Författare Ämne: Ållebergskragen  (läst 15515 gånger)

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« skrivet: oktober 27, 2006, 00:19 »
Jag startar en ny tråd om Ållebergskragen.
Ni är alla välkomna med synpunkter och ideér.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2006, 23:42 »
Hovnarr, narr, gycklare, lekare, gigolekare, Harlekin, Harlenkoenig,
Pierrot .... listan kan göras hur lång som helst.

Hur långt tillbaka kan vi spåra den här figuren i Nordens historia

Det som är gemensamt för de flesta av dem är att de är lustiga.
musikaliska och utför akrobatiska övningar. Bjällror är inte helt
ovanligt heller

Det där med akrobatik får mig att tänka på hällristningarnas
voltigörer.
Bild: http://www.bergkonst.org/se/hall/Images/akrobat.gif

Jag har sett den där rörelsen någon annanstans...
plötsligt slår det mig, det finns några lustiga figurer med bjällror
på Ållebergskragen.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14372

De kanske inte alls ber till gudarna, de kanske utför akrobatiska nummer.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2006, 23:57 »
Vilka kungar har omgett sig med hovnarrar, gycklare, lekare etc.?
Den äldsta uppgiften jag har hittat är den om Hugleik.
Han föredrog fred i gycklares och völvors sällskap.
Bar Hugleik halskrage?
 
Ja, mycket talar för det. Han var av Skilfingaätt.
I Ynglingasagan berättas det ofta om guldhalsringar tex
den om Agne.

Agne Skialfarbonde eller Skjafarbonde var också av Skilfingaätt
Han förde med våld sin brud Skjalf från Finland, en dotter till Frost.
Under hemfärden lät Skjalf sina män hänga den av ölrus sovande Agne i
ett träd i hans egen guldhalsring varefter han brändes på plats.
Platsen där detta skedde kallas för Agnafit.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2006, 00:11 »
Utifrån teknik och motiv brukar man datera Guldhalskragarna
till 500-talet kanske något tidigare kanske något senare.

Då smyger sig frågan på; Vem bar dem?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #4 skrivet: oktober 28, 2006, 00:21 »
Till och med ett barn kan räkna ut att det måste ha varit kungar eller
drottningar som bar dem.

Så, vilka var det som var Kungar på 500-talet. Jo det var Skilfingarna.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Ållebergskragen
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2006, 11:02 »
Citat från: "Ti"
det finns några lustiga figurer med bjällror på Ållebergskragen.

Ja, helt klart kan adoranterna vara voltigörer i detta fall, men var ser du bjällrorna du talar om?

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2006, 11:32 »
Nja, några bjällror vet jag inte med säkerhet.
De har ringar runt fotlederna och på handlederna.
Från fötterna upp till händerna går ett pärlband, det ser ut som
bandet är fäst i ringarna.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=17154

Men det finns en annan liten lustig figur som definitivt bär bjällror
kring fotlederna på ållebergskragen:
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14793

Eller.. Den sistnämnda figuren kan föreställa en völva.
I sådana fall kan det vara mässingkulor vid fotlederna.
Det som hon bär vid magtrakten kan vara påsar med  
trollmedel så som det beskrivs i Eriks saga om den
kringvandrande völvan på Grönland.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #7 skrivet: november 01, 2006, 19:45 »
En annan intressant figur är "ödlan" på Ållebergskragen.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14798

Ödlan går i dvala på vintern.
Den lever sen dör den skenbart och "återuppstår" på våren.
Den kanske symboliserar födelsen - livet - döden - återfödelse.
Det passar bra ihop med att "ödlans" svans delar upp sig i två delar
så att den liknar en livmoder.

"Ödlan" med två stjärtar är ovanlig, men om vi granskar de här beslagen
från Sävare socken i Västergötland som ser ut att föreställa tjurar så
hittar vi den.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14243

Om man vänder på beslagen så framträder "ödlorna" tydligare.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14244
Man ser den delade stjärten tydligt.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
Ållebergskragen
« Svar #8 skrivet: november 05, 2006, 14:46 »
Om man vill göra det enkelt för sig går man till den nordiska
mytologin.
Då skulle hästarna mellan "ödlorna" vara Rimfaxe och Skinfaxe.
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14326

Man ser hästarna ovanifrån, samma perspektiv som "ödlorna"
http://www.historiska.se/collections/mis/sok/include_image.asp?uid=14810
Man ser huvudet och ryggen på hästarna.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #9 skrivet: mars 24, 2007, 11:31 »
Låt oss återgå till ödlan:
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image.asp?uid=14798

Ödlan med två stjärtar (two tailed lizard) var en välkänd lyckobringssymbol,
jmf fyrklöver. Hästarna mellan ödlorna är medvetet gjorda utifrån samma
perspektiv vilket i kombination med evighetssymboler gör att det för dåtidens
människor med en någorlunda kunskap om nordisk och romersk symbolik med
självklarhet tolkade det som att bäraren av guldkragen skulle få många lyckliga
dagar framöver.

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Ållebergskragen
« Svar #10 skrivet: mars 24, 2007, 11:40 »
Det passar bra ihop med att "ödlans" svans delar upp sig i två delar
så att den liknar en livmoder.

Menar du med detta att guldsmeden kände till hur en livmoder såg ut och att kunskapen var allmän och känd under ringens tillkomsttid?
/P-A

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #11 skrivet: mars 24, 2007, 13:38 »
Nej naturligtvis inte, ödlan kan symbolisera återfödelse och jag
själv tyckte den liknade en livmoder vilket jag tyckte var lite
lustigt. Jag skulle naturligtvis förklarat det lite tydligare.

Så här skulle det sett ut:
Citera
Det passar ;) bra ihop med att "ödlans" svans delar upp sig i två delar
så att den liknar en livmoder.

Men jag har lämnat den tankegången bakom mig eftersom den tvestjärtade ödlan
är så intimt förknippat med lycka.

jmf klöver och fyrklöver två helt olika betydelser

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ållebergskragen
« Svar #12 skrivet: mars 24, 2007, 13:49 »
Kan man verkligen koppla berättelser och beskrivningar från medeltidens Island till ikonografin på en guldhalskrage från 400-500-talet? Och hur väl belagda är de ätter som de isländska källorna nämner? Tidskillnanden är ju ändå relativt stor.    ???

Hälsningar

Piankhy
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Ållebergskragen
« Svar #13 skrivet: mars 24, 2007, 16:11 »
Abrakadabra

Har ni hört om Abraxas, en gud ursprungligen från Persien fanns i Egypten och i mellanöstern på amuletter från 2.a årh. eKr, en gud med hopsnurrade ormben? (Ofta hade han ett fågelhuvud).
Man använde honom på amuletter, ibland var han också omgiven av en orm som bet sig själv i svansen en ring Ouroboros som symboliserade pånyttfödelse och evighet.

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #14 skrivet: april 01, 2007, 22:08 »
Vilken kung var det som kallades Åle?
Hade han någon fin guldhalsring eller krage?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #15 skrivet: april 01, 2007, 22:37 »
Den mest berömda guldhalsringen i sagamaterialet kallades sviagris
eller sveagris, men jag kommer inte ihåg varför den kallades så.

En spännande tanke är att Ållebergskragen och sviagris är en och
samma guldhalsring/krage. Inte helt omöjligt när man tänker efter.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Ållebergskragen
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2007, 23:51 »
Vilken kung var det som kallades Åle?
Hade han någon fin guldhalsring eller krage?

I Heimskringla beskrivs att kung Adils i Uppsala låg i krig med en kung Åle Oppländske som Adils besegrade i ett slag på Vänerns is. Åle beskrivs som kung av Norge men senare tiders uttolkare brukar hävda Åle i själva verket var kung över Västergötland. Samme Adils krigade också mot sin styvson den danske kungen Rolf Krake som stal ringen Sveagris från Adils i Uppsala. Skulle vara en tänkbar hypotes att Adils fiender blandats ihop av historieberättarna och att det var Åle som snodde ringen.

Beowulfkvädet berättar att Onela (Åle?) var farbror till Aedgils (Adils?) och dödade sin bror/ Adils far kung Othere (Ottar Vendelkråka?).

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Ållebergskragen
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2007, 11:31 »
Det där med att kragarna "måste" ha burits av kungar eller drottningar förstår jag inte. Förklara! Kan du sedan vara snäll och definiera "kung" och "drottning" vore jag än mer glad.

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Ållebergskragen
« Svar #18 skrivet: juni 16, 2007, 23:39 »
Guldhalskragarna var tillverkade i syfte att visa bärarens status
och makt. Symbolerna på kragarna kan härledas till dåtidens religion
och myter. Det finns påfallande många fåglar. Fåglarna hade stor
betydelse för nordbor på den tiden, flera av de kända gudarna har
någon koppling till en specifik fågelsort. Man hade särskilt
utvalda personer som studerade fåglarna för att förmedla budskap
mellan gudarna och människorna.
Detta går inte stick i stäv med att bäraren hade högsta möjliga
rang då kungen/hövdingen var den högste andlige ledaren.
Kungen ärvde sin maktställning genom släktskap. Till sin hjälp
utsåg han en duglig ledare som fattade de viktiga besluten.
Förhållandet kan jämföras med Erik läspeochhalte och Birger Jarl.

Ordet "måste" vill jag att du uppfattar som relaterande till den känsla
jag får när jag betraktar dem, inte som vetenskapligt bevisbart.
Om vi hittar en kungakrona nergrävd någonstans utan att veta vem som ägde
den kan vi antaga att en kung har burit den, men vi kan inte utesluta att
en mycket rik och egocentrsk person har låtit tillverka den och lekt kung.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Ållebergskragen
« Svar #19 skrivet: juni 17, 2007, 09:10 »
Ordet "måste" vill jag att du uppfattar som relaterande till den känsla
jag får när jag betraktar dem, inte som vetenskapligt bevisbart.
Om vi hittar en kungakrona nergrävd någonstans utan att veta vem som ägde
den kan vi antaga att en kung har burit den, men vi kan inte utesluta att
en mycket rik och egocentrsk person har låtit tillverka den och lekt kung.

Hur menar du nu? Vad skiljer en kungakrona från en hertigs eller greves krona (eller en brudkrona för den delen) och hur skiljer du dessa från varandra om du tillhör en tid som ligger ett stort antal hundra år från den tid då de tillverkats (och då normerna som styrt produktionen av kronorna är helt bortglömda)?

/Micke