Författare Ämne: Världens mest sevärda fornminnen  (läst 4699 gånger)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
Världens mest sevärda fornminnen
« skrivet: februari 28, 2007, 20:47 »
Inspirerad av den alternativa 50-i-topp listan över svenska fornminnen tänkte jag försöka mig på att göra en lista över de mest sevärda fornminnena i Världen. Den måste naturligtvis bli mycket personlig och mycket ofullständig eftersom ju ingen enskild människa kan besöka mer än ytterligt liten del av ens de mest sevärda platserna. Här är i alla fall min högst personliga 20-i-topp-lista. Som förmodligen framgår har jag en viss svarghet för platser som kanske är mer natursköna och dramatiska än vetenskapligt betydelsefulla. Jag kanske bör tillägga att jag uteslutit platser som fortfarande är "levande" som t ex Cuzco och Carcassone.

1. Macchu Picchu.    Inkastad, Peru
2. Masada   Herodiansk fästning och palats nära Döda Havet, Israel
3, Palenque   Mayastad, Veracruz, Mexico
4. Olympia   Tempel och idrottsanläggningar, Grekland
5. Mykene   Bronsåldersborg, Grekland
6. Mesa Verde   Ruiner från Anasazikulturen, sydvästra Colorado, USA
7. Uxmal      Mayastad, Yucatan, Mexico
8. Saqqara   Trappstegspyramid och tempelkomplex, Egypten
9. Hadrianusmuren   Romersk gränsbefästning, norra England
10. Skara Brae   Osannolikt välbevarad stenåldersby, Orkneyöarna, England
11. Sacsahuaman   Inkafästning nära Cuzco, Peru
12. Delfi      Tempelkomplex, Grekland
13. Shivta      Bysantinsk stad, Negevöknen, Israel
14. New Grange   Gånggrift, Irland
15. Chaco Canyon   Pueblokomplex från Anasazikulturen, New Mexico, USA
16. El Djem   Romersk amfiteater, Tunisien
17. Pont du Gard   Romersk akvedukt, södra Frankrike
18. Glendalough   Klosterkomplex med stentorn, Irland
19. Jellinge   Kungasäte med gravhögar och runsten, Danmark
20. Segiriya   Klippfästning, Sri Lanka

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #1 skrivet: februari 28, 2007, 21:36 »
Macchu Picchu ligger högt upp även på min lista, men Petra, nabateerna huvudstad i Jordanien lägger dock beslag på plats nummer ett. Ett otroligt ställe. Jag är dessutom väldigt svag för borgarna byggda av korsfarare i Syrien och armenierna i sydöstra Turkiet. Palmyra borde också vara med på listan.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #2 skrivet: februari 28, 2007, 22:48 »
Många intressanta lämningar men måste nog lägga till Kinesiska muren och den första kejsarens "terrakotta" arme i Kina.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2007, 08:15 »
Stonehenge i England. Slitet i alla bemärkelser, men ändå.
Raderna av menhirer (resta stenar) i Carnac, Frankrike.
Stenstoderna på Påskön.
Pompeji, Italien.

/Mats

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2007, 08:39 »
En minst lika intressant följdfråga är hur många av dessa objekt som är så fullständigt sönderrenoverade och rekonstruerade att de i princip helt saknar vetenskapligt värde i det skick de nu är. Och hur högt talar man om det när man visar platserna? Men Tty är inne på detta då det nämns att de är natursköna och dramatiska snarare än vetenskapliga.

Annat förslag till listan: R'lyeh  ;)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #5 skrivet: mars 01, 2007, 10:11 »
Jag lägger till: Pyramiderna vid Giza, Konungarnas dal, Karnac, Colloseum.


/Urban

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Världens mest sevärda fornminnen
« Svar #6 skrivet: mars 01, 2007, 11:28 »
Leif skrev:
Citera
En minst lika intressant följdfråga är hur många av dessa objekt som är så fullständigt sönderrenoverade och rekonstruerade att de i princip helt saknar vetenskapligt värde i det skick de nu är.

Detta är intressant, jag var och besökte den Kinesiska muren förra året och de delar som är renoverade är i det närmaste återställda, detta är som tur är bara vissa mindre delar, de orörda delarna är forfarande fantiska och ger som jag ser det ett både högre upplevelsevärde och definitivt ett högre vetenskapligt värde. Terrakotta armen i Xi'an är ett annat exempel där man istället bevarar själva utgrävningen och bygger ett museum ovanpå denna, i vissa delar ger detta en god display, i andra en betydligt sämre, man kommer inte alltid tillräckligt nära.

Man kan kan också tänka på lämningar som restuareades/hittades på 1800-talet såsom på Kreta. där många lämningar är rena fantasifoster. Dock vid diskussioner verkar detta helt ha gått förbi många av de som besökt dem, om detta är pga dålig skyltning, guidning eller turistisk lathet skall dock låta vara osagt.

Och här i Sverige marknadsför vi en gräsbeväxt strand med en vall för den vikingatida staden (Birka) och Eketorp som lite av ett forntidsland med utklädda skådespelare/guider/arkeologer och kringvandrande djur på ett sätt känns mer anpassat för barn och barnfamiljer. Inte säker på om detta är bra eller dåligt men ytterligare ett sätt att visa upp kulturarvet är det.

Det blev lanske lite OT men...

...helt klart är dock att olika människor i olika delar av världen har diametralt olika syn på hur föremål, lämningar skall skyddas, bevaras och/eller visas upp.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!