Författare Ämne: Publik kategorisering av föremål  (läst 11241 gånger)

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Publik kategorisering av föremål
« skrivet: februari 07, 2007, 20:02 »
Historiska museet (SHM) kommer under året att försöka sig på att göra samlingarna mer lättillgängliga genom att dela in föremålen i ett antal övergripande och för allmänheten begripliga kategorier. Vi tänker oss att ett föremål mycket väl kan tillhöra flera kategorier och att det finns en kategori som består av föremål som inte kan kategoriseras. Jag ser framför mig ett fokus på hur föremål har använts.

Det finns en flera olika kategoriseringsstandarder ute i branchen. Några är grymt omfattande men känns lite för 'knappologiska'. Kan ni tipsa om någon som ni tycker är bra för i huvudsak arkeologiskt material och överskådlig? Det kan t. ex. vara en kategorisering som hjälper användarna i olika sökverktyg.

/Ulf

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2007, 21:21 »
Ni har inte funderat på att vara radikala och öppna för "folksonomy"?

(http://en.wikipedia.org/wiki/Folksonomy)

Eller kanske kombinera en av er definierad taxonomi med folksonomy?

Fast jag kan förstå att det nog vore svårt att sälja internt. Det hade det varit på RAÄ i alla fall.


Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2007, 09:11 »
Det som vi har tänkt oss är inte så särskilt avancerat och kräver i sin linda inte så mycket dialog med brukarna. Vi tänker oss en begränsad mängd kategorier som exempelvis:

• Vapen & rustningar
• Husgeråd
• Verktyg & redskap
• Smycken
• Religion & kult
• Kläder & personlig utrustning
• Byggnadsdetaljer & monument
• Hantverk & teknologi
• Handel & värdemätare
• Nöjen
• Transport
• Övrigt

Däremot vore det inte dumt att få hjälp att klassificera ca 300 000 föremål med hjälp av brukarna...

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2007, 21:20 »
Kan man kanske tänka sig underkategorier?

  • Vapen -> svärd
  • Kult -> torshammare
  • Rustning -> ringväv

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2007, 01:40 »
Där kommer sakord, typ och del in. Svärd är ett sakord, torhammare är i allmänhet en typ av hänge (som kan ingå i både religion & kult och smycken) om den inte råkar vara från en torshammarring - då är den en del. Ringväv slutligen är en rustningstyp

Sålunda grupperar sig ovanstående som:

vapen & rustningar - svärd (samt ev. typ t.ex. tveeggat, Petersen H)

religion & kult/smycken - hänge - torshammare (alternativt: amulettring - torshammarring - torshammare)

vapen & rustningar - rustning - ringväv

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2007, 09:45 »
Tanken är väl att locka till sig besökare som bara är nyfikna? Frågan är om besökaren (brukaren) kommer att söka på del och typ, det innebär ju i regel att man redan från början vet vad man söker efter. Är det verkligen självklart att välja "religion & kult/smycken -> hänge" om man söker efter torshammare? Man kan iofs söka på sakord men jag försöker att se det hela ur den "intresserade allmänhetens" perspektiv, man bör kunna navigera runt i samlingarna utan att veta vad facktermen är för olika prylar. Av denna anledning skulle det ju vara ultimat att brukarna själva fick kategorisera. ;) Kul att ni fortsätter att utveckla databasen, starkt jobbat!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2007, 10:00 »
ueb: hur i ska denna klassificering gå till rent praktiskt?

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2007, 14:37 »
Gorm: Kategorierna innebär att man kan visa användaren ett smörgåsbord av olika sorters föremål som finns i kategorin att välja från (med bild). Detta göra att användaren inte behöver känna till sakord och typer. Dessutom kommer vi kanske samla goda exempelföremål från olika tidsperioder (ledartefakter) till en kategori (som ett digitalt fornsakskompenduim). Dessa kan då användas som ikoner för ett sök efter en hel mängd föremål av samma sort eller som grund för berättelser och fakta om föremålen.

Lars: Vi kommer att klassa det vi kan automagiskt - alla föremål med sakordet 'svärd' kan vi lägga i kategorin 'vapen' direkt i databasen. I andra fall kommer kategorisering att göras genom att studera föremål för föremål och hantera samtliga av samma 'typ' på samma sätt. Det är några veckors arbete för två personer (inom Accessprojektet). En hel del föremål kommer (som vanligt i museisammanhang) inte ha en bra kategorisering på en mycket lång tid... Det är i dessa fall det vore smart med hjälp att kategorisera från Internet-användarna.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2007, 14:53 »
Så att ni kommer ni att välja ut representativa föremål och märka upp alla föremål? Går jag inte på "Vapen & rustningar" kommer jag alltså att få tusentals bilder och pedagogiska exempel?

/Johan

: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2007, 17:47 »
Vi kommer att klassa det vi kan automagiskt - alla föremål med sakordet 'svärd' kan vi lägga i kategorin 'vapen' direkt i databasen. I andra fall kommer kategorisering att göras genom att studera föremål för föremål och hantera samtliga av samma 'typ' på samma sätt. Det är några veckors arbete för två personer (inom Accessprojektet). En hel del föremål kommer (som vanligt i museisammanhang) inte ha en bra kategorisering på en mycket lång tid... Det är i dessa fall det vore smart med hjälp att kategorisera från Internet-användarna.

Ni kanske skulle försöka något i den här stilen:

http://clickworkers.arc.nasa.gov/hirise

Kan man använda amatörer för att klassificera landformer på Mars, så skulle det väl gå med arkeologiska föremål också...

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2007, 18:48 »
Så att ni kommer ni att välja ut representativa föremål och märka upp alla föremål? Går jag inte på "Vapen & rustningar" kommer jag alltså att få tusentals bilder och pedagogiska exempel?

/Johan

Ja, vi kommer att välja exempel för varje kategori och ja, vi kommer kategorisera allt (vi hinner). Kateorierna kommer att implementeras i Sök i samlingarna men jag ser anvädning av kategorierna främst som ytterligare en ingång till samlingarna som främst vänder sig mot en bredare publik än Sök i samlingarna.

Jag har föreslagit att kategorierna skulle kunna skapa en nivå av fakta under t. ex. historiska.se | historia | järnålder | äldre järnålder (|{vapen,  husgeråd, smycken, ...}) för webb-folket vid Historiska museet. Vad tror ni om det?

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2007, 19:10 »

Jag har föreslagit att kategorierna skulle kunna skapa en nivå av fakta under t. ex. historiska.se | historia | järnålder | äldre järnålder (|{vapen,  husgeråd, smycken, ...}) för webb-folket vid Historiska museet. Vad tror ni om det?

Det tror jag kan bli jättebra så länge man begränsar sig så man inte får 200 träffar med keramikskärvor.  ::) Det skulle dessutom vara ännu en väg in i databaserna vilket är bra eftersom jag tycker att "sök i samlingarna" har hamnat lite i skymundan (längst ner till höger på förstasidan samt att man får scrolla längst ner på sidan man hamnar på för att hitta länken).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Publik kategorisering av föremål
« Svar #12 skrivet: februari 14, 2007, 14:43 »
Det tror jag kan bli jättebra så länge man begränsar sig så man inte får 200 träffar med keramikskärvor. )

På denna nivå skulle enbart ett fåtal representativa exempelföremål eller motsvarande exponeras. Vid val av ett exempelföremål (kanske visad som en bild) kan användaren själv välja att se fler av samma sort (urval) eller samtliga i basen (och då blir det allt vi har). På detta sätt skapas ett skikt av redaktionellt "bearbetad" information mellan användaren och databasens rådata som jag tror är den rätta modellen att arbeta med i webförmedling av museisamlingar.

/Ulf