Författare Ämne: Rösen  (läst 10475 gånger)

Utloggad vanadis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Rösen
« Svar #20 skrivet: januari 06, 2007, 18:16 »
Nu har jag grävt lite i en grop och där ca 40 cm ner fanns ett svart/grått lager med små kolbitar i ca 1x1cm. Då var jag över 1m ner i gropen mot dess kant. Jag tycker att bitarna är lite små men det kanske dom brukar vara. Någon kommentar på detta?
Jag har kontaktat en arkeolog i området som jag hoppas hör av sig och kommer och tittar?

Ett litet tips för dom som bor i närheten:
TISDAG DEN 20 MARS föreläser ÖRJAN HILL på kunskapens hus i Skene i ämnet om Spåren som människan och hennes boskap i årtusenden har lämnat efter sig i våra skogar.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Rösen
« Svar #21 skrivet: januari 07, 2007, 12:54 »
Jag är inte insatt i lämningstypen men om det är fornlämningar så har du satt dig i en ganska intressant situation eftersom du genom att gärva i gropen gjort dig skyldig till ett lagbrott.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Rösen
« Svar #22 skrivet: januari 07, 2007, 17:21 »
Citat från: "vanadis"
Nu har jag grävt lite i en grop och där ca 40 cm ner fanns ett svart/grått lager med små kolbitar i ca 1x1cm. Då var jag över 1m ner i gropen mot dess kant.

Ja, utifrån den beskrivningen verkar det vara en kolningsgrop och därmed lyder den under Kulturminneslagen.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Rösen
« Svar #23 skrivet: januari 07, 2007, 18:48 »
Citat från: "vanadis"
Ett litet tips för dom som bor i närheten:
TISDAG DEN 20 MARS föreläser ÖRJAN HILL på kunskapens hus i Skene i ämnet om Spåren som människan och hennes boskap i årtusenden har lämnat efter sig i våra skogar.


Glöm inte att Jan Töves bilder illustrerar det hela. Jag fick en förhandsvisning i samband med julfirande på mitt förra jobb. Oj vilken suverän framställning. Ekologi och kulturhistoria hand i hand. Rekommenderas varmt!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad vanadis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Rösen
« Svar #24 skrivet: januari 07, 2007, 21:11 »
om jag har förstått det hela rätt så är det så att tror man inte att det är en liggmirla man har hittat så är det inte olagligt att undersöka.

Vem vet det kanske bara är skouterna som har grävt sig ett vindskydd och grillat korv, eller???

Men jag får väl lägga ner den lilla jorden igen i hålet igen så lär ingen hitta den gropen.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Rösen
« Svar #25 skrivet: mars 21, 2007, 11:02 »
Skaffa gärna en jordsond (om du inte vill köpa så kanske du kan låna en på miljökontoret eller kanske hos Skogsstyrelsen i Borås), då kan du göra stickprov i gropar utan att behöva gräva i dem.

Förresten, stockbåten med utriggare som de hittat i närheten, finns den bevarad idag?

hälsningar

Piankhy
Ju äldre desto bättre.

Utloggad vanadis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Rösen
« Svar #26 skrivet: maj 02, 2007, 21:17 »
Hejsan.

Ursäkta att jag inte varit inne på sidan på länge. Stockbåten ska finnas på museum i borås.