Författare Ämne: Runben till salu  (läst 4573 gånger)

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Runben till salu
« skrivet: februari 12, 2007, 11:21 »
Ett runben är idag till salu på Aktionshuset Metropol AB http://www.metropol.se/search/result.asp, sök på "runben" i sökfältet. Eller gå direkt till http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={32B19504-9E50-4AD8-9F36-7354F66CD7B1}
Budet är just nu (11.15) uppe i 900:- och budtiden går ut vid fyratiden i eftermiddag. En fråga är om benet är äkta, några av runformerna är nämligen oväntade. Men inskriften (en fuþarkinskrift följd av ytterligare sex runor) kan vara äkta och frågan är förstås då varifrån benet kommer. Sigtuna och Lund är två möjligheter, men det kan förstås ha grävts upp någon helt annan stans - och ni som kan ben, är det ett revben?
/Jan

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Runben till salu
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2007, 14:15 »
Jo det är ett revben, den delen som ansluter mot bröstkorgen, sannolikt hörigt till ett mellanstort däggdjur som svin eller får/get.

Benet har sannolikt legat i jorden ett tag.

Man kan dock fråga sig om det är en förhsitorisk/medeltida inskrift utifrån flera parametarar, dels är flera runor inristade flera gånger, dvs förbättrade eller förtydligade vilket inte är något som jag sett på de "runben" jag har tittat på tidigare ( i och för sig ingen jätte mängd men ändå några stycken). Vidare, och detta är jag inte säker på men det ser ut som att någon ritat en förlaga och sedan skurit ur vissa runor, se h- och B-runan, här skriven som K, även m-runans högra bistav ser dubbel ut. R-runan och den efterföljande f-runan har dubbelskurna bistavar alternativt är de förritade innan ristningen.

Efter futhorken följer runorna Fá (o)aili

Nu var priset uppe 950:- vilket känns som ett ganska högt pris för ett föremål utan någon form av referens till var det skall vara funnet och i vilken kontext, frågan är också som sagts om detta är äkta eller inte?

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runben till salu
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2007, 22:05 »
Benet gick för 2500:- (!)
Jag hoppas att det fanns äkthetsintyg och att kontexten är känd. b-runan ser ut som en r-runa (annars finns det faktiskt p-runor som har formen av K) och þ-runan är ovanlig med sin kantiga form.
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Runben till salu
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2007, 00:06 »
Ett annat runben som man skulle kunna undra om det är äkta är ett ben som ska ha hittats på 1970-talet vid en arkeologisk utgrävning på Gotland. Benet ska ha runor på båda sidorna. Det som dock är intressantast i detta sammanhang är att ena sidans inskrift avslutas med runföljden helsnikar runar.
Jag misstänker dock att ingen av er arkeologer vet något mer om detta ben.