Omröstning

Vad tycker du om nya Arkeologiforum?

Bättre
Sämre
Ingen skillnad
Vet ej

Författare Ämne: Konverteringen klar!  (läst 9404 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Konverteringen klar!
« skrivet: januari 21, 2007, 16:47 »
Konverteringen gick smärtfritt och allt verkar fungera som det ska, det uppskattas dock om ni kan rapportera eventuella buggar.

Nyheter:
  • RSS-feed för respektive underforum, feeden nås genom knappen efter forumnamnet.
  • Besök forumet via mobiltelefonen.
  • HTML och CSS är validerad enligt W3C:s standard.
  • Möjlighet att få e-post när ett nytt ämne postas i utvalt forum, klicka på ”underätta”.

Ni kan se olästa inlägg sedan senaste besöket genom att klicka på ”Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök”. Som ni kanske märker så är alla inlägg märkta som olästa, detta löser ni enkelt genom att klicka på ” Markera alla ämnen på samtliga tavlor som lästa” längst ner på sidan.

Eftersom informationen i profilen är borta så kan det vara bra att uppdatera den med ny info.

Kommentarer uppskappas djupt, både via PM, E-post samt här nedan.

Mvh
Johan Carlström & Camilla Johansson
« Senast ändrad: januari 21, 2007, 22:18 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2007, 07:59 »
Av någon anledning så har första bokstaven i den personliga signaturen försvunnit. Se till att ändra.

Har ni några förslag på fler fält i profilen? "Arkeologiskt huvudintresse" kanske? ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #2 skrivet: januari 23, 2007, 08:15 »
Lite nyheter bland BB-koden (dvs möjligheten att formatera inlägg) som jag gillar. :)

  • Möjlighet att göra punktlistor
  • Möjlighet att göra tabeller

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2007, 22:12 »
En vänlig själ påpekade att jag satt rättigheterna på detta forum så att det endast går att läsa men inte svara på inlägg. Nu är det ändrat så ös på med feedback!  ::)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2007, 20:05 »
Som ni säkert märkt uppstod det ett problem när filnamnen på avatarerna skulle konventeras. Eftersom många redan har laddad upp nya avatarer så har jag valt att ta bort de felaktiga länkarna. Jag kommer att ladda upp avatarer till de jag känner igen. Har du en bra beskrivning på din avatar så kan dessutom maila den.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Konverteringen klar!
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2007, 10:03 »
När man loggar in här får man ju, om man inte ändrar i drop-down-boxen, automatiskt inloggning "för evigt". Känns som en liten säkerhetsrisk, om man glömmer logga ur. Vore det inte bättre att ha denna box inställd på 1 timme, så får man ändra om man vill ha längre. Eller spelar det ingen roll?

/Mats

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #6 skrivet: januari 31, 2007, 20:48 »
Hej Mats!

Självklart bör man logga ut efter sitt besök.  ::) Det hela fungerar som "Logga in mig automatiskt" gjorde på gamla forumet, dvs du blir automatiskt inloggad (ditt konto blir inaktivt efter att du varit inaktiv i 15 minuter och då försvinner du från online-listan).

Problemet är att om man sätter "1 timme" som standard så loggas man ut efter den tiden automatiskt, oavsett om man är aktiv eller inte. Ingen vill sitta och skriva ett jättebra inlägg och upptäcka att man blivit utloggad när man postar det.

Jag har hur som helst lagt till 15 minuter och 30 minuter som alternativ besökslängd och satt 1 dag som standard. Den som vill logga in automatiskt kan välja "för alltid". Hur låter det?

/Johan
« Senast ändrad: januari 31, 2007, 20:56 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Konverteringen klar!
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2007, 22:56 »
Det här problemet med att det långa och smått geniala inlägg som man just skrivit försvinner ut i bitrymden när man trycker på "posta" knappen, antingen för att man hunnit bli utloggad eller på grund av något annat mickel, är något man kan råka ut för oberoende av forumprogramvara och inställningar.

När ni har skrivit ett långt inlägg är det därför en god idé att markera texten och göra CTRL-C innan man trycker på "posta".

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Konverteringen klar!
« Svar #8 skrivet: januari 31, 2007, 22:59 »
När ni har skrivit ett långt inlägg är det därför en god idé att markera texten och göra CTRL-C innan man trycker på "posta".

Bra förslag, jag gör alltid detsamma, oavsett forum.  8)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Konverteringen klar!
« Svar #9 skrivet: februari 01, 2007, 08:19 »
Bra lösning med "1 dag" tycker jag. Har alltid varit misstänksam mot "logga in automatiskt", men man har väl rensat upp alltför mycket virusar i sina dagar nu  :P
/Mats