Författare Ämne: Fynd från Vaksala  (läst 5593 gånger)

Utloggad ROUM!

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Fynd från Vaksala
« skrivet: februari 20, 2007, 16:17 »
Hittade detta benföremål på en lokal från bronsålder (period III - IV). Har inte hittat nåt liknande i literaturen. Möjlig tolkning pryl/syl. Några idéer, någon?

Utloggad ROUM!

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2007, 10:04 »
Ooops! Glömde ange fotograf. Bilderna är alltså tagna av Bengt Backlund, Upplandsmuseet

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2007, 10:22 »
Fina små grejer. Jag riktigt håller dem i handen och väger dem...

Kanske de kan användas för att fästa någonting med? Är de fyrkantiga på ena sidan och rundade på andra? Av nedersta bilden ser det nästan så ut. :-\

Jag tänker att det kanske är en "begränsning", ett stopp, som är mittpå, man kan kanske stoppa in dem i ett lämpligt hål, för att hålla något på plats? BARA gissningar....
Eller bara något vackert, dekoration?

Kanske suttit i något redskap? Vi har ju haft många bengrejer i våra hushållsredskap...

Äääjjj...det är bara ett föremål...så dum jag är...

Jo, en sak till, det ser ut som om den haft et v-format jack i rundade änden ("deliberately")?

Utloggad ROUM!

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2007, 13:26 »
Glad att du gillar den! Jacket är en skada, grejen är trasig i båda ändarna. Den smalare änden formar en "egg" av något slag och har ett rombiskt tvärsnitt. Har nog urspungligen mynnat i en spets. Det var det som fick mig att tolka den som en syl. Bifogar några ytterligare bilder så man ser det tydligare.

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2007, 12:47 »
Hej ROUM!
Har du hittat någon användning för föremålet? Jag kom på en sak till, en sak som jag sett med egna ögon, som tillhört min mormors mor. Tråkigt nog brände en morbror upp alla mormors saker när hon dog, för han tyckte att hon gick igen med sina grejer... (spökade). Vi hann rädda litegrann.

Jo, det satt ett skaft på den liksom runda delen, som kunde tas av och sättas på, dm-långt. Den spetsiga delen användes till att "peta in rottrådar, när mormorsmor flätade rotkorgar till hushållet. Skaftet togs av när hon skulle peta rottågorna från insidan av en liten korg med rundade väggar tex. Den var av ben och jag minns det vackert dekorerade skaftet. Däremot tycker jag nog att spetsen kanske är ca 1 cm kortare  än korgflätarens spetsiga del.

Det går kanske att pröva fläta en korg med hjälp av ditt föremål?

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2007, 19:37 »
Hej igen!
Det är inte klokt det här.  8) Jag var bjuden på middag ikväll, och vi stekte äpplen på glöd i öppen spis, till efterrätt, och för att kunna äta de heta äpplena fick vi några små grejer som liknar dina upphittade saker att stoppa i äpplena som äthjälp. Mums, mums, det var gott, det var smaskigt inne i äpplena med smör och annat...
Trevlig fortsättning på kvällen om du läser detta!

Utloggad ROUM!

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Fynd från Vaksala
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2007, 10:29 »
Ja jävlar! Jag har sett såna, fast då var det till majskolvar. Hade jag inte tänkt på. Tack för tipset!