Författare Ämne: B-kursen och grävningen?  (läst 4895 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
B-kursen och grävningen?
« skrivet: februari 25, 2007, 18:27 »
Ska nog fortsätta till hösten och läsa B-kursen i arkeologi mot Gotland på distans och är lite nyfiken på den obligatoriska grävningen man sedan gör till våren. Är det inte så att man kan välja tid, maj eller senare? Arbetar ju också och kan få svårt att få ledigt i fem veckor. Hur är det med boende och sådant, har hört att det ska vara ganska svårt att få rum om man inte är ute i väldigt god tid. Vad är god tid? Sedan har jag hört skräckexempel på att man måste hålla sig hela långa grävdagen då inga toaletter finns vid grävningen :o. Någon som känner sig hågade att svara på mina frågor? ;)
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Nyxx

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: B-kursen och grävningen?
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2007, 09:51 »
Hej! Var på Gotland för 2 år sen, valde att gräva strax efter midsommar isf tidigare. Nackdelen är ju att man inte får träffa så många kurskamrater, vi grävde däremot tillsammans med sommarkursare så det blev nog en hel del folk i alla fall. Boende är svårt (framförallt) om man vill bo i Visby. Beroende av vad du vill få ut av tiden vid sidan av grävandet kan man antingen pröjsa mycket pengar, eller lika gärna bo på någon camping kring Eksta socken. När jag var på Gotland var det en hel del folk som bodde på olika camping, så det är nog ganska trevlig (och betydligt billigare) det med. HGO brukar ordna transport och plockar upp alla som bor längs vägen mellan Visby och Eksta, kontakta dom. Toaletter får bli en skogsdunge fylld med mygg. Lite obekväm men det fungerar  ;D. Ha kul på Gotland!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: B-kursen och grävningen?
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2007, 10:45 »
Toaletter får bli en skogsdunge fylld med mygg. Lite obekväm men det fungerar 

Undra just vad arbetsmiljöverket skulle säga om det... Finns det inga skyddsombud på Högskolan på Gotland?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Helgesson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: B-kursen och grävningen?
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2007, 19:03 »
Jag grävde på Ajvide förrra sommaren, från midsommar och tre veckor framåt. Det räckte med tre veckors grävning om man gjorde en mindre hemuppgift. Skolan ordnade med transport mellan Visby och Ajvide under majgrävningen, men vi som grävde under sommarveckorna fick ordna transport själva.
Toaletterna består av en herr och en damskog, kanske inte så lyxigt men inte heller något stort bekymmer.  Lycka till!


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: B-kursen och grävningen?
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2007, 16:47 »
Tack för alla svar, nu känner jag mig lite lugnare. Förutom det här med toaletterna vill säga, får väl be till gudarna att "röda veckan" håller sig borta.
en som tror sig veta allt, vet ingenting