Författare Ämne: Asatro på 1800-talet  (läst 58244 gånger)

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #40 skrivet: mars 01, 2007, 15:55 »
Det är med andra ord inte svårt att hävda att folktrons väsen skulle vara en långt senare uppfinning i jämförelse med asarna.
Hm, jag märker att jag fått med ett "inte" som inte ska vara där. Så går det när man slarvar; då blir budskapet det motsatta mot det man avsett.  :-[

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Asatro på 1800-talet
« Svar #41 skrivet: mars 01, 2007, 19:40 »
Micke efterfrågar källor om Kornguden och det ska han få. Här kommer en artikel från 1877 om Kornguden i Norra Vånga sn, Skånings hd, Västergötland. Med tanke på att artikeln är 130 år gammal så lär inte författaren protestera mot att jag återger den i sin helhet.

Citera
Kornguden i Vånga.

I Pastors berättelse af år 1828 till Domkapitlet i Skara rörande fornminnen inom Vånga församling finnas bland annat äfven omtalade "tvenne gamla träbilder, som förvarats i Vånga kyrka och nu äro sända till Skara."
Den ene af dessa, den här afbildade, är utmärkt genom sin ädla stil och det fint utförda draperiet. Den håller i venstra handen en bok, men då den högra handen saknas, är det svårt att med säkerhet afgöra, hvad bilden skall föreställa.
För flera år sedan besöktes Skara museum af en gammal man med sin hustru från Vånga. Då han fick se bilden, utropade han: "mor, här står kornguden.'' Detta gaf mig anledning att efterfråga, hvad han hade sig bekant rörande denna bild. Han berättade då, att bilden i Vånga allmänt kallats Kornguden, och att bönderna om våren brukade smugla honom ur kyrkan och vid solens uppgång föra honom omkring på åkrarna för att få god årsväxt. Då, detta oaktadt, det ändå år 1826 blef missväxt, slog en bonde en söndag näsan af bilden.1)
Kort derefter, tillade berättaren, var bilden försvunnen, men ingen vågade efterfråga, hvart den tagit vägen.
Dessa uppgifter kunna så mycket mindre betviflas, som vi förut af framl. Lektor Carlmark hört samma märkliga berättelse.
T—n.

1) Alldeles som Afrikas och Australiens vildar bruka göra med sina fetischer; då de ej få, hvad de anropa dem om, piska de dem, eller helt, enkelt slå de dem i bitar.

(Ur Västergötlands Fornminnesförenings Tidskrift 3:e häftet 1877 s. 60-61.)

Någon påstod nyligen att bönderna i Vånga skulle ha tillverkat en ny Korngud sedan kyrkan lade avlägsnat helgonbilden, men jag kan tyvärr inte komma ihåg var jag hörde detta.

En f.d. arbetskamrat nämnde en gång att vid en arkeologisk utgrävning av en gravhög någonstans i Bollebygd så ska bönderna ha protesterat eftersom de höll högen som helig och brukade utföra någon slags ritualer där. Är det någon som har hört talas om detta och kan säga vilken fornlämning det rör sig om och vilket år denna utgrävning skedde?

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #42 skrivet: mars 01, 2007, 20:03 »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på 1800-talet
« Svar #43 skrivet: mars 01, 2007, 20:23 »
Micke efterfrågar källor om Kornguden och det ska han få.

Tack för detta, jag måste säga att det här med kornguden är bland det roligaste och intressantaste jag fått nys om på länge. Kanske inte asatro, men väldigt roligt och spännande. Återigen, tack för detta Gunnar!

/Micke

P.s. Tack även till Kepler för bilden d.s
« Senast ändrad: mars 01, 2007, 21:24 av Micke »

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #44 skrivet: mars 01, 2007, 21:51 »
Jag tror att det här med kornguden hos bondeallmogen även finns noterad hos bönder (vilka sägs ha dyrkat Erik den helige genom denna Korngudsdyrkan) runt Gamla Uppsala under 1800-talet. Återkommer med fakta kring detta.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Asatro på 1800-talet
« Svar #45 skrivet: mars 01, 2007, 21:56 »
Två folkminnesuppteckningar från Husaby och Källby vid Kinnekulle i Västergötland nämner två platser nordväst om Källby, Getkyrkan (Getakyrkan) och Jenny-Klev (Järneklev), där offer för god årsväxt till Frö (Frej) skett. Uppteckningarna har beteckningarna IFGH 4140 Husaby och IFGH 4141 Källby, enligt Gösta Kellerman, Västgötsk forntro och folktro (1958) s. 136. Kellerman är dock tveksam till uppgifterna.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #46 skrivet: mars 01, 2007, 22:28 »
Micke> Jag såg Ebbes bok på bokrean idag och där står inte att asatron fanns på 1800-talet utan "ända in på 1900-talet".

Citat från: Micke
Asatron var helt enkelt en samling handlingar som skulle genomföras på "rätt sätt". /../ Det innebär att det viktiga inte bör ha varit vad man trodde utan vad man gjorde.
Va? Du har en ganska vriden bild av asatro och uppenbarligen av religion över huvudtaget. Skulle gudarna inte vara centrala i religionen? Vilken religion struntar i sina gudar? Blotet var troligtvis synnerligen meningslöst om det bara handlade om att blota 'rätt' men inte alls viktigt vem blotet riktades till. Det där får du allt utveckla. Menar du att man lika gärna kunde blota för god krigslycka till den fromme Balder och ändå få samma resultat för att blotet utfördes 'rätt'?

Citat från: Micke
Det här [ang. kornguden] är jätteintressant (berätta mera!) och passar IMHO mycket bättre in under epitetet asatro
Nu är jag verkligen inte med. Skulle en promenad med ett kristet helgon vara mer asatro än asagudarna som du redan sagt att man inte var så noga med? Ärligt nu, vad menar du? Jag är helt förlorad i dina argument här..

Citat från: Micke
Det var mkt viktigt att exakt den kristna guden hyllades, hur man sedan gjorde detta var mindre vikigt. För de tidigare hedninska människorna var det precis tvärt om, vilken gud som hyllades var mindre viktigt så länge man kunde göra det på "rätt sätt".
Är det inte snarare så att det gamla sättet att hylla gudarna var det enda man kände till och att det kristna sättet att hylla gud var så främmande att man fortsatte med det hyllningssätt som var bekant och väl inarbetat i traditionen? Jag anar ett visst nedlåtande tonfall hos dig när du uttrycker dig om asarna, som om det bara är larv och att de forna Nordborna var så korkade att de inte fattade skilnaden mellan två helt olika religioner utan bara lallade med i brist på bättre vetande.. Jag tycker att du är lite väl diskriminerande för att ha så pass lite fakta bakom dina teorier.

Citat från: Micke
Begreppsmässigt skulle jag nog definiera "hedendom" som förkristen religion
Här har du både rätt och fel. Allt som inte är kristendom är hedendom vilket naturligtvis inkluderar förkristna religioner som uppenbarligen inte är kristna. Etymologiskt är hedendom ett ord som användes för folket utanför städerna. Den kristna religionen var fokuserad på städerna, där makten fanns och där en förändring kunde ske för att stoppa judendomens förtryckande makt [vilket var själva andemeningen i den kristna revolutionen], men inte särskilt spridd, om ens känd, utanför på landsbygden. Definierar du hedendom som förkristen så hör ju inte asatron dit alls eftersom missionen inte kom till Norden förrän flera hundra år efter Jesu död. Vi vet ju faktiskt inte hur religionen såg ut här uppe i norr före år noll.

Citat från: Micke
asatron kan definieras som en religion utifrån den enhetliga kulten
Kult är inte samma sak som religion, kult kan existera utan religion och tvärtom.

Citat från: Micke
Tack för detta, jag måste säga att det här med kornguden är bland det roligaste och intressantaste jag fått nys om på länge. Kanske inte asatro, men väldigt roligt och spännande.
Okej? Nyss sa du ju att kornguden passade "mycket bättre in under epitetet asatro"? Hur ska du ha det?

Ursäktar om det blev mycket på en gång nu, tonfallet låter säkert råare än vad som är avsett så ha överseende med det är ni snälla. Jag tycker inte att Micke är särskilt konsekvent i det här ämnet och skulle vilja veta varför du är så märkligt inställd till asatro? Du verkar ändra åsikt lite som det passar när det dyker upp nya teorier?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Asatro på 1800-talet
« Svar #47 skrivet: mars 01, 2007, 22:41 »
Jag har kikat lite i Ebbe Schöns bok Asa-Tors hammare: Gudar och jättar i tro och tradition (2004).

Ett vanligt folktromotiv, som verkar anknyta till asatron, är Odens jakt. En del forskare menar att detta motiv är av relativt sent datum. Gunnar Olof Hyltén-Cavallius skriver ju om Odens jakt i sin bok Wärend och wirdarne (1864-1868). Enligt Ebbe Schön ska motivet Odens jakt vara belagd redan på 1100-talet och 1200-talet, men då utan att kopplas till just Oden. Den Oden som förekommer i 1800-talets sägner om Odens jakt sägs dock vara en herreman och inte någon gud.
En sägen från Dädesjö i Småland ska enligt Schön berätta om hur Oden lönade en smed som skodde hans kolsvarta häst. En västgötska variant av sägnen ska också finnas enligt Schön.
Det berättas även att de sista sädesstråna när man skördade åkern lämnades som gåva åt Odin, Odens häst, tomten eller vättarna. I Örby socken i Västergötland, skriver Schön, att det fanns bönder som lade ut foder till Odens häst på julnatten.

Ett annat foktromotiv är ju att Tor jagar troll och skogsrån.
Schön tar även upp Torshelgen, d.v.s. att man höll torsdagskvällen helig. I 1860-talets Värend skriver Hyltén-Cavallius att Thore-gud var ute och besökte gårdarne om torsdagskvällarna. Han hade då sällskap med sin hustru Frigge. Det är lite intressant att se Tor och Frigg som gifta i folktron eftersom de är styvson och styvmor i Eddorna, men antydningarna om att de är barn till Fjörgynn respektive Fjörgyn antyder att de skulle kunna vara vanasyskon.

Schön berättar också vad Johan Alfred Göth skriver från Småland. Några gubbar på 1880-talet menade att kornblixtar var Fröa (Freja) som var ute och tittade om skörden var mogen. I Värend sades det för övrigt att gudinnan kom och skakade äppelträden på julnatten så attt träden skulle ge bra skörd.

Som synes verkar några av asarna leva kvar i folktron in på 1800-talet, men deras egenskaper och relationer hade förändrats i förhållande till Eddorna. Att en oförändrad asatro skulle leva kvar in på 1800-talet är inte så troligt. Hednisk tro förändrar sig ständigt och har alltid gjort så, ty det ligger i hedendomens natur, men bruken kan vara mycket långlivade.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #48 skrivet: mars 02, 2007, 08:12 »
Den kristna religionen var fokuserad på städerna, där makten fanns och där en förändring kunde ske för att stoppa judendomens förtryckande makt [vilket var själva andemeningen i den kristna revolutionen], men inte särskilt spridd, om ens känd, utanför på landsbygden.

Den här meningen får du gärna utveckla. Speciellt "judarnas förtryckande makt".


Edit: La till citatets ursprung
/Camilla - Administratör
« Senast ändrad: mars 02, 2007, 12:07 av Varga »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #49 skrivet: mars 02, 2007, 09:40 »
Jag tycker inte att Micke är särskilt konsekvent i det här ämnet och skulle vilja veta varför du är så märkligt inställd till asatro? Du verkar ändra åsikt lite som det passar när det dyker upp nya teorier?

Om du lät bli att klippa mina meningar i tu, så skulle de säkert framstå som lättare att förstå. >:(

Jag orkar inte riktigt svara på alla dina enskilda frågor, eftersom jag uppfattar dem som missuppfattningar av vad jag tycker, så jag försöker i stället summera min ståndpunkt vad gäller asatron:

Asatron var troligen mera inriktad på det kultiska, handlingar framför bara tro, religionen var ortopraktisk, till skillnad från t.ex. kristendommen och Islam som är ortodoxa religioner. Det vill säga att i en ortodox religion är tron är viktigare än handlingarna. Jag menar alltså naturligtvis inte att det var fullkomligt irrelevant för en asatroende vilken gud som kulten riktades till, men att bara tro på guden utan att genomföra riten skulle ha varit fullständigt meningslöst. Religionen kunde i det här fallet alltså inte existera utan kulten. För kristendommen är det som bekant tvärt om. Det räcker att på sin dödsbädd accepter jesus som sin frälsare för att du i slutändan skall räknas som kristen. Här i lägger jag naturligtvis ingen värdering, ortopraxi är precis lika mycket "värt" som ortodoxi. Jag påpekar bara en skillnad.

Min uppfattning är dock att om du målmedvetet är inriktad på att "ta död" på en religion så går det lätt att göra om du själv företräder en ortodox religion och du vill ta död på en ortopraktisk. Då låter helt enkelt människorna fortsätta göra det som de är vana med, men byter bara ut målet för handlingarna. Med facit i hand verkar det ju också ha funkat rätt bra för de kristna, eller vad tycker du?

Jag ber om ursäkt för om du uppfattar min inställning som "märklig" i förhållande till asatron, som uppenbarligen är viktig för dig privat. Jag är själv ateist och det kanske är det som lyser igenom.

Även jag skulle dock vilja veta vad du menar med "judendomens förtryckande makt".

/Micke
« Senast ändrad: mars 02, 2007, 10:23 av Micke »

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på 1800-talet
« Svar #50 skrivet: mars 02, 2007, 09:50 »
Jag har kikat lite i Ebbe Schöns bok Asa-Tors hammare: Gudar och jättar i tro och tradition (2004).

Tack för sammanfattningen! Och som ni säkert har förstått vid det här laget har jag aldrig hävdat att kunskap om asagudarna inte kan ha levt kvar in på 18-1900-talet i folksagor m.m. Jag är bara skeptisk till att kalla det för asatro, dvs. att folksagor är något annat än religion.

/Micke
« Senast ändrad: mars 02, 2007, 18:48 av Micke »

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #51 skrivet: mars 02, 2007, 09:56 »
Asagudarna fick ju något av en renässans under 1800-talet vilket delvis kan förklara varför de omnämns under just denna tid men hur ser det ut tidigare, i vilken omfattning nämns tor/frej/blot/offer mm under perioden 1500-1800??

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #52 skrivet: mars 02, 2007, 17:17 »
Dök på denna passus i Folke Ströms "Nordisk hedendom" (från 1985 sid.241 f):

Citera
Missionen i norden vände sig företrädesvis till den sakralt-rättsliga ordningens stöttepelare, till konungar och stormän. Om dessa vanns för den nya läran, var den gamla religionens öde inom kort beseglat. Ty när upprätthållarna av den offentliga kulten - så vital för hela samhället - inte längre fullgjorde sina sakrala funktioner, uppstod för gemeneman, ett religiös tomrum, som den enskilt bedrivna gårdskulten inte ensamt kunde utfylla.

Detta var intressant tycker jag, emot bakgrund av vad vi tidigare diskuterat. Ström menar alltså att en religion inte kan överleva utan de institutioner som är förknippade med den, och som också upprätthåller den.

/Micke

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #53 skrivet: mars 02, 2007, 18:19 »
Hej!

Intressant diskussion. Jag såg också Ebbe Schöns bok på rean, Gandalf har rätt om baksidestexten. Det står så. Jag bläddrade och försökte hitta innertexter om det, men hittade inte det...

Jag måste också ge Gandalf rätt (om det är så här han menar?) i det där han skriver om "judendomens förtryckande ..." vi skulle inte ha haft kristendom om inte Jesus (eller vem det nu var!) hade predikat mot tex "månglarna i templet...etc". Kom nu ihåg att judendomen är en religion, den mosaiska trosbekännelsen, och har intet med etnicitet att göra. Judar däremot är ett folk, tillhörande den semitiska språkgruppen, och om man kritiserar dem  i dessa avseenden, gör man sig skyldig till antisemitism. Det finns/fanns mosaiska trosbekännare som inte är judar, tex Khazarerna i Ryssland.

Fast detta är väl att slå in öppna dörrar. Jag har vuxit upp bland laestadianer, som var mycket bibeltrogna, och de kritiserade ständigt judendomen, med utgångspunkt från Kristi predikningar. De var inte nazister...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #54 skrivet: mars 02, 2007, 20:48 »
Nu börjar det bli lite väl OT, återknyt gärna till ämnet (Asatro på 1800-talet) eller starta en ny diskussion.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #55 skrivet: mars 02, 2007, 23:51 »
Förlåt Gorm (och alla andra), hänryckelsen är stor angående detta ämnet men jag lämnar det irrelevanta till förmån för det relevanta.

Micke> Enligt forumets regler klipper jag bara ut det som är relevant för mitt svar, jag tar dock med helheten i resonemanget.

Jag lämnar det teologiska till en annan tråd även om det kliar i fingrarna...

"Då låter helt enkelt människorna fortsätta göra det som de är vana med, men byter bara ut målet för handlingarna." Detta är en viktig del i resonemanget runt huruvida den gamla tron/kulten har överlevt genom tiderna. Om det som du säger är kulten och praktiken som är det viktiga för asatron så kan man ju säga att den har överlevt förutom att mottagaren har bytt adress så att säga. Kanske såg de t.o.m. inte någon större skilnad mellan en kristen gud och en heden? I asatron talas det mer om 'makterna' än om gudarna så vad man kallar makten kanske inte var så viktigt? Jag tror inte att de forna nordborna såg kristendomen som en monoteistisk religion då jag tror att de räknade in alla änglar, helgon och demoner i gudasfären och då skiljer sig ju inte religionerna så mycket åt i alla fall. På så sätt kan man ju se det som att asatron har överlevt inte bara fram till en viss punkt utan fortsätter att fortleva än idag. Det som har ändrats är namnen på makterna men jag tror att du håller med om att många av de gamla uppfattningarna hänger kvar från den gamla tiden? Detta mycket beroende på kyrkans sätt att ta över den gamla trosuppfattningen genom att göra jämförelser mellan gammalt och nytt och på så vis, kanske omedvetet, låtit den gamla tron hänga kvar i en ny skepnad med en ny centralgud. Den gud som presenterades för hedningarna var en härskarlysten, allsmäktig och blodtörstig gud med makt över väder och liv och fruktbarhet etc. Till sin hjälp hade denna gud sina änglar. Denna trosuppfattning skiljer sig inte så mycket i grunden från en polyteistisk gudssyn. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan ha gjort mycket för att det nya kunde ta över det gamla eftersom den som ville kunde se det gamla i det nya. På så sätt tror jag att man kan tala om att asatron i princip/teori har hängt kvar in i modern tid om än under ett annat namn. Detta kan vara förklaringen till att man kunde ta en helgonbild och använda den som en fruktbarhetsgud i form av 'kornguden'. Man tog en av de nya gudsformerna och satte in den i en gammal praktik/ritual. Folkminnet är en stark kraft och i minnet kan riten ha hängt kvar även om vissa detaljer ändrats. Man kanske inte kan kalla det asatro längre eftersom asarna (i namnet) var utbytta mot andra gudar men skepnaderna var nog ganska lika (i definitionen) och applicerar man ditt resonemang runt kulten på detta så får namnet på religionen mindre betydelse. Man får heller inte glömma att nordborna troligen inte såg sig själva som innehavandes en religion (man behöver oftast inte en definition på något som inte har konkurrens) utan snarare bara såg det som något helt naturligt som var infogat i det dagliga livet.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #56 skrivet: mars 03, 2007, 11:02 »
Det är inte bra troligt, utan vi kan utgå från att det under 1800-talet utfördes riter som påminner om asatrons. Jag menar emellertid att något asatroende i den mening de forntida människorna uppfattade sin tro knappast har överlevt. De religiösa riterna uttrycker ett samhälles sociala struktur: religion är med andra ord ett samhälles sätt att legitimera sociala förhållanden.  De forntidsriter vi ser noterade under 1800-talet ska alltså ses i ett sammanhang med allmän frireligiös yra som naturligtvis kan förklaras utifrån folkförflyttningar, befolkningstillväxt, industrisamhällets uppkomst, jordbruksrationaliseringar, ett nytt politiskt klimat osv. Om inte riterna sätts i sammanhang med samhällets ideologiska atmosfär saknar riterna logiskt innehåll varvid människorna inte heller skulle utföra dem. 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #57 skrivet: mars 03, 2007, 23:18 »
Först tar jag det generella:

1. För att denna diskussion skall vara meningsfull bör vi först och främst definiera asatro. Nöjer vi oss med att någon sätter ut gröt till tomten på julafton för att det skall räknas som asatro? Jag tycker inte det och har försökt framkasta en definition ovan.

2.För övrigt tycker jag att mycket i denna tråd handlar om tro och tyckande. Vad finns det för bevis? Om man nu accepterar att någon form av kultbruk bör vara närvarande för att man skall kunna kalla något för "asatro", bör detta också rimligen innebära att religionen inte kan vara en ren privatsak. Religionen kan kort och gott inte bara existera i någons huvud. Därmed bör den ha varit svår att helt och hållet hemlighålla och chansen ökar drastiskt för att vi skall få både arkeologiska och historiska källor som talar om att detta bruk existerat. Var finns dessa bevis innan 1800-talet? Mycket tyder på att "asatron" på 1800-talet har med romantiken att göra.

Nu över till några saker jag reagerat på (ett litet urval alltså):

Om det som du säger är kulten och praktiken som är det viktiga för asatron så kan man ju säga att den har överlevt förutom att mottagaren har bytt adress så att säga. Kanske såg de t.o.m. inte någon större skilnad mellan en kristen gud och en heden?

Min poäng är alltså att detta ger en "ingång" till asatron för de kristna, och sannolikt bara är gilltigt i en övergångsperiod. Detta betyder ju  inte att asatron levt vidare in i 1800/1900-talet. Detta är snarare förklaringen till hur kristendomen kunde få fäste, även bland allmogen som kanske inte såg fördelar med en stärkt kungamakt och andra saker som krisendomen förde med sig.  Som du kan läsa ovan, i mitt citat av Folke Ström, så föll ju hela den centrala kulten (som enligt min mening gör att asatron kunde betecknas som religion och inte bara folktro) i hop, i och med kristnadet på 1100-talet.

Jag tror inte att de forna nordborna såg kristendomen som en monoteistisk religion då jag tror att de räknade in alla änglar, helgon och demoner i gudasfären och då skiljer sig ju inte religionerna så mycket åt i alla fall. På så sätt kan man ju se det som att asatron har överlevt inte bara fram till en viss punkt utan fortsätter att fortleva än idag.

Menar du att kristendomen liknar asatron så pass mycket (även idag) att det inte är relevant att skilja mellan dem?

Man får nog även föresätta att kristna missionärer, i norden, fört vidare en del centrala poänger i kristendomen, t.ex. "Du skall inga gudar hava jämte mig", "Du skall inte göra dig något beläte" osv.

Man får heller inte glömma att nordborna troligen inte såg sig själva som innehavandes en religion (man behöver oftast inte en definition på något som inte har konkurrens)

Visst, så kan man möjligen se det. Jag tror dock inte att man under vikingatiden levt i okunskap om vad som existerade i världen runt om kring. Kristnadet var ju dessutom en process som pågick under hela denna tidsperiod.

Även om det nu skulle vara så att man under vikingatiden levde i ett "religiöst vacuum" så är det ju ur arkeologisk och religionshistorisk synvinkel (det vill säga vår egen synvikel)  mycket centralt att definiera begrepp.

/Micke

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #58 skrivet: mars 04, 2007, 01:12 »
Religionen kan kort och gott inte bara existera i någons huvud.

-Nej, men det betyder inte att man var officiell i sin utövning eftersom det var olagligt att ägna sig åt något ickekristet bruk. Var hittar du källor och bevis om vad som försiggick bakom lyckta dörrar? Bristen på bevis är som bekant inte bevis i sig. Varför skulle man skylta med något som ledde till döden? Vad är det för bevis du vill hitta? Jag tvivlar på att man förde blot-protokoll över hemliga riter..

Definitionen på asatro är tron på asarna och en kult knuten till dessa. Denna kult måste inte vara öppen utan kan mycket väl vara dold. Ortnamn, platsnamn, dagarnas namn.. allt finns kvar men varför om nu kyrkan var så grundlig? Jag håller med om att det är osannolikt att asatron skulle ha överlevt in i 1800-talet i obruten tradition men det är också osannolikt att man skulle tala ett språk liknande fornnordiska i dagens Sverige vilket man uppenbarligen gör ändå.
« Senast ändrad: mars 04, 2007, 12:05 av Varga »
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Asatro på1800-talet
« Svar #59 skrivet: mars 04, 2007, 09:48 »
Bristen på bevis är som bekant inte bevis i sig. Varför skulle man skylta med något som ledde till döden? Vad är det för bevis du vill hitta?
För min del behövs det ett bevis för att man skall kunna acceptera ett påstående, finns det inga bevis, avstår man från att tro på påståendet, tills den stund då ett bevis presenteras. Det är den vetenskapliga hållningen. Det är inte relavant att tro på någonting därför att det är möjligt att det hänt. Näst intill allt är möjligt.

Jag håller med om att det är osannolikt att asatron skulle ha överlevt in i 1800-talet i obruten tradition men det är också osannolikt att man skulle tala ett språk liknande fornnordiska i dagens Sverige vilket man uppenbarligen gör ändå.
Bra att du håller med mig. Om det är osannolikt, eller inte, att dialekter som liknar fornnordiskan överlevt till våra dagar, låter jag vara osagt. Däremot är till exempel Älvdalsmålets existens välbelagd och därför kan jag acceptera att dialekten i fråga finns och har överlevt i relativt oförändrad form.

/Micke