Författare Ämne: Järnåldern i Norrland  (läst 11114 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #20 skrivet: september 18, 2009, 22:09 »
Bebbygelsehistorisk tidskrift har jag läst och även Ramqvists publikationer.
Mitt egna forsknings område ligger också i Mellannorrland.

Men det jag funderar kring om det har kommit några nya intressanta studier som har fått ändra bilden av Norrlands järnålder lite?
Den omdiskuterade nedgången i Vendeltid, hur ligger det till på den fronten?
Vid Västernorrlands Länsmuseum i Härnösand har man studerat en del vendeltida kuströsen och om jag inte missminner mig så ändrar det bilden liten av det vendeltida norrland.

Någon fler som vet hur det ligger till med den saken?

Hej Runa!

Det finns massa nytt om Norrlands järnålder! :) Jag bor 500 meter från länsmuseet och har ofta kontakt med arkeologerna där och du har helt rätt i dina funderingar att Vendeltiden är underrepsresenterat i nuläget men flera undersökningar har givit vendeltida dateringar och att det skulle vara en nedgång i vendeltid tycks snarare vara en myt. Kommer en mycket intressant rapport framgent som blir ett lyft för forskningen i Västernorrland. Undersökningarna i Para är väldigt intressanta med, små oansenliga gravar med rika fynd, guldagraffer liknande de i Högom.

Jag forskar själv i järnåldersrösen/nykuströsen och där finns också nya spännande rön! Vad har du för fokus på din forskning om jag får fråga??

PS! Nästa vecka är jag med på en dags undersökning av en järnåldersgrav...med lite tur kanske den får vendeltida dateringar? ;)

Klassiskt att Norrland fortfarande är i stort sett outforskat. Både tragiskt och inspirerande.

Mvh,
/Micke