Författare Ämne: Undernummer i FMIS  (läst 4589 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Undernummer i FMIS
« skrivet: januari 05, 2007, 18:01 »

I FMIS har alla "gamla" fornlämningar undernummer, eller se i hjälpen till FMIS: http://www.fmis.raa.se/fmis/html/minihelp/RAA-nummer.htm

Varför måste man känna till om det är ett äldre nummer eller inte? Och hur görs det idag om en fornlämning med ett fåtal anläggningar ska läggas in, får de varsitt fornlämingsnummer? T.ex. två hällristningsytor med någon meters mellanrum eller två stensättningar. I äldre tid kunde de få "undernummer" "A" och "B", senare "1" och "2".
I litteratur om fornlämningar anges ofta fornlämningsnumren, inte står där undernummer. Anger jag i FMIS "Vetlanda 110" så ska jag kunna få upp "Vetlanda 110:1", anger jag däremot "Vetlanda 40" så kan jag förstås få upp en lista med undernummer för att välja vidare. Ungefär som jag får upp flera fornlämningar när jag skriver "Bro 78:1" (nästan samma lista borde jag kunna få upp om jag bara skriver "Bro 78").
Eller vad tycker ni andra användare av FMIS?
I den databas jag själv håller på med har jag ca 3000 fornlämningsnummer, och jag har inte tänkt lägga in några undernummer. Fornlämningarna har sitt nummer, som det oftast har haft sen förstagångsinventeringen.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Undernummer i FMIS
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2007, 21:52 »
Ang undernr i FMIS. Enligt Fornminnesregistret/fornminnesinventering gavs tex stensättningar undernr om dom låg inom rimligt avstånd från varandra och inte var så många som att det blev ett gravfält, dvs 5 eller fler. Nu ger man varje lämning ett nytt nr om dom inte ingår i en sammansatt lämningstyp som tex gravfält, boplatsområde, fångstgropssystem mfl. Då får dom samma nr som huvudnr med ett litet tilläggsnr som inte kallar undernr.

Det är ju lätt att skilja på äldre nr och nya. De äldre har alltid ett undernr fast dom inte har något ytterligare undernr, dom kan heta tex Adelsö 20:1. Fast man kanske felaktigt kallar nr Adelsö 20. De nya nr i FMIS har aldrig undernr och heter bara tex Vendel 267. Man ändrade principen när man övergick från registrering i det analoga fornminnesregistret till registrering i FMIS.

/Urban

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Undernummer i FMIS
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2007, 22:08 »
Ett raänr kan ju även ha flera geometrier i FMIS, det vill säga att flera polygoner på kartan kan beskriva/beskrivas av samma FMIS post.

Vet inte om du blev något klokare av det här...

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Undernummer i FMIS
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2007, 23:25 »
Problemet som kan uppstå om man inte lägger in undernummer är att det kan bli osäkert vilken fornlämning som åsyftas. När jag t ex jobbat med runstenarna så händer det ofta att de har samma huvudnummer men olika undernummer, detta förekommer främst när de återfinns i eller kring kyrkor där det t ex finns fler runstenar än en (relativt vanligt). När det gäller runstenarna har man ju även runstensnummer så det går ju att särskilja dem ändå, problemet är att många runstenar inte har några runstensnummer i FMIS (än).

Själva syftet med numreringen är ju att ge varje fast fornlämning ett unikt nummer, skulle jag göra en databas skulle jag således ge varje objekt ett unikt fornlämningsnummer för att vara så tydlig som möjligt. Detta går dock att komma runt om man ger varje objekt ett unikt id-nummer utöver fornlämningsnummret.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Undernummer i FMIS
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2007, 23:36 »
Citat från: "Jan-Owe"
I den databas jag själv håller på med har jag ca 3000 fornlämningsnummer, och jag har inte tänkt lägga in några undernummer. Fornlämningarna har sitt nummer, som det oftast har haft sen förstagångsinventeringen.


Men hur gör du med de fornlämningar som har ett undernr tex Bunkeflo 23:3? Det kan ju bli förvirrande. Speciellt om det finns liknande fornlämningstyper.

/Urban

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Undernummer i FMIS
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2007, 10:14 »
Jo, det finns undernummer i databasen. T.ex. Tumbo 44:1, Tumbo 44:2 m.fl., vilket avser olika runstenar. I inventeringsboken omnämns även "B 761" = Sö 83, utan något undernummer, för vilken det i databasen står Raä-nr 44.
För runstenen U 700 (Veckholms sn) anges sedan tidigare Raä-nr 49:2 i databasen då ju 49:1 avser en stensättning.
För Raä 251 i Sigtuna (S:t Per), en runsten jag anmälde 1988, står det just nu bara 251 i databasen eftersom 251:1 och 251:2 avser samma runsten, men det kommer nog ändras så att det förtydligas till "251:1 (urspr. plats), 251:2 (nuv. plats)" (kompletterat med ”Sigtuna”).
För Sö 105 (Kjula sn) har jag nyss ändrat till ”42:1” då jag snubblade över att 42:2 avsåg en rest sten.
Däremot finns det ingen anledning att ange ett undernummer för Raä 36 i Kjula socken vilket ju – liksom många andra fornlämningar – bara består av ett objekt, i detta fall runstenen Sö 104.
I all äldre litteratur om fornlämningar står det bara ”Raä xxx” utan undernummer, såvida inte undernummer var relevant redan då. Inte heller tror jag att skyltningen ute i landet kommer ändras så att det står ”Raä yyy:1”, inte heller tror jag att större delen av den litteratur som skrivs från och med nu kommer ange ”Raä yyy:1”, utan man fortsätter med ”Raä yyy”. För okunniga antyder dessutom ”Raä yyy:1” att det finns ett ”Raä yyy:2”, vilket ju ytterst sällan finns. Att hur FMIS ser ut idag ska styra hur vi anger fornlämningarna anser jag vara fel, jag och många andra kommer säkerligen att fortsätta ange ”Raä yyy” när vi avser hela fornlämningen oavsett om det finns ett eller flera undernummer. Och finns det bara ett undernummer så finns det givetvis ingen anledning att i skrift lägga till ”:1” bara för att datasystemet (just nu) så kräver.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Undernummer i FMIS
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2007, 10:22 »
Urban skriver:
Det är ju lätt att skilja på äldre nr och nya. De äldre har alltid ett undernr fast dom inte har något ytterligare undernr, dom kan heta tex Adelsö 20:1. Fast man kanske felaktigt kallar nr Adelsö 20. De nya nr i FMIS har aldrig undernr och heter bara tex Vendel 267. Man ändrade principen när man övergick från registrering i det analoga fornminnesregistret till registrering i FMIS.
Det är ju detta som är ett av problemen, hur ska man veta om en fornlämning fanns med i det analoga registret eller om det är nyfunnet/nyregistrerat? Om man slapp veta det så räckte det att även fortsättningsvis skriva Adelsö 20 så kom man automatiskt till Adelsö 20:1 utan att behöva veta om det fanns ett undernummer eller inte. Eller om jag skriver Adelsö 159:1, hur ska jag veta att jag inte också ska skriva Adelsö 169:1?

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Undernummer i FMIS
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2007, 11:12 »
Citat från: "Jan-Owe"
Det är ju detta som är ett av problemen, hur ska man veta om en fornlämning fanns med i det analoga registret eller om det är nyfunnet/nyregistrerat?


De nya nr har ju inga under nr utan heter bara enkelnr

Nya nr 267

Gamla nr som fanns med i det analoga registret 267:1

För att ta reda på detta kan du ju söka fram de specika nr i Fornsök!

Eller så  kan du kan beställa fram ett datauttag över tex en socken, från FMIS-support!

Undernr är ju bara ett äldre sätt att numrera på. Du får ju givetvis numrera på ditt eget sätt i din personliga databas.

/Urban

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Undernummer i FMIS
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2007, 12:48 »
Detta med undernummer som ibland ska anges och ibland inte ser jag som något "datatekniskt", användarvänligt är det i alla fall inte. Jag hoppas i alla fall på att man framöver inte ska behöva hålla reda på om en fornlämning har undernummer eller inte, utan att man bara i FMIS ska behöva skriva fornlämningsnumret - som t.ex. står på skylten vid fornlämningen eller anges i litteraturen. F.ö är den databas jag håller på med inte personlig, men det är en annan sak. Avsikten är hursomhelst att även lägga in objektid från FMIS i databasen.
/Jan.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Undernummer i FMIS
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2007, 17:53 »
De fornlämningar som härstammar från det analoga fornminnesregistret kommer alltid att ha ett undernr. Det är nog inget man kommer att ta bort. Personligen föredrar jag detta med undernr. Men det förändrade man pga av datatekniska skäl när man gick över till FMIS, från det analoga fornminnesregistret. Ja lägg in obektid.

/Urban

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Undernummer i FMIS
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2007, 13:33 »
FMIS är ju fornminnesregistret och det som står där borde rimligtvis vara det som gäller, oavsett om man tycker att det är bra eller inte. Att undernummer inte skrivs ut i litteraturen på de gamla fornlämningsnumren tycker inte jag är en anledning att fortsätta att strunta i dem.

Misstänker man att ett nummer har fler undernummer än ett så är det ganska lätt att göra en sökning på numret med "wildcard" (dvs en "*" efter numret: "Socken 12*") i Fornsök. Är jag själv osäker använder jag alltid wildcard eftersom jag då får upp alla träffar som börjar på sökorden, detta är inte särskilt användarovänligt utan är något som förekommer på de flesta sökmotorer på nätet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :