Författare Ämne: Säljägare  (läst 10404 gånger)

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
Säljägare
« skrivet: februari 26, 2007, 17:07 »
Jag kanske borde postat den på "vilka var först?" eftersom vi diskuterade samer där, men detta handlar inte direkt om stenåldern, även om den här företeelsen nog sträcker sig mycket långt tillbaka. Sälar fanns ju vid kuster även under stenåldern. Man har tom hittat(?)  rester av dem uppe på Halle- och Hunneberg, från strax efter och sista skedet av istiden. Kobbar stack upp ur havet där.

Folk har bedrivit säljakt och samtidigt haft lite getter och renar och annat. Det ser man vid osteologiska analyser. Man har funnit utefter Bottniska havets kuster, bosättningar som man bedömer som samiska pga de rester av kulthandlingar man funnit vid hyddgrunderna, bla en björngrav på Grundskatan, Lövånger, söder om Skellefteå. Graven är daterad till 890-1100. Arkeolog N D Broadbent.

Ringformade offerplatser har hittats där men också vid Hornslandet nära Hudiksvall, samtidiga med lövångerområdet. Britta Wennstedt Edvinger var arkeolog där.

Dessutom finns det samiska ortnamn i områdena, Lappsandberget, Lappmon...

Det är samma område ungefär där Linne träffade på samer på 1700-talet, han träffade på dem någonstans vid Jättendal.

Dessa sista områden ligger ordentligt söderom det område som rättegången som "Vilka var först?" tråden "startade" med.

Säljakt bedrevs med en ca 4-5 m lång skida på ena foten, den sk skridstången. "Skridfinnar"?

Ann-Chatrine Edlund som fosrkat på säljakt, skriver att de namn man hade på sälarna var samiska, alg för hannen och morsa för honan, noaord...

Svenskarna började inte sin verkliga expansion norrut förrän efter Magnus Erikssons fördrag med Novgorod 1323. Man ansåg att landet var tomt på folk norr om Hälsinglands gränser...

Jag har hittat på http://herkules.oulu.fi, en 400-sidig rapport från en arkeologikonferens/möte(?). Det sista om namnen kan man läsa i "Etnobiologi i Sverige 1, Människan och naturen".

Nu ska man ju komma ihåg att det varit en våldsam landhöjning på just denna kuststräcka sedan isen smälte av, jag har ingenting hört om man sökt efter motsvarande högre upp i terrängen? Men man vet ju att arkeologiska utgrävningar görs ju mest när lämningarna är i vägen för något byggprojekt, och inte så ofta av passionerat intresse.


Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Säljägare
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2007, 17:16 »
Sälar fanns ju vid kuster även under stenåldern. Man har tom hittat(?)  rester av dem uppe på Halle- och Hunneberg, från strax efter och sista skedet av istiden. Kobbar stack upp ur havet där.

Jag och två kollegor har hittat sälben på 75 m ö h i Kolmården (vilket motsvarar ca 9 000 BP) så nog har man sysslat med säljakt länge alltid!

/Micke

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Säljägare
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2007, 17:28 »


Jag och två kollegor har hittat sälben på 75 m ö h i Kolmården (vilket motsvarar ca 9 000 BP) så nog har man sysslat med säljakt länge alltid!

/Micke

Vad sökte och hittade ni där?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Säljägare
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2007, 19:38 »
Arkeologiskutredning för gasledning, kolla Fornvännen 2006: 4 så hittar du mer info. Mycket roligt tidigmesolitikum blev det...

/Micke

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Säljägare
« Svar #4 skrivet: februari 26, 2007, 21:10 »
Dessutom finns det samiska ortnamn i områdena, Lappsandberget, Lappmon...

Normalt brukar man med samiska namn mena namn samiska. Ingen skulle komma på idén att kalla Garphyttan eller Garpenberg för tyska namn eller hävda att de innebär att urbefolkningen i Bergslagen var tyskar. Den här typen av namn är vanliga, på rak arm kan jag erinra mig äldre namn på est-, kur-, garp-, tysk-, jut-, finn- och polack- förutom lapp-.  De indikerar säkert i regel att folk av den aktuella gruppen faktiskt funnits på platsen vid någon tidpunkt och dessutom att detta dessutom betraktats som så pass säreget att det lämpat sig att ge namn åt en lokalitet.

Citera
Det är samma område ungefär där Linne träffade på samer på 1700-talet, han träffade på dem någonstans vid Jättendal.

Alldeles riktigt. Lustigt att man däremot aldrig ser hans uppgift i Dalaresan (två år senare) att det inte fanns några samer i dalafjällen citerad.....

Citera
Ann-Chatrine Edlund som fosrkat på säljakt, skriver att de namn man hade på sälarna var samiska, alg för hannen och morsa för honan, noaord...

Är "farsan" också samiska?

Citera
Svenskarna började inte sin verkliga expansion norrut förrän efter Magnus Erikssons fördrag med Novgorod 1323. Man ansåg att landet var tomt på folk norr om Hälsinglands gränser...

Det kanske bör påpekas att "Hälsingland" vid denna tid omfattade även Medelpad, Ångermanland och delar av Västerbotten.

Citera
Nu ska man ju komma ihåg att det varit en våldsam landhöjning på just denna kuststräcka sedan isen smälte av, jag har ingenting hört om man sökt efter motsvarande högre upp i terrängen? Men man vet ju att arkeologiska utgrävningar görs ju mest när lämningarna är i vägen för något byggprojekt, och inte så ofta av passionerat intresse.

