Författare Ämne: Väktargång på ringmuren  (läst 3406 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Väktargång på ringmuren
« skrivet: maj 24, 2009, 13:23 »
Såhär såg det ut när jag promenerade förbi Snäckgärdsporten i morse (ber om ursäkt för de halvtaskiga mobilbilderna).


Foto: Johan Carlström


Foto: Johan Carlström


Foto: Johan Carlström

Bygget ska vara klart till midsommar och lär komma väl till pass under medeltidsveckan som äger rum i krokarna. Personligen tycker jag att det är positivt att man levandegör ringmuren på detta sätt.

Läs mer: http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5087823

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Väktargång på ringmuren
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2009, 15:45 »
Ser intressant ut. Vad menar journalisten med "ingreppet i muren." Det kan väl inte bli något ingrepp då jag förutsätter att man använder sig av de gamla bomhålen. Vore också intressant att få veta hur man kommit fram till denna rekonstruktion. Har man funnit stolphål efter de vertikala stolparna?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Väktargång på ringmuren
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2009, 15:50 »
Bra frågor... Vad jag kunde se så använde man sig av de existerande hålen och avsatserna, svårt att se i dagsläget dock.

Edit: I denna artikel säger man att "- Vi bygger en fristående väktargång som inte hänger på muren. I de två tornen sätter vi in bjälkar i de gamla hålen och lägger på trägolv i två respektive tre plan, förklarar Kenth Klasén."

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Väktargång på ringmuren
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2009, 22:23 »
Skall och gräva på Gotland i sommar. Ska bli spännande att se ringmuren i detta "nybyggarskick". Kanske man får ta sig en promenad på väktargången...
en som tror sig veta allt, vet ingenting