Författare Ämne: Uppsa kulle i Södermanland  (läst 7483 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Uppsa kulle i Södermanland
« skrivet: januari 24, 2007, 15:52 »
Några funderingar kring Uppsa kulle, Södermanlands största gravhög, som ligger majestätiskt i det forntida kustområdet närmast på en udde. Strax intill ligger Aspa bro med en mängd runstenar. En bär texten: "Astrid lät göra detta minnesmärke efter Anund och Ragnvald, sin son. Blevo döda i Danmark, voro rikast i Rauninge och raskast i Svitjod." Att området här norr om Nyköping varit en rik bygd torde inte vara någon tvekan om.

Som framgår av bilden (http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppsa_kulle) finns ett cirkelrunt större hål på toppen av högen. Detta kan inte vara ett resultat av en plundring utan om en instörtad gravkammare av trä. Men hur stämmer detta med tanken på att högen skulle ligga kanske runt 600-talet, i tid med Uppsala högar och Anundshögen? Har man hittat timrade gravkammare i dessa? De är väl uppkastade över kremerade människor?. (Anundshögen har en stor stenpackning i kärnan). Är det kanske så att Uppsa kulle i stället ska flyttas fram i tid och jämföras med t.ex. kungabegravningarna i Jelling på Jylland. Här fanns ju en träkammare åtminstone i nordhögen, daterad 957 e.Kr. I så fall kommer man ju t.ex. närmare tiden för runstensresandet i området kring Uppsa kulle.

Är det någon som funderat i dessa banor om en relativt sen datering av Uppsa kulle?
Hur är egentligen möjligheterna att göra georadarsonderingar, typ Ale stenar, över en gravhög? Skulle vara intressant att se hur högens kärna ser ut. Kan man över huvud taget göra sådana sonderingar på kraftigt sluttande plan?
Som sagt, lite nyfiken efter att ha stått på högens topp och kliat mig i huvudet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppsa kulle i Södermanland
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2007, 19:04 »
Hur kan du säga att det inte kan vara en plundringsgrop? Tycker man ser alla möjliga former på gropar på krönet av såväl rösen, högar som stensättningar. Gropar som oftast (men kanske alltför lättvindigt, medges) tolkas som resultat av plundringsförsök. Och om någon vill plundra en sådan ansenlig hög som Uppsa kulle så måste ju denna person ha gjort en rätt stor grop - och antagligen fått ge upp efter ett tag.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Uppsa kulle i Södermanland
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2007, 19:31 »
Högen är ju enormt stor och hålet cirkelrunt på toppen. Hade den varit plundrad hade man antagligen grävt sig in snett uppifrån som man gjort i t.ex. de väldiga Bolmershögarna söder om Malmö och de lika stora Kungshögarna öster om Malmö. Här liknar det onekligen något som sjunkit in i mitten av högen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Uppsa kulle i Södermanland
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2007, 13:01 »
Hade den varit plundrad hade man antagligen grävt sig in snett uppifrån...
Ja, om man antar att de kände till att det eftertraktade låg i botten på högen, kanske trodde man att gravgömman fanns högre upp.

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Uppsa kulle i Södermanland
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2007, 13:22 »
Högar med insjunkning / mittgropar är ett intressant ämne. Jag har grävt högar där rektangulära insjunkningar kommit från förmultnat organiskt material (stockkistor).  I samma gravfältskomplex hade 75% av alla större högar (ej undersökta) en mindre, rund, "skada" i toppen. Jag vägrade tro att man halvhjärtat försökt plundra 50 högar. Jag hade också svårt att tro att det att centralrösen som sjunkit in i alla dessa. Några på orten framförde att det var potatis- eller isgropar. För mig är det fortfarande ett mysterium som återstår att lösa.

/Ulf

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
SV: Uppsa kulle i Södermanland
« Svar #5 skrivet: januari 25, 2007, 19:22 »
Ja, jag brukar då tolka kratrar i toppen av storhögar som kollapsade gravkammare. Ofta så ser man t.o.m. åt vilket håll ingången varit.

Hälsningar
Gunnar