Målgrupp: forskarvärlden & väldigt intresserad allmänhet (boken skall vara en del i en kommande ansökan om docentur)
Material: ett 70-tal undersökningar (arkeologiska & kvartärgeologiska)
utanför städer, borgar och kyrkor. Undersökningarna skall ha minst ett par vederhäftiga dateringar till perioden 700-1500 e.Kr.
Syfte: slå hål på myten om att den medeltida landsbygden är dåligt känd arkeologiskt. Snarare är kunskapen dåligt sammanställd (åtminstone i mitt studieområde)! Ett andra syfte är att lyfta fram den extrema kunskapspotential som finns i exploateringsgrävningarnas rapporter, om man bara tar sig tid att sammanställa några stycken. Först genom att sammanställa en stor mängd specifik data så kan man dra generella slutsatser, detta är grundtanken i boken.
Slakt: hänger med i titeln därför att det blir en mycket snygg titel på det viset

Skämt å sido, jag har ffa koncentrerat mig på att försöka kika på sammansättning av djurslag så som de ter sig i de summariska osteologiska bilagorna i ett fåtal rapporter. Det låter mao lite bättre på den fronten än vad det kanske i verkligheten är och du får mer än gärna kommentera metoden när boken kommer fårn tryck. Titeln är ett sätt att lyfta fram och poängtera att det framför allt är frågan om en agrarhistorisk studie med ett utmarksperspektiv.