Författare Ämne: Gravfältet i Jordbro, Haninge  (läst 10598 gånger)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« skrivet: januari 14, 2007, 09:16 »
Jag undrar hur kan man hitta de tre domarringar, som skulle finnas på Jordbros gravfält. Har de samma utseende som klassiska ringar i Sydsverige!?
Finns det  fältetsplan i nån bok eller kunde nån specifiera Google Earth koordinater av Jordbros domarringar!?
Tack på förhand.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2007, 21:15 »
Hej! Jag har Karin Äijä:s grävningsrapport på jobbet. Jag kollar om det finns någon karta över gravfältet.

/Urban

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2007, 22:38 »
Jordbrogravfältet karterades på 1980-talet av Rolf Rydén, Raä. Se rapport på ATA, diarienummer 5690/87. Det finns flera domarringar på gravfältet, dels en på Raä 182:1 (182a), dels 14 på Raä 182:2 (182b). Gå till http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/search.html och sök på RAÄ-nummer "Österhaninge 182:2" (eller "Österhaninge 182:1").
Bland de scannade sidorna ur inventeringsböckerna kan man peka på http://www.fmis.raa.se/fmis/bilder/01/0136/123/dokument/123-0182-02-D.jpg från Raä 182:1 (182a) och http://www.fmis.raa.se/fmis/bilder/01/0136/123/dokument/123-0182-04-D.jpg från Raä 182:2 (182b). Där anges en del uppgifter om var domarringarna finns på gravfältet.
Om specialkarteringen gav fler domarringar än de 15 som anges i inventeringsböckerna vet jag inte, men det är fullt möjligt.
/Jan

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2007, 22:48 »
Hade fel med Raä-nr, gravfältet har Raä-nummer 182:1, med 182:2 avses hålvägar. Domarringarna hör alltså till 182:1, eller är registrerade som 182:1(9) mer exakt.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2007, 09:58 »
Tack så hemskt mycket, Jan Owe. Men tyvärr har jag ingen "clearance" för
användningen av RAÄs arkiv. Jag är inte student och inte heller anställd på
nån institution. RAÄ skriver på sin sida att deras arkiv på nätet blir öppet för alla, - först nån gång i framtiden. Tack för ditt besked om 15 domarringar på Jordbros gravfält, andå.

Det är nåt att starta med. Nu saknar jag bara position på EN av dem i en plan.
Idealiskt vore det om planen gav möjlighet att räkna distans från en element identifierbart i Google-Earth photo-map; t.ex en gata eller nån byggnad.
Enklare alternativet vore det att ha en photo av en sån domarring i Jordbros gravfält med koordinater från GPS eller Google Earth.

Det är stor terräng det där gravfältet och jag kunde inte se nån enda domarring där. Kanske är de stenarna mycket låga och bevuxna med mossa!? Är de bara "teoretiska" domarringar; inget att ha i jämförelse med t.ex. västgötiska sådana!?

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2007, 10:12 »
Fornsöktjänsten är helt öppen och har varit det sedan några månader tillbaka - du behöver inget användarnamn eller lösenord. Interaktiv karta finns dock inte ännu men sökresultat kan visas i Googleearth.

Länken till Österhaninge 182:1 är http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10012301820001

En detaljerad kartering av gravfältet ingår dock inte i FMIS men borde ingå i grävrapporten. Den kan du ta del av genom att besöka Antikvarisk Topografiska Arkivet - http://www.raa.se/cms/extern/informationstorg.html

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2007, 11:14 »
Så; det funkar bara när någon släpper mig in; annars så RAÄs sida är blockerad med för många väntande. Japp; det finns några torra data angående HELA gravfältet på din länksida, David; tack. Annars; då måste jag åka ner till arkivet och be att få se gamla skissar!?

Jag undrar också om någon av er kommer ihåg ett förmodat BÅRHUS, funnet vid Jordbros gravfält för två eller tre år sen.  Några arkeologer bjöd då alla
arkeologi-entusiaster till presentationen. Vad hände sen!? Jag var förhindrad att delta men nu skulle jag gärna följa förtsättningen på den storyn.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2007, 11:23 »
Hej! Har du vägarna förbi RAÄ:s informationstorg? Kan jag kan jag lägga en kopia av kartan från rapporten där.

Domarringarna ligger bla i gravfältets NV-del nära fastigheten Björklund.




/Urban

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2007, 11:28 »
Fornsök hade problem med serverkapacitet när tjänsten öppnades i höstas, nu verkar de ha löst det.

Ang "bårhus": Du blandar nog ihop två gravfält här, syftar du på undersökningen i Västerhaninge utförd av Arkeologikonsult? Den rapporten finns isåfall här

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #9 skrivet: januari 15, 2007, 12:57 »
Citat från: "123hopp"
Så; det funkar bara när någon släpper mig in; annars så RAÄs sida är blockerad med för många väntande. Japp; det finns några torra data angående HELA gravfältet på din länksida, David; tack. .


Tjänsten fungerar och har mig veterligen inte haft prestandaproblem sedan första veckan den släpptes. Menar du att du inte når den  nu?

Länken är http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/index.info

Ja, FMR/FMIS innehåller endast översiktlig information. För att få detaljerad information om en fornlämning som är utgrävd måste man läsa utgrävningsrapporten.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Jordbro gravfältet
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2007, 14:20 »
Tack, URBAN. Jag kan hämta kopian vid disken på onsdag omkring 14.00.
Var nånstans exakt ska jag anmäla mig!?

EXM. Det blir excellent bakgrundsmaterial for sköna vandringar och begrundande.  Tack så himmelskt mycket.

Och DAVID. Tjänsten fungerar bara inte. Jag skriver på formuläret: -
Stockholms län, kommun Haninge, ort Österhaninge (jag kollar verkligen att det finns bara en "n"et). Sen RAÄ 182:1. Och svaret blir för x-te gången:-
"Sökningen gav inga träffar"

Det är underbar. Ni är alla så hjälpsamma; funderar vad jak kan göra i gengäld och kommer inte på nåt vettigt. I alla fall, ni har i mig en supporter
- Heja RAÄ, och beundrare.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #11 skrivet: januari 15, 2007, 15:03 »
123hopp: Anmäl dig vid disken för Fornminnesregistret. Nämn att du ska hämta en karta över Jordbro gravfält.

/Urban

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Re: Jordbro gravfältet
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2007, 15:54 »
Citat från: "123hopp"

Och DAVID. Tjänsten fungerar bara inte. Jag skriver på formuläret: -
Stockholms län, kommun Haninge, ort Österhaninge (jag kollar verkligen att det finns bara en "n"et). Sen RAÄ 182:1. Och svaret blir för x-te gången:-
"Sökningen gav inga träffar"


Ah, okej då förstår jag vad som gått fel:

När du känner till ett RAÄ-nummer så ska du inte fylla i län och kommun utan skriv bara "Österhaninge 182:1" i fältet "RAÄ-nummer" och tryck Sök (eller ENTER).

Använd län-kommun eller landskap-socken när du vill lista alla fornlämningar inom ett område. Välj t.ex. Landskap=Södermanland och Socken=Österhaninge och tryck Sök för att få fram alla fornlämningar i österhaninge socken.

/David

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2007, 15:55 »
(glöm)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #14 skrivet: januari 18, 2007, 00:38 »
Tack så mycket för de två kartorna av Jordbrogravfältet, Urban.
Efter mycket sökande kunde jag dock inte hitta de klassiska DOMARRINGAR med 7 eller 9 stenar, som t.ex. i Bengans och andra beskrivningar gällande Syd-Sverige.

I Åke Hyenstrands "Fasta Fornlämningar och Arkeologiska Regioner"(1984) finns en sån definition av en domarring (s.73)
"Domarringar, dvs. runda eller något ovala kretsar av lagda (ibland på underliggare), ställda eller resta stenar med regelbundna inbördes avstånd karakteriserar den äldre järnålders gravmiljöer i stora delar av södra Sverige... DOMARRINGAR FÖREKOMMER ÄVEN I MÄLARLANDSKAPEN.

Varför skulle jag bladdra i detta!? Jo; jag behöver samla lite jämförelsematerial för mina kompisar i Pommern (Polen), vilka intresserar
sig for gotiska gravfält och domarringar där nere. Det finns ca 20 såna platser i Pommern och jag bifogar några foton av dem just nu i mitt album.

Så mitt problem kvarstår : -"Var nånstans, nära Stockholm, kunde jag hitta klassiska domarringar, likadana som i Syd-Sverige och i Pommern!?"

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #15 skrivet: januari 18, 2007, 01:37 »
Jag har kollat en gång till. Det finns 17 kända gotska gravfält med domarringar i Pommern, Polen. Av detta bara 5 är i en oskadat skick.
Det finns rester av 11 platser, vilka kan delvis rekonstrueras. De entusiaster i Polen, med vilka jag diskuterar på en forum, väntar från mig att jag kunde
samla lite jämförelsedata från analoga gravfält i Sverige.

Men tyvärr, så kan jag se från länkar på Arkeologiforum att domarringar har inte varit studerade någorlunda ingående i Sverige. Jag fortfarande har lite hopp att jag inte har haft rätt och letar vidare.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #16 skrivet: januari 18, 2007, 09:24 »
Du kan hitta hur många domarringar som helst via FMIS Fornsök. Om du är ute efter dommaringar i Stockholmstrakten sök efter Lämningstyp=Stenkrets och fritext "domarring" och Län=Stockholm.

Då får du det här sökresultatet:
http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/objektlista?county=01&remnantType=11141&description=domarring&

Vill du se den geografiska spridningen så rekommenderar jag att du laddar ner Google Earth och tittar där.

Notera att objekt med RAÄ-nummer i vilket det ingpår en parantes, t.ex. Adelsö 21:1(3) är domarringar som ingår i ett gravfält (i detta fall Adelsö 21:1 och som det finns länkar till i Adelsö 21:1(3):s objektbeskrivning).

Det finns också mycket litteratur och rapporter som berör domarringar i t.ex. RAÄ och Vitterhetsakademins bibliotek:
http://193.10.40.119/F/?func=find-a&find_code=WRD&request=+domarringar+

Förutom den vanliga service så kan du kontakta biblioteket och begära hjälp med din informationssökning - det finns mycket information om domarringar i RAÄ:s register, bibliotek och arkiv.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #17 skrivet: januari 18, 2007, 10:17 »
Jordbrogravfältet är verkligen speciellt. En mäktig upplevelse med sin storlek och mångfald. Tala om historiens vingslag !  Rekommenderas !

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #18 skrivet: januari 18, 2007, 13:36 »
123hopp: Jönköpings läns museum undersökte ett gravfält med domarringar under förra året. Kan vara intressant!

/Urban

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
Gravfältet i Jordbro, Haninge
« Svar #19 skrivet: januari 20, 2007, 12:51 »
Tack allesammans. Nu är jag på rätt spår och börjar studera detta ämne. Literaturen och arkiv gällande domarringar är verkligen mera omfattande än jag ursprungligen tänkte.