det finns en trevlig
tre-betygsuppsats, Institutionen för Arkeologi och antik historia Uppsala Universitet,
Lina Flygerfeldt:
Stenen som brinner - om amulettliknande föremål i senvikingatida gravar.www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/cuppsats.htm (Handlar om amuletter i gravar, egentligen bärnsten)
Jag citerar henne, hon har gjort jämförande studier på två gravfält, Fröjel på Gotland och Vivallen, Härjedalen. En av gravarna på Vivallen beskrivs...
"
Grav 9 innehåller ett mansskelett, flera av hans revben täcktes av näver...Han är alltså begravd med dels "typiskt" manliga objekt, såsom bältet i orientalisk stil, men också med föremål som är "typiskt" kvinnliga. Det mest spektakulära med denna grav är att han är begravd i linnesärk. Han är klädd som en typisk vikingatida kvinna men med föremål typiska för en samisk man. Detta skulle kunna bero på att han var en noaidi eller schaman. Cross-dressing och gender ambivalens finns inom schamanismen över hela polarområdet...(Price 2002:271)..."s 16. Hon fortsätter längre fram att diskutera detta, och det finns en intressant litteraturlista med.
Det finns ett projekt "
Vägar till Midgård - nordisk hedendom i långtidsperspektiv", som hittills kommit ut med 9 böcker, jag håller just på och läser om motiven på skandinaviska kyrkportar. Mycket intressant läsning i projektet. Se
www.nordicacademicpress.com