En helt riktig observation, och säkert ett huvudskäl till att så litet är känt om den äldre bebyggelsen längs norrlandskusten. Äldre kustbosättningar finns numera långt inåt i skogsområden som vare sig exploaterats eller ens inventerats särskilt väl.





Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Säljägare
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2007, 22:03 »
Hej tty!
Det kan mycket väl ha funnits ett namn på samiska tidigare, men eftersom området varit svenskt så länge kan namnet ha omvandlats till ett som talar om att där funnits lappar tex. kan jag tänka mig. Sådana saker har jag sett på andra platser i världen. Även att ett folk fått ett nytt namn än det de själva använt av en tex inkommande grupp. Vi hade ju eskimå som exempel tidigare.

Jag har inte läst Linnés dalaresa. Men det anses av forskare att det fanns samer i Dalarna också. Det vill jag då inte uttala mig om nu.

Alg och morsa står det! Jag misstänker att morsa kommer av det samiska ordet för fästmö moar'se. ;) (eller tvärtom?). Alg vet inte jag, vad det kan betyda mer. På min dialekt heter säl nuor'jo (norje), fast då är det genusneutralt..

Helsinglandgränsen försköts med tiden alltmer norrut, allt eftersom svenskarna avancerade norrut, för man ansåg att ovanför Helsingland var det tomt på folk...

Sedan tackar jag för den sista kommentaren. Det är snällt av dig!




Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Säljägare
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2007, 23:01 »
Det kan mycket väl ha funnits ett namn på samiska tidigare, men eftersom området varit svenskt så länge kan namnet ha omvandlats till ett som talar om att där funnits lappar tex. kan jag tänka mig. Sådana saker har jag sett på andra platser i världen.

Kan du ge något exempel? Alltså där namn på den ursprungliga befolkningens språk försvunnit helt och ersatts av namn som talar om att urbefolkningen en gång funnits där. Jag kan inte erinra mig att jag sett något sådant fall.


Citera
Helsinglandgränsen försköts med tiden alltmer norrut, allt eftersom svenskarna avancerade norrut, för man ansåg att ovanför Helsingland var det tomt på folk...

Jag hänsyftade på början av 1300-talet. I Hälsingelagen talas det om "de som bor norr om Ångermanland", de omfattades inte av ledungsplikten nämligen.
Har du något belägg för att trakterna norr om Hälsingland ansågs folktomma? Det verkar högst osannolikt att man skulle ha varit omedveten om att det bodde norrmän, samer och kväner i nordväst, norr och nordost.
« Senast ändrad: februari 27, 2007, 08:08 av Gorm »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Säljägare
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2007, 08:52 »
Detta inlägg är lite OT...

Jag har inte läst Linnés dalaresa. Men det anses av forskare att det fanns samer i Dalarna också.

Just for the record, det finns Samer i Dalarna än idag, se t.ex. http://www.idresameby.se/

Lustigt föressten att man på sidan kan välja mellan Svenska, Engelska och Tyska, men inte Samiska...

/Micke

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Säljägare
« Svar #8 skrivet: februari 27, 2007, 09:31 »
Jaa, jag kan ta några exempel på det att från nordafrika exempelvis, där byar (eller/och naturformationer) som bebotts av berberna senare hetat så även om de numera bebos av arabisktalande, det behöver inte ens vara ett annat folk det kan vara "samma" bara att de talar ett annat språk. Finns i Israel... I Italien finns motsvarande...det är nog inte så ovanligt, skulle jag tro.

Jag citerar N B Broadbent: "the Lapp prefix probably dates to after 1200 ...(through scandinavian renaming of saami names)".

Vad man visste och vad retoriken var, är två skilda saker. Jag hämtade min uppgift om att man ansåg landet vara tomt från N B Broadbent, han citerar, och jag honom; "deserta loca terre nostre helsingi".

Men naturligtvis visste svenskarna att det fanns samer(lappar), man hade ju slutit fördrag med Novgorod, och om jag inte missminner mig från Wallerström så hade man också kommit överens med ryssarna om att både ryssar och svenskar skulle få beskatta samerna?
 
För mycket intressanta texter, se min källa; Studia humaniora oulensis 1, "Proceedings of the 22nd Nordic Arcaeology Conference. University of Oulo 2004." Tryckt 2006. Pdf på http://herkules.oulu.fi


Sedan var det där med Kväner. Det är ett relativt nytt påfund. Det är också en politisk fråga, och tty vet att vi har diametralt motsatta åsikter där. Det var i nordnorge som man från början kallade finska nybyggare, som trängde alltmer norrut kvaener. Jag vill nu inte ge mig in i denna inflammerade debatt. Läs istället Thomas Wallerström, "Vilka var först?" RAÄ

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Säljägare
« Svar #9 skrivet: februari 27, 2007, 09:40 »
Ja, jag får nog skämmas över min obildning. Jag kopplade inte Idre med Dalarna. (Skyller på skolans dåliga (obefintliga?) geografiundervisning... Tack Micke! :-[

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Säljägare
« Svar #10 skrivet: februari 28, 2007, 08:02 »
Jag delade av inläggen om Kväner och gjorde dem till ett eget ämne.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Säljägare
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2008, 12:08 »
Jag har inte läst Linnés dalaresa. Men det anses av forskare att det fanns samer i Dalarna också.

Vet att det är en gammal tråd, råkade halka in. Har hört att runt sekelskiftet 18-1900 skulle det finnas samer i Malungs kommun, Dalarna, som bodde i Mo-Myckelberget, någon mil från samhället. Ibland kom de ner till kyrkan på julotta med släde dragen av renar.
en som tror sig veta allt, vet ingenting