Författare Ämne: Utbildning.  (läst 4011 gånger)

Utloggad Forsete

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Utbildning.
« skrivet: januari 22, 2007, 21:37 »
Hej allesammans.
Jag är en kille som under lång tid har planerat att plugga till arkeolog, men jag vet inte vilken studieort jag ska välja. Så jag undrar om det finns något särskilt universitet/högskola som rekommenderas starkt.

/Martin

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Utbildning.
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2007, 20:30 »
Kul att du vill läsa arkeologi. De olika lärosätena har har lite olika inriktning. I urval så kan du på Stockholms universitet läsa laborativ arkeologi (som jag själv läst) och osteologi, på Gotland har de ett arkeologiprogram, i Umeå är de inriktade på norrländsk (och därmed samisk) arkeologi och i Lund kan du läsa historisk arkeologi. Jag skulle rekomendera att du besöker de olika institutionernas hemsidor och ser vad de har att erbjuda. Har du fler frågor så kan du alltid ställa dem här. :)


Lycka till!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
SV: Utbildning.
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2007, 21:29 »
hej forsete!
Jag studerar just nu på Gotland så jag kan ge dig lite kort info om vad jag tycker om studentlivet här:)

Som Gorm skriver så finns hör på ön ett arkeologi program, till skillnad mot resten av sverige som har fristående kurser. Programmet innebär sålunda att kurserna redan valts ut för dig och du har lite val om vad du själv vill läsa. programmet är 120 pt till sin grund men jag skulle nog rekomendera att läsa till några extra år om du t.ex. vill fördjupa dig inom osteologi.. Som lärare får man här bl.a. Göran Burenhult, Gunilla Hallin, Dan Carlsson, båda Wallinarna (Paul och helene), Gunilla Östergren (men hon är tyvärr frånvarande) och min favortit Jörn Staecker (jaah:)...
De kurser som ingår i programmet är:
Arkeologi A-B (de läser du första året)
Läsa Landskap, rituella Landskap, photoshop, GIS, Arkeologi i dagens samhälle, ostelogi (andra året)
och under tredje året låser man lite mer magement och projekthantering, gör C-uppsats och lite annat smått och gott...under de båda första åren får du delta i fältkurser där man deltar i en utgrävning (mycket bra), även sommargrävningar...

Min bild av skolan är dock att det ges för få lektioner, första året hade vi i genomsnitt 2 lektioner i veckan... detta var inte nog för att tillfredställa min kunskapsbegär och för att klara sig så behöver man givetvis läsa på en hel del hemma... men lektioner känns alltid bra då jag lär mig bäst genom att höra vad folk säger... och ibland känns kraven för vissa tentor och inlämningsuppgifter för låga, jag anser det vara bättre med högre krav som motiverar till flitigare arkeologistudenter som genast inser alvaret i att studera inför ett jobb. Så lite lamt och slött kan det kännas ibland under vissa moment:S

Det positiva då.
Den lilla skolan ger bra gemenskap mellan oss elever, nära till allt här på öjn, jäkligt fin stad med många upplevelser och magiska tillfällen, och festerna på lördagarna är alltid trevliga:)... vidare har man chans att skapa nätverk genom att ta nån av möjligheterna att jobba utomlands med skolans samarbete med andra skolor världen över...
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Utbildning.
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2007, 14:40 »
På högskolorna har man ofta lite mer föreläsningar coh lärarkontakt medan man på universiteten genomgående har lite färre föreläsnignar (krass ekonomisk verklighet). Fördelen med att läsa vid ett universitet torde ffa framgå vid C- och D-nivåerna med all den litteratur som har tillgång till på ett välsorterat universitetsbibliotek. Inget högskolebibliotek kommer i närheten av ett välsorterat UB.....

Ev något större chans att komma vidare på en forskarutbildning om man gått på ett universitet då det är där FU ges.

Du kan ju alltid kontakta respektive institution som du funderar på att studera vid och begära fram kursutvärderingar. Du kan även gå in på högskoleverkets hemsida och söka reda på den officiella utvärdering som gjordes av de olika institutionerna för ett par år sedan. Mycket matnyttig (om än tråkig) läsning för den som är seriöst intresserad av att göra ett aktivt val av studieort.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/