Författare Ämne: vad kan jag få för jobb???  (läst 6885 gånger)

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
vad kan jag få för jobb???
« skrivet: november 29, 2006, 10:22 »
Jag har bara arkeologi A, vet någon här vad/vilka jobb jag skulle kunna söka där jag skulle kunna komma någolunda nära gamla forntida fynd/platser osv i yrkes/arbets-väg..  :?

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
vad kan jag få för jobb???
« Svar #1 skrivet: december 01, 2006, 22:16 »
Efter att jag läst 40 poäng åkte jag och en kursare till Holland och jobbade som volontärer på en forskningsgrävning för universitetet i Groningen.  Det var enda chansen då (1982), inga jobb för gröngölingar... Vi fick litet pengar, fri mat och fri bostad. Ganska kul, och jag har fortfarande kontakt med folk som jobbade där!

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
vad kan jag få för jobb???
« Svar #2 skrivet: december 02, 2006, 09:03 »
Tack för svaret!
Det kommer jag nog göra en dag är barna är större och kan släppas på fri fot själva  :lol: Ta semester för att få gräva med sked och pensel (som mormor kallar det för) i en dammig grop  :lol:  8)

Undrar om man kan få jobb som guide eller reception eller både och när man har bara Arkeologi A?

 :)

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
vad kan jag få för jobb???
« Svar #3 skrivet: december 02, 2006, 21:48 »
Hmmm, jo, jag hade inte sådana hänsyn att ta när jag tog tåget till Holland...
Gropen vi grävde i var allt annat än dammig, vi grävde trots allt i Holland, nån meter under havsytan. Vi använde vare sig sked eller pensel, hälsa mormor det! :-)

Jag tror inte man behöver Arkeologi A för att jobba som guide eller reception... det knaske rent av kan vara en fördel att inte ha det :D

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
vad kan jag få för jobb???
« Svar #4 skrivet: december 03, 2006, 21:04 »
:lol:  Hjälp!! I min sinne ser jag plåthinkar och geggig jord som rinner över spadkanten!!   :lol:  :lol:

Vet inte, för några år sen när jag sökte museumjobb som guide/receptionist så ville de ha en med någon arkeologi/historia utbildning. Problemet är att nu hittar jag inga sånna tjänster när jag tillslut har läst åtminstånne bara lite arkeologi  :P  tyyypiskt skulle jag vilja påstå  :lol:  :lol:

//Warja

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: vad kan jag få för jobb???
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2007, 18:17 »
Nu kommer jag med ett litet sent svar här. Ibland krävs det 40p i arkeologi för att få guidejobben, men man ska även helst ha erfarenhet av att ha guidat tidigare.
Språk brukar också vara meriterande. Att stå i reciptionen kräver språkkunskap, kassavana osv.
Söker du guidejobb så kolla på DIK, arbetsförmedlingen men ta även kontakt med museerna själv. Ibland annonseras inte jobben utan de väljer att hitta guiderna på annat sätt.

Lycka till! ;)

Utloggad Lumikki

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: vad kan jag få för jobb???
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2007, 15:21 »
Nu kommer jag med ett litet sent svar här. Ibland krävs det 40p i arkeologi för att få guidejobben, men man ska även helst ha erfarenhet av att ha guidat tidigare.
Språk brukar också vara meriterande. Att stå i reciptionen kräver språkkunskap, kassavana osv.
Söker du guidejobb så kolla på DIK, arbetsförmedlingen men ta även kontakt med museerna själv. Ibland annonseras inte jobben utan de väljer att hitta guiderna på annat sätt.

Lycka till! ;)

Tack!
Ska kika på DIK, får leta på www.leta.se för jag har inte en aning om vad det är för något!  ;D

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
SV: vad kan jag få för jobb???
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2007, 16:05 »
Tack!
Ska kika på DIK, får leta på www.leta.se för jag har inte en aning om vad det är för något!  ;D

DIK står för Dokumentation, Information och Kultur och är ett fackförbund under SACO. Du hittar deras hemsida här. DIK brukar ha en del platsannonser i sin medlemstidning.
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk