Författare Ämne: Apocalypto  (läst 17832 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Apocalypto
« Svar #20 skrivet: februari 17, 2008, 16:18 »
/.../ Eftersom allas vår Mel Gibson nu utkommit med ett äventyr, filmen Apocalypto, som utspelar sig under Mayarikets fall så vore det intressant att höra kommentarer från folk som sett den. Så, vad säger ni? Flipp eller flopp?

Vet att det är en ett år gammal tråd men...Jag älskar den här filmen! Struntar fullkomligt i om den är realistiskt eller inte. När Mel Gibson gör en film räknar man med action, spänning, nagelbitning och ryslig underhållning! Sist av allt tänker jag på hur det egentligen var (och det var nog inte Mel Gibsons vision), och om en sådan kunskapstörst skulle dyka upp vet jag vart jag ska vända mig  ;). NI som inte sett Apocalypto, se den och rys (mys)! ;D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Apocalypto
« Svar #21 skrivet: februari 18, 2008, 07:09 »
Som actionfilm är den godkänd och ingen hade väl väntat sig att Gibson skulle ge en ”korrekt” bild. Den ger nog en behållning för stunden. Ju mer man dock kan om maya och områdets historia, särskilt dess nutidshistoria, desto mindre blir behållningen. Min kritik av filmen har inte så mycket med de forntida maya att göra som den har att göra med samtiden. Som ”mayaforskare” kan jag knappast ignorera filmens bild av maya som ges, sett i relation till den rasism som fortfarande frodas i det område där dessa människor finns. Filmen spelar på de fördomar som finns och som utnyttjats i propaganda under Guatemalas inbördeskrig, för mindre än en generation sedan.

Sedan är problemet att det mest är forskare, som inte är maya, som stått för kritiken av filmen. I vissa fall är det ju deras egen eller deras kollegors forskning som legat till grund för bilden som ges. Detta är lite av hyckleri eftersom ingen förnekar att människooffer förekom, massgravar likaså, osv. Jag kan väl se det som att vissa forskare sett filmen som en välkommen syndabock som de kan projicera vad de ser som negativa delar av maya på. I slutändan kommer nog inte Apocalypto att få någon större påverkan i området. Det var nog mest en storm i ett vattenglas inom forskarvärlden för lite mer än ett år sedan. Dock kommer det nog en och en annan studie i filmens betydelse för synen på maya vad tiden lider.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Apocalypto
« Svar #22 skrivet: februari 18, 2008, 14:42 »

Fredliga var Maya förvisso minst av allt, det bär inte minst deras konst många vittnesbörd om, och människooffer är både dokumenterade arkeologiskt och avbildade i konsten.

Dock, om Mel Gibson har förkärlek för groteska människooffer, likhögar och kannibalism borde han ha valt aztekerna istället. 

Risken finns ju dock att de spanska krönikörerna har saltat skildringarna av aztekernas grymheter en del, allt för att främja sina egna syften.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Apocalypto
« Svar #23 skrivet: februari 18, 2008, 16:35 »
Att göra historiskt korrekta filmer går ju inte, ingen nu levande människa kan ju exakt veta hur det var under Maya. Samtidigt är det ju sorgligt om rasistiska inslag, medvetet eller omedvetet, finns. Vilket jag ju inte tror Mel Gibson ville med sin film. Jag ser Apocalypto som en fantasyfilm, självklart vet man att det är en uppdiktad saga man ser. Och det är ju skönt, annars vore filmen outhärdlig att skåda om den byggde på en verkligt dokumenterad händelse. Sådant har vi så nog av ändå i denna värld. :o
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Apocalypto
« Svar #24 skrivet: februari 18, 2008, 17:15 »
Jag ser hellre Apocalypto som en fantasyfilm och som sådan kan den bli snubblande nära nya Indyfilmen.

Visst, spanjorerna kryddade på deras beskrivning av aztekerna, helt säkert i egna syften. Sedan hamnar man ju alltid i en gråzon om vad som hände och vad människor trodde i mötet med det främmande. Mayarörelsens representanter idag, som försöker läsa bakom de spanska krönikörernas utsagor, menar t.ex. tanken att maya (och azteker) såg conquistadorerna och hästarna som ett väsen, är en ren myt. En av mayakungarna i höglandet ska ha slagit ihjäl en häst i tron om att han även slog ihjäl människan. Så lyder spanjorernas berättelse i korthet. Det finns nog fog för att kritisera denna bild men hur det verkligen förhöll sig lär vi inte veta.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com