Författare Ämne: Plundring  (läst 10303 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« skrivet: september 24, 2004, 13:56 »
Hittade nedstående länk på Historiska världars forum. Åsikter? Vad kan man göra för att motverka att våra kulturminnen plundras på allt av värde och förs ut ur landet?

http://www.corren.se/archive/2004/9/13/hty3fdluqf7tpdo.xml?category=1mr1h4sq7tffj3p

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad raunas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
    • http://www.blixtarna.com/nils
Plundring
« Svar #1 skrivet: september 24, 2004, 17:06 »
Tråkigt, otroligt tråkigt när det händer. Det händer dessutom alldeles för ofta.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Hur ofta sker det?
« Svar #2 skrivet: september 26, 2004, 02:21 »
Är det egentligen så ofta? med tanke på hur offentliga våra fornlämmningar är, via fornminnesregister etc. Hur mycket försvinner? Via t ex Intenetauktioner och antikvariat och tv-program som annikrundan tycker jag ändå att det verkar vara relativt lite. Givetvis är det tråkigt att vissa individer missbrukar våra system, men jag hoppas ändå att de är i minoritet. DEt verkar åtminstonde enligt vad jag finner i media vara relativt få fornlämningar som störs av icke aktoriserade personer, desto fler vaerkar vara i fara av statliga verk som vägverket med flera.....

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #3 skrivet: september 26, 2004, 09:49 »
Besök www.tradera.com , där finns en hel del föremål utbjudna till försäljning. Att inte media väljer att fokusera på detta kan vara ett uttryck för ointresse från deras sida. Det är endast när fornlämningar i stil med Ottarshögen plundras som det uppmärksammas.

Det kommer tyvärr alltid att finns ljusskygga individer som gör vad som helst för pengar. Att plundra boplatser verkar dock vara lite döfött med tanke på hur lite värdefulla fynd dessa brukar generera. Men jag kan hålla med om att det nog skulle uppmärksammas lite mer från Riksantikvarieämbetets sida om det var så illa som ovanstående artikel vill påvisa. Dock ska man inte tiga detta till tystnad och bagetalisera det eftersom problemet kan växa. Det är mycket bättre att stoppa detta innan det växer utaom alla proportioner.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Plundring
« Svar #4 skrivet: september 26, 2004, 10:21 »
Jag håller med om att man inte skall tysta ned, däremot undrar jag om det är ett eskalerande problem, jag tror att det legat på ungefär samma nivå i flera år (i och för sig är all nivåer över 0 en för hög nivå).

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #5 skrivet: september 26, 2004, 10:25 »
Man kanske borde införa strängare straff i stil med stegling eller liknande?
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Plundring
« Svar #6 skrivet: september 26, 2004, 10:50 »
Stegling låter som en fin idé !!!
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #7 skrivet: november 15, 2004, 00:10 »
Länk som kan uppmuntra till vidare diskussion. Ser ut som om problemet accelererar: http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_8525584.asp  :evil:

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Re: Hur ofta sker det?
« Svar #8 skrivet: november 15, 2004, 13:35 »
Citat från: "Reuterdahl"
Är det egentligen så ofta?


Tror det ökar just nu faktiskt. Hittade själv under ett grupparbete mycket nyligen ett nyplundrat gravfält i Stockholmsområdet. Vi ringde 1:e antikvarie Anita Biuw och rapporterade vad vi hittat och hon suckade bara uppgivet och sa inte där också... Hon tror att det är någon eller några som nyligen satt i system att gå igenom fornlämningar som ligger nära vägar med metalldetektor.  :evil:
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Plundring
« Svar #9 skrivet: november 16, 2004, 19:28 »
Alla plundringar är en för mycket. Men jag tycker ändå inte att man läser om särskilt många. Det kommer upp i tidningarna då och då. Det är möjligt att RAÄ, länstyrelserna och länsmuseerna inte vill att tidningarna skall skriva om det och att det därför sällan rapporteras ut i våra medier.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #10 skrivet: november 17, 2004, 08:14 »
Gissar att plundring av gravfällt inte står särskillt högt på medias prioriteringslista förutom när det rör något speciellt som t ex Ottarshögen. Utifrån vad jag hört så har det skett en hel del runt Stockholm på senare tid. När skall dessa plundrare lära sig att det enda de kommer att hitta i en järnåldersgrav är lite järnskrot och möjligtvis någon pärla? Motarbetar den publika verksamheten detta genom att ställa ut flashiga artefakter?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Plundring
« Svar #11 skrivet: november 17, 2004, 08:43 »
Det är möjligt att RAÄ har ett informellt avtal med pressen att inte skriva om det för ofta, typ SL/SJ:s. Man skriver inte om att folk tar/försöker ta livet av sig genom att hoppa framför tunnelbanetåg/tåg, detta eftersom varje gång det skrivs om det ökar frekvensen av försök.

