Författare Ämne: kulturarv på internet  (läst 16189 gånger)

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« skrivet: november 15, 2006, 13:33 »
Hej,
Jag hoppas få kontakt med någon/några som är intresserade eller har tankar kring hur kulturarvet kan presenteras på internet. Jag jobbar för närvarande med ett projekt inom Örnsköldsvik kommun där vi vill presentera spår och förändringar i regionen under 10 000 år. Som grund ligger ett antal databaser bl a FMIS (Riksantikvarieämbetets fornlämningsdatabas) men vi lägger också till mera om lösfynd och olika strandlinjer samt nya databaser om ortnamn, kyrkor och historiska kartor (1600-tal). Presentatíonen görs på vectorkarta i samarbete med kommunens GIS-avdelning.
Jag är övertygad om att det finns flera som har tankar i den här riktningen särskilt sedan FMIS blev tillgängligt. Är du en av dom? eller känner du till något projekt eller någon som är intresserad?
Jag skriver en kort presentation om mig själv på presentationsidan.
Hoppas vi "ses"!
Lena

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
kulturarv på internet
« Svar #1 skrivet: november 15, 2006, 16:40 »
Hej mitt namn är Magnus Reuterdahl och jag arbetar för tillfället som arkeolog på länsstyrelsen i kronobergs län. En av mina mer nytillkomna arbetsuppgifter är att försöka uppdatera och förbättra kulturmiljödelen av hemsidan, då jag är arkeolog ligger tyngdpunkten på arkeologidelen.

Jag har påbörjat ett mindre delprojekt i detta som förhoppningsvis skall leda till att de vårdade fornlämningar till vilka länsstyrelsen fördelar medel skall bli mer synliga och tillgängliga. Steg 1 är att skapa en digital karta över länet där de vårdade lämningarna visas samt att koppla information till dessa, vilken typ av lämning, ungefärlig datering och kortar förklaring, en länk till FMIS och ev någon annan hemsida som belyser lämningen eller lämningstypen och efterhand en bild av lämningen.

Mvh

Magnus reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #2 skrivet: november 15, 2006, 17:05 »
Hej Magnus,
Kul att du hör av dig. Jag började mitt projekt för en månad sedan så jag har lite grann hunnit sätta mig in i möjlighterna att presentera t ex FMIS digitalt.  Det finns säkert mycket mera att lära sig. Om man vill kunna presentera fornlämningar digitalt med info kan man ansöka om att bli användare av FMIS och få tillgång till nedladdningsbara data. Det innebär att du kan ladda ner hela fornlämningsregistret för t ex en socken. Men kryxet är att man bör hantera datan i GIS. Jag har själv ingen erfarenhet och kunskap om GIS, utan har hjälp av kommunens GIS-experter. Mitt uppdrag är att ta fram data och välja hur det ska presenteras. Det fina med FMIS är alltså att man kan välja hur datan ska presenteras på karta och med information bredvid eller hur man vill ha det. FMIS support tel [borttaget] hjälper gärna till också.
Vore kul om vi kunde dela erfarenheter, det verkar som om vi planerar att göra ung samma saker.
Lena

Jag tog bort telefonnumret eftersom vi inte vill att man lägger ut telefonnummer till någon annan än sig själv. Gå in på FMIS hemsida istället och klicka på "support och kontakt".

Mvh
Johan - Administratör

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
kulturarv på internet
« Svar #3 skrivet: november 15, 2006, 18:42 »
Jag försöker att få vår information att bli så lätt hanterlig som möjligt genom att låta vår datasupport hjälpa mig med en mall som fylls på via excel eller en access-databas. Tanken är att det skall vara lätt för någon annan att ta över mallen.

Såvitt jag förstått via min GIS-support kan man direktlänka ett objekt direkt till den offentliga varianten av FMIS. Ett annat alternativ är att att ha en länk till FMIS med informationen att man kan gå dit för att djupare information.

Ett problem med FMIS är att information egentligen är lite för stor för den allmänt intresserade, det skulle behövas mer av ett mellanäge att nyttjas av dem som inte med nödvändighet vill veta t ex när en fornlämning inventrades senast etc.

Där tror jag att länsstyrelser,kommuner, länsmuseer mfl kan bli ett en bra länk för den lokalt boende som är kulturhistoriskt intresserad eller en turist som vill se villket utbud som finns.

Mvh

Magnus reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
kulturarv på internet
« Svar #4 skrivet: november 15, 2006, 20:25 »
Håller inte RAÄ på med något projekt inom detta område, Kulturmiljöportalen eller nåt sånt tror jag det kallas? Tror nog att det behövs en central, tung aktör för att mäkta med den rikstäckande kulturarvsinformationen, sen kan givetvis lokala och privata alternativ bli bra komplement. Länsstyrelsernas ambitioner med sin webbinformation är ju också synnerligen varierande...  :wink:

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #5 skrivet: november 16, 2006, 08:25 »
Håller med fullständigt om att FMIS är för stort. Vi är bara intresserade av vissa uppgifter och då gör vi så här: vi laddar ner databasen sockenvis, all data finns då i tabellform. Därifrån väljer vi vad vi vill ha med i presentationen och gör en egen rapport som visas vid sidan av kartan när ett objekt aktiveras. Funkar jättebra!
Lena

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
kulturarv på internet
« Svar #6 skrivet: november 16, 2006, 09:03 »
Citat från: "Lena Edblom"
Håller med fullständigt om att FMIS är för stort. Vi är bara intresserade av vissa uppgifter och då gör vi så här: vi laddar ner databasen sockenvis, all data finns då i tabellform. Därifrån väljer vi vad vi vill ha med i presentationen och gör en egen rapport som visas vid sidan av kartan när ett objekt aktiveras. Funkar jättebra!


Länkar ni även till FMIS utöver detta?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #7 skrivet: november 16, 2006, 09:16 »
kanske, har inte bestämt det ännu. Kan tänka mig att vi ibland vill länka till t ex inventarieboken som är inscannad, men det kanske finns andra möjligheter har inte kollat det.
Lena

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
kulturarv på internet
« Svar #8 skrivet: november 16, 2006, 13:07 »
Jag tror att det kan vara bra att göra eftersom mycket information inte är kvalitetssäkrad. Gör man ett datauttag så låser man den informationen, den blir statisk. Länkar man till objektet i Fornsök så ger man användaren en chans att själv kontrollera informationen. Ett alternativ skulle vara att regelbudnet göra nya datauttag och uppdatera men det tar ganska mycket tid anspråk. Eller det kanske går att göra automatiskt?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #9 skrivet: november 16, 2006, 13:19 »
Det tål att tänka på, men jag har fått uppfattningen att uppdateringen kan göras ganska enkelt, det gäller bara att tänka på hur man lägger upp datat. Jag kan kolla!
En fråga: Vi har ju en rejäl landhöjning här i Höga Kusten, så vi tänker presentera kartor som visar var strandlinjen låg vi olika tider. Är det någon som har erfarenhet av det?
Lena

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
kulturarv på internet
« Svar #10 skrivet: november 17, 2006, 09:40 »
Hej, Micke Nordin heter jag och jag jobbar på Sörmlands museum. Eftersom jag som stenåldersarkeolog håller på mycket med strandförskutning vill jag tipsa om att ni bör ta kontakt med någon geolog (t.ex Leif Andersson på SGU som håller på med en matematiskmodell över strandförskutning i Sverige) som kan hjälpa er med detaljerna. Detta eftersom strandförskutning kan vara synnerligen problematiskt och variera kraftigt inom relaivt små områden. SGU kan dessutom ordna med GIS-baserade strandlinjer för olika tider i .shp-format (ArcView). Det bör även vara möjligt att ordna med data som kan ligga till grund för 3D-modeller över landskapet, något som säkert skulle göra sig väl i olika presentationer.

