Författare Ämne: Kvarts istället för flinta?  (läst 4689 gånger)

Utloggad vanadis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Kvarts istället för flinta?
« skrivet: december 13, 2006, 10:51 »
I det område där jag bor finns ingen flinta naturligt. Vad använde man sig av istället. Det är ju gott om kvarts här och min tanke var att man kanske använde sig av detta. Vad tror ni? Alla har ju inte haft tillgång till flinta, men jag har bara hört om flintaredskap som man har hittat. Har man hittat andra fynd?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Kvarts istället för flinta?
« Svar #1 skrivet: december 13, 2006, 12:01 »
Kvarts är jordens näst vanligaste mineral (fältspat är det vanligaste) och detta mineral har används över hela jorden från kina till australien och i europa. Så säkerligen har man använt sig utav detta även i Öxabäck :wink: .

Oavsett om det finns flinta där naturligt eller ej, så har man säkert även använt sig av importerad flinta där du bor. Åtminstonne i viss utsträckning. Vi på museet har till exempel hittat såväl sydskandinavisk flinta som kinnekulleflinta på en tidigmesolitisk lokal Kolmården i Södermanland. Och flinta från senare delar av mesolitikum och neolitikum är välkända från hela sverige. Förutom importerad flinta och lokal kvarts använde man sig säkert av olika lokala råvaror så som  tillexempel kvartsit, ultramylonit, tuff, porfyr, grönsten osv. (om dessa bergarter finns just hos dig vet jag inte, men någon av dem finns säkert).

Kvarts började inte uppmärksammas och systematiskt insamlas vid arkeologiska undersökningar förrän på 30-talet, och i områden som ligger nära naturliga flintförekomster, så bryr man sig ofta inte mycket om kvarts än i dag... Nyligen har dock koniskt slagna mikrospånkärnor i kvarts påträffas och uppmärksammats  i norra skåne, så trenden kanske håller att ändra sig!

/Micke

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Kvarts istället för flinta?
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2007, 22:25 »
Vid utgrävningarna av en mesolitisk boplats i centrala Motala i Östergötland hittades stora mängder bearbetad kvarts... och, som mycket riktigt påpekats, en hel del importerad flinta. Undersökningarna leddes av Tom Carlsson och inleddes 1999 (har jag för mig!?). Du kan säkert hitta mer info om den grävningen på egen hand.

/ Johan