Jag kanske borde postat den på "vilka var först?" eftersom vi diskuterade samer där, men detta handlar inte direkt om stenåldern, även om den här företeelsen nog sträcker sig mycket långt tillbaka. Sälar fanns ju vid kuster även under stenåldern. Man har tom hittat(?) rester av dem uppe på Halle- och Hunneberg, från strax efter och sista skedet av istiden. Kobbar stack upp ur havet där.
Folk har bedrivit säljakt och samtidigt haft lite getter och renar och annat. Det ser man vid osteologiska analyser. Man har funnit utefter Bottniska havets kuster, bosättningar som man bedömer som samiska pga de rester av kulthandlingar man funnit vid hyddgrunderna, bla en björngrav på Grundskatan, Lövånger, söder om Skellefteå. Graven är daterad till 890-1100. Arkeolog N D Broadbent.
Ringformade offerplatser har hittats där men också vid Hornslandet nära Hudiksvall, samtidiga med lövångerområdet. Britta Wennstedt Edvinger var arkeolog där.
Dessutom finns det samiska ortnamn i områdena, Lappsandberget, Lappmon...
Det är samma område ungefär där Linne träffade på samer på 1700-talet, han träffade på dem någonstans vid Jättendal.
Dessa sista områden ligger ordentligt söderom det område som rättegången som "Vilka var först?" tråden "startade" med.
Säljakt bedrevs med en ca 4-5 m lång skida på ena foten, den sk
skridstången. "Skridfinnar"?
Ann-Chatrine Edlund som fosrkat på säljakt, skriver att de namn man hade på sälarna var samiska,
alg för hannen och
morsa för honan, noaord...
Svenskarna började inte sin verkliga expansion norrut förrän efter Magnus Erikssons fördrag med Novgorod 1323. Man ansåg att landet var tomt på folk norr om Hälsinglands gränser...
Jag har hittat på
http://herkules.oulu.fi, en 400-sidig rapport från en arkeologikonferens/möte(?). Det sista om namnen kan man läsa i "Etnobiologi i Sverige 1, Människan och naturen".
Nu ska man ju komma ihåg att det varit en våldsam landhöjning på just denna kuststräcka sedan isen smälte av, jag har ingenting hört om man sökt efter motsvarande högre upp i terrängen? Men man vet ju att arkeologiska utgrävningar görs ju mest när lämningarna är i vägen för något byggprojekt, och inte så ofta av passionerat intresse.