/Micke

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #11 skrivet: november 17, 2006, 10:05 »
Hej Micke, Tusen TACK för tipset, jag ska genast ta kontakt med SGU
Lena

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
kulturarv på internet
« Svar #12 skrivet: november 19, 2006, 19:07 »
Citat från: "Micke"
Hej, Micke Nordin heter jag och jag jobbar på Sörmlands museum. Eftersom jag som stenåldersarkeolog håller på mycket med strandförskutning vill jag tipsa om att ni bör ta kontakt med någon geolog (t.ex Leif Andersson på SGU som håller på med en matematiskmodell över strandförskutning i Sverige) som kan hjälpa er med detaljerna. Detta eftersom strandförskutning kan vara synnerligen problematiskt och variera kraftigt inom relaivt små områden. SGU kan dessutom ordna med GIS-baserade strandlinjer för olika tider i .shp-format (ArcView). Det bör även vara möjligt att ordna med data som kan ligga till grund för 3D-modeller över landskapet, något som säkert skulle göra sig väl i olika presentationer.

/Micke


Tyvärr är inte Leif bland oss längre. Tore Påsse på SGU i Göteborg lär jobba på en arvtagare för produktion av strandlinjeskikt baserade på modellen.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
kulturarv på internet
« Svar #13 skrivet: november 19, 2006, 19:19 »
Jo, det finns ett projekt som heter Kulturmiljöportalen: http://www.raa.se/cms/extern/utveckling/samhalle/kulturmiljoportalen.html

Jag jobbar med det som samordnare. Och tycker det är spännande att läsa om vad ni håller på med!  Men det måste finnas fler som jobbar med Kulturarvstjänster på nätet!?

Citat från: "exm"
Håller inte RAÄ på med något projekt inom detta område, Kulturmiljöportalen eller nåt sånt tror jag det kallas? Tror nog att det behövs en central, tung aktör för att mäkta med den rikstäckande kulturarvsinformationen, sen kan givetvis lokala och privata alternativ bli bra komplement. Länsstyrelsernas ambitioner med sin webbinformation är ju också synnerligen varierande...  :wink:

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #14 skrivet: november 20, 2006, 08:57 »
Påsse är tillbaka från Barcelona på onsdag så jag kommer att kontakta honom. Men visst borde det finnas flera som tänker i samma banor som vi gör?
Lena

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
kulturarv på internet
« Svar #15 skrivet: november 20, 2006, 09:44 »
På Historiska museet pågår en hel del arbete med kulturarvstjänster. Mycket är i sin linda och arbetet har hitintills varit fokuserat på att förmedla samlingarna till forskare, studenter och kulturmiljövårdssektorn - www.historiska.se/data - men mer publika tjänster är under planering.

Jag tycker att det bästa sättet att arbeta med detta är genom samarbeten mellan instutitioner och en teknik som bygger på utvecklingen av tjänster som både kan nyttjas av användare och andra system.

/Ulf

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #16 skrivet: november 20, 2006, 10:07 »
Hej Ulf,
Tack för tipset, den här möjligheten att söka på föremål och fyndplatser kände jag inte till. Jätte bratips!!
Lena

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
kulturarv på internet
« Svar #17 skrivet: november 20, 2006, 10:36 »
Sen finns ju alla ABM-projekt runt om i landet, men de känner du väl kanske redan till?

mer info och länkar finns bl a på http://abm-centrum.se/default.asp

Utloggad Lena E

  • Moderator
  • Novis
  • Antal inlägg: 12
kulturarv på internet
« Svar #18 skrivet: november 20, 2006, 11:25 »
Nej, jag kände inte till ABM, men jag ser att där finns intressanta tankar och diskussioner att ta del av. Tusen Tack!!
Lena

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland