte missförstod). Så omvärldkontakterna har definitivt ökat.

//Magnus Reuterdahl


Archaeology is taxes well spent!