Sen tror jag att du till viss del har rätt, under ett århundrade har myten odlats om vilka enorma skatter som ligger gömda i gravkummel runt omkring i vårt land. Denna myt har framför allt odlats genom våra museer, men kanske också genom att arkeologer inte satt sig emot bilden i tillräckligt hög grad. När man är ute och gräver tillhör ju frågorna bland folk som kommer och tittar om man hittat guld eller dinosaurieben de vanligaste. Att vårat syfte inte i första hand är att plundra gravar i jakt på skatter är nog något som gått allmänheten förbi.

/Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Höstens plundringar i Sthlm
« Svar #12 skrivet: december 08, 2004, 01:02 »
Tre gravfält utsatta för plundring under hösten, ni kanske har rätt i att det ökat trots allt eller så uppmärksammas problemet mer.
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64290820_852__,00.html

/ Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #13 skrivet: december 08, 2004, 18:17 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #14 skrivet: januari 24, 2005, 00:02 »
Mer om plunderingarna i Hansta, Barkaby och Jordbro: http://www.city.se/Arkiv/City/2005/01/City-2005-01-17.pdf (OBS! pdf)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Plundring i Barkarby
« Svar #15 skrivet: januari 27, 2005, 15:37 »
Jag bor själv i närheten av gravfältet i barkarby. Själva gravfältet ligger på en kulle som just nu är bebbod av uteliggare och ser mer ut som en sopptipp. Jag skrev precis klart en c-uppsats om barkarby-gravfältet (och boplats). Jag tror inte vi kan göra så mycket mer för att skydda våra fornlämningar. Det är upp till allmänheten att visa hänsyn till dem. :twisted:  :shock:
E

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Plundring
« Svar #16 skrivet: juni 12, 2005, 13:18 »
Dags att sticka ut hakan då:

När man spekulerar varifrån artefakter som säljs på nätet kommer ifrån, kanske man ska fundera över vilka som lättast kommer över sånt och samtidigt får relativt dåligt betalt för sitt arbete.
Någon fler än jag som har träffat arkeologer med fickorna fulla av artefakter från utgrävningar och arkeologiska undersökningar de jobbar med? Artefakter som "råkat" hamna i fickan...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Plundring
« Svar #17 skrivet: juni 12, 2005, 13:28 »
Citat från: "Selaön"
När man spekulerar varifrån artefakter som säljs på nätet kommer ifrån, kanske man ska fundera över vilka som lättast kommer över sånt och samtidigt får relativt dåligt betalt för sitt arbete.


Detta är ju grova anklagelser, är det endast spekulationer eller har du några belägg för detta? Finns det fall där arkeologer sålt upphittade föremål? Om inte så är det nog dumt att ropa varg.

Citat från: "Selaön"
Någon fler än jag som har träffat arkeologer med fickorna fulla av artefakter från utgrävningar och arkeologiska undersökningar de jobbar med? Artefakter som "råkat" hamna i fickan...


Nej, jag har inte träffat på några arkeologer som systematiskt plockar med sig artefakter hem. Om så är fallet så undrar jag varför de egentligen valt att bli arkeologer?

Jag skulle personlingen gärna ha en båtyxa i bokhyllan hemma men eftersom jag inte tänker stödja antikhandel med dylika föremål så får jag nog vänta tills jag hittar en själv (som enskilt lösfynd, ej i anslutning till en fast fornlämning såklart). :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :