Herulernaeftersom jag ändå sitter med Mats G Larsson i knät, boken alltsa "Götarnas riken", så kanske jag kan citera mer ur den (se också tråden "Vilka var först?") I mitten på 500-talet skrev Prokopios om herulerna. Prokopios levde i Konstantinopel, och var skrivare åt en fältherre Belisarios...(s51). Herulerna hade fördrivits av danerna från Norden, enligt Jordanes, de härjade som sjörövare på Svarta Havet, lyckades en tid kräva in tribut från Langobarderna. "Men till slut gick herulerna för långt, blev besegrade av langobarderna och fick kejsarens tillåtelse att bosätta sig i Illyrien, men del av dem gav sig tillbaka hem till Norden...."
"Det finns en annan företeelse från ungefär samma tid....Det är tunna guldmedaljonger, så kallade brakteater, som germanerna tillverkade efter romerska förebilder och som är särskilt spridda i västra delen av Skandinavien och på Gotland, i Svealandskapen och i Östergötland saknas de nästan helt. Brakteaterna verkar ha spritt sig norrut från de danska områdena, främst till Bohuslän och sydvästra Norge (herulerna är danskar ursprungligen, min undran?) I de bördiga slättbygderna i landskapets inre delar Falan och Varaslätten, verkar de...aldrig blivit särskilt populära." Spridningen har följt vattendragen från västerhavet och från Vänern in mot landet, skriver han vidare.
Larsson fortsätter med att han i fantasin tänker att herulerna förde med sig brakteaterna men att det arkeologiska materialet tillåter många olika tolkningar (det är ju bara som vanligt, min anm)s 56. Men detta skulle vara EN möjlig tolkning.
Ja, det finns ännu mer spännande i denna bok ser jag när jag fortsätter att läsa (jag vet vad jag gör idag
). Vet ni , (jo det gör ni) att det är kejsaren som är avbildad på häst, á la romerska mynt,på brakteatern. Se även Vilhelm Holmqvist, "Vår tidiga konst".