Författare Ämne: Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län  (läst 10962 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« skrivet: februari 27, 2007, 18:15 »
Nu finns en klickkarta över de forn- och kulturlämningar i Kronobergs län som länsstyrelsen hjälper till att vårda. Genom kartan kan man dels se spridningen på lämningarna, men man kan också få en kortfattad information om vad det är för lämning och i vissa fall finns det en bild på lämningen. Förhoppningen är att i framtiden kunna fylla på med mer info och bilder till alla lämningar samt att skapa en sökfunktion.

http://www4.g.lst.se/fornvard/default.asp

Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: oktober 21, 2007, 13:27 av Gorm »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Klickkarta över de vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2007, 14:53 »
har ni funderat över plundringsrisken?
Ett vårdat gravfält är lätt tillgängligt och lätt avsökt med metalldetektor. Har själv polisanmält en handfull plundringar fårn Jönköpings läns södra del, av just länsstyrelsens vårdobjekt.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Klickkarta över de vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2007, 18:04 »
Jo vi funderade en del över det, men kartan är över vårdade lämningar och tanken med dessa är ju att de skall vara tillgängliga för de som är intresserade. Här finns ett problem att vrida och vända på tillgänglighet kontra att ge tillfälle. Vi hoppas dock att just det faktum att de är vårdade leder till att de får lite bättre tillsyn än ándra fornlämningar.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Klickkarta över de vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2007, 18:56 »
har ni funderat över plundringsrisken?
Ett vårdat gravfält är lätt tillgängligt och lätt avsökt med metalldetektor. Har själv polisanmält en handfull plundringar fårn Jönköpings läns södra del, av just länsstyrelsens vårdobjekt.

Ett ovårdat gravfält är svårtillgängligt och svårt att söka av med metalldetektor. Men lätt att köra sönder med skogsmaskin, eller att blåsa sönder i nästa fet-storm. Elelr har lågt upplevelsevärde. Pest eller kolera. Reuterdahl: Min röst faller på att ta pesten. Koleran är idag värre än pesten!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2007, 21:33 »
Leif: På annan plats på forumet skrev du apropå att lägga ut FMIS på internet:
Citera
Jag tror att ju mer tillgänglig kunskapen är destu mer tjänar sektorn på detta. Jag tror att hänsynen till fornlämningarna kommer att öka i olika sektorer om kunskapen är ordentligt enkelt tillgänglig. Och om man lyckas få ut kunskapen om hur aktörer så enkelt som möjligt faktiskt hittar kunskapen om fornlämningarna så inbillar jag mig att den förstörelse som sker av direkt okunskap minskar mer än den plundring som sker med berått mod kommer att öka....

Att inte göra registret tillgängligt gör att sektorn riskerar att marginalisera sig själv. Vi måste synas så mycket som möjligt, och då med så bred kunskap som möjligt och på så många nivåer som möjligt. Ett tillgängligt register är ett viktigt ben i en sådan strategi. Att inte ge all vår (och medias) uppmärksamhet till kuriosa utan i större utsträckning till generell kunskap baserad på hårda fakta är ett annat led i en sådan strategi.

Har du ändrat uppfattning ifrågan om fornmieesinformationens tillgänglighet?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #5 skrivet: oktober 26, 2007, 11:12 »
Leif: På annan plats på forumet skrev du apropå att lägga ut FMIS på internet:
Citera
Jag tror att ju mer tillgänglig kunskapen är destu mer tjänar sektorn på detta. Jag tror att hänsynen till fornlämningarna kommer att öka i olika sektorer om kunskapen är ordentligt enkelt tillgänglig. Och om man lyckas få ut kunskapen om hur aktörer så enkelt som möjligt faktiskt hittar kunskapen om fornlämningarna så inbillar jag mig att den förstörelse som sker av direkt okunskap minskar mer än den plundring som sker med berått mod kommer att öka....

Att inte göra registret tillgängligt gör att sektorn riskerar att marginalisera sig själv. Vi måste synas så mycket som möjligt, och då med så bred kunskap som möjligt och på så många nivåer som möjligt. Ett tillgängligt register är ett viktigt ben i en sådan strategi. Att inte ge all vår (och medias) uppmärksamhet till kuriosa utan i större utsträckning till generell kunskap baserad på hårda fakta är ett annat led i en sådan strategi.

Har du ändrat uppfattning ifrågan om fornmieesinformationens tillgänglighet?

Aj aj aj, du lusläser mig....
Jag är djäkligt tvehågsen. Som sagt pest eller kolera.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #6 skrivet: oktober 26, 2007, 19:04 »
Leif, det är lugnt, man får vara ambivalent vad gäller det här. Frågan är svår och viktig. Och väldans aktuell, jag jobbar med den dagligdags...Jag tror i likhet med dig (?) att vi har mer att vinna genom att öppna upp registren, dela med oss av kunskap och därigenom skapa intresse och därmed förståelse och engagemang för fornisar och annat gammalt i skog och mark. Ett motsatt förhållningssätt skulle också få motsatt verkan. Och sen är det ju ganska svårt att nuförtiden, med webben och allt, att försöka "mörka" alla stensättningarnas läge, ffa med tanke på att "alla" varit med och betalat för kalaset...

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Karta över vårdade fornlämningarna i Kronobergs län
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2007, 03:18 »
Man kan ju också se aspekten att ju fler som "brukar" ett fornminne desto fler finns det som har som har möjlighet att se ett missbruk. Länsstyrelsen har sällan möjlighet att besöka de flesta objekt i någon större omfattning, detsamma gäller Läns museerna. Om man öppnar upp för en större kulturturism, dvs visar var fornlämningarna finns och får en större trafik till dem kan man hoppas på att man får mer respons om t ex skador eller ogentligheter på dem. I slutändan hoppas jag på att en ökad besöksfrekvens ger ett ökat tryck gällande fornlämningarnas skötsel och bevarande.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!