Författare Ämne: Medeltida brakteat  (läst 9748 gånger)

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
Medeltida brakteat
« skrivet: februari 23, 2007, 01:42 »
För ett par veckor sedan spelade jag "Antikrundan" med mina kära arkeologpolare.
En fråga som vi stötte på var ifrån vilken tid brakteaterna är ifrån. Alla vid bordet svarade folkvandringstid, men svaret var medeltid  ???
Antingen har de som gjort spelet varit ute och cyklat helt eller har jag missat nått? Finns det medeltida brakteater?
Vi fick knappast lära oss de medeltida artefakterna..tyvärr.

Någon som kan svara på min fråga?  :)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Medeltida brakteat
« Svar #1 skrivet: februari 23, 2007, 08:32 »
Medltida mynt som är präglade enbart på ena sidan kallas brakteater. Finns liten förklaring på norska wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Brakteat

Och när man googlar på brakteat verkar det som om hur många som helst är till salu på tradera :-\

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Medeltida brakteat
« Svar #2 skrivet: februari 23, 2007, 09:32 »
Kan möjligen vara frågan om språkförbistring vad gäller definitionen av medeltid. De perioder som vi i Sverige kallar folkvandringstid, vendeltid och vikingatid (dvs. i huvudsak yngre järnålder) tillhör ju medeltid ute i Europiska sammanhang. Är det kanske någon översättning från engelskan som inte svensk-anpassats? Brakteatrarna kommer väl i huvudsak just från de nämnda peridernar såvitt jag vet.

/Mats

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Medeltida brakteat
« Svar #3 skrivet: februari 23, 2007, 13:36 »
Tackar för svaren.
Har blivit lite klokare  8)

Men konstigt att det finns en del till salu på tradera :o

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Medeltida brakteat
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2007, 14:05 »
Brakteater och heruler

Tråkigt nog försvann mitt inlägg till dig Runa om brakteater, till en ny avdelning Herulerna. Gå gärna och titta vad vi skriver där, kan vara intressant i sammanhanget.

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Medeltida brakteat
« Svar #5 skrivet: februari 23, 2007, 15:35 »
De medeltida brakteaterna är trots sin ålder inte speciellt ovanliga och det är sällan myntkabinettet önskar lösa in fynd av enstaka mynt. Kanske är det därför de säljs ibland på Tradera och myntauktioner? Just nu hittade jag bara en polsk brakteat på tradera samt nåt oidentifierat fult mynt som kanske är en brakteat.

Däremot säljs där en bok, en riktig goding: Guldbrakteaterna från Nordens folkvandringstid av Herje Öberg. Så visst hade ni rätt på frågan! :)

Man undrar ju vem som vill betala 700 spänn för en myntbok...

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Medeltida brakteat
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2007, 18:55 »
Vem som betalar 700 spänn för en myntbok?
Haha, en galen myntsamlare kanske?
Eller någon som är helt insnöad på sitt ämne  :)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Medeltida brakteat
« Svar #7 skrivet: februari 23, 2007, 22:39 »
Den 8 maj 2004 auktionerades en tidigare okänd runristad guldbrakteat ut på Ahlströms myntauktioner i Stockholm. Utropspriset var 500.000 kronor, men vad den sen gick för vet jag inte, inte heller var den har hamnat. (Jag tar och undersöker saken.) Brakteaten kom antagligen från södra Skandinavien (närmast från norra Tyskland) och hade runinskriften alulauwr (med urnordiska runor).
/Jan

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Medeltida brakteat
« Svar #8 skrivet: februari 24, 2007, 11:22 »

Däremot säljs där en bok, en riktig goding: Guldbrakteaterna från Nordens folkvandringstid av Herje Öberg. Så visst hade ni rätt på frågan! :)

Man undrar ju vem som vill betala 700 spänn för en myntbok...

Jasså, kostar denna klassiker så mycket idag. När jag köpte den på ett antikvariat i Göteborg 1992 så kostade den 90 kr och då var det ett fint exemplar.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Medeltida brakteat
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2007, 18:38 »
Prova alltid www.bokborsen.se och www.antikvariat.net först! Nio ex från 170:- till 400:-.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Medeltida brakteat
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2007, 19:10 »
Brakteaten jag skrev om, vilken hade sålts den 10 maj 2004, gick för 470.000:- till en amerikan som bor i Moskva. Han lånade ut den till en utställning i Silkesborg för två år sen där även 5 andra brakteater av samma stamp visades upp (och som ägs av en dansk samlare). Lönsamt verkar det alltså vara att äga guldbrakteater.
/